14. Dalai-lama
Tiibetin 14. Dalai-lama on aiemmalta nimeltään Lhamo Dondrub. Hän syntyi
1935 viljelijäperheeseen, Amdossa, Koillis-Tiibetissä. Nuorena hän
opiskeli logiikkaa, Tiibetin taidetta ja kulttuuria, sanskritin kieltä,
lääketiedettä ja buddhalaista filosofiaa. Opintie päättyi
tohtorintutkintoon 1959.
Dalai-lama joutui ottamaan valtion päämiehen tehtävät jo 14-vuotiaana
sijaishallitsijalta 1950 Kiinan armeijan hyökättyä Tiibetiin vuotta
aikaisemmin. Maanpakoon Intiaan hän lähti kiinalaisten tukahdutettua
verisesti tiibetiläisten kansannousun 1959. Siitä lähtien hän on
johtanut rauhanomaista vastarintaliikettä ja opastanut Tiibetistä
paenneita maanmiehiään Intiasta käsin.
14.
Dalai-lamalle myönnettiin Nobelin rauhanpalkinto 1989. Maanpaossa
ollessaan hän on kirjoittanut yli 70 kirjaa ja saanut satakunta
erilaista palkintoa, kunniatohtorin arvoa ja muita kunnianosoituksia,
esimerkiksi Kanadan kunniakansalaisuuden 2006.
Dalai-lama puhui Finlandia-talossa 30.9.2006. Tämä oli hänen neljäs
vierailunsa Suomessa.
-
On ihan mahdollista, että reinkarnaationi tulee Tiibetin ulkopuolelta
minun kuoltuani. Seuraajani voi tulla vaikka Suomesta. Myös nainen voi
toimia hallitsijana, sanoi hyväntuulinen Dalai-lama.
|
”Meillä ei ole
kokonaisvaltaista, yhteisvastuuseen perustuvaa kuvaa ihmiskunnasta.
Yksipuolisen edun ajaminen, ahneus ja itsekkyys on vahingollista koko
ihmiskunnalle. Olemme kuitenkin kaikki yhtä. Toisen vahingoittaminen
merkitsee itsen vahingoittamista.”
”Kipeä mieli ei kykene näkemään kokonaiskuvaa. Ihmisen aivot eivät
silloin toimi objektiivisesti, vaan vääristävät totuutta.”
”Koko maailma on yksi kokonaisuus ja elämme keskinäisessä
riippuvuussuhteessa – halusimme sitä tai emme. Myötätunto on avain
hedelmälliseen yhdessä elämiseen ja hyvinvointiin.”
|
Rauhan avaimet ovat
ihmisen mielessä
Teksti
ja kuvat: Merja Kiviluoma
Tiibetin
hengellinen hallitsija, Dalai-lama, soisi jokaisen ihmisen ottavan
vastuuta ihmisyyden tilasta mielen tasolla. Jos ihmisyys kärsii, koko
ihmiskunta kärsii. Dalai-lama edustaa inhimillistä ja väkivallatonta
lähestymistapaa maailmanrauhaan. Mielen asenne nousee tärkeimmäksi tekijäksi
siihen pyrittäessä.
Suomessa hiljattain vieraillut Tiibetin hengellinen hallitsija, Dalai-lama,
kokee omaavansa kolme tehtävää, joihin hän on sitoutunut koko elämänsä
ajaksi. Nämä ovat ihmisarvon edistäminen, uskonnollisen harmonian
edistäminen sekä Tiibetin aseman puolustaminen.
- Missä ikinä kuljen, olen syvästi sitoutunut näihin asioihin. Viimeksi
mainittu sitoumukseni päättyy silloin, kun Tiibetin ja Kiinan välillä on
saatu aikaan molempia tyydyttävä sopimus. Muita kahta sitoumusta noudatan
viimeiseen hengenvetooni asti, hän vakuuttaa. Hän puhuu lempeällä ja
rauhallisella äänensävyllä, mutta olemuksesta huokuu aito sitoutuminen
kutsumukseensa.
Maailmaamme kohtaavat nyt monet vaikeat ongelmat, kuten ympäristön saasteet,
köyhyys ja sodat. Dalai-lama sanoo näiden ongelmien johtuvan siitä, että
yhteiset, inhimilliset arvot puuttuvat meiltä.
- Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät, eriarvoisuus ja ahneus kasvaa,
ympäristömme on paikoin pahoin saastunut, sodat turmelevat kokonaisia
kansakuntia. Nämä kaikki ovat ihmisen tekemiä ongelmia, jotka olisivat
täysin ratkaistavissa muutamia asenteita ja arvoja säätämällä, Dalai-lama
sanoo.
- Meillä ei ole kokonaisvaltaista, yhteisvastuuseen perustuvaa kuvaa
ihmiskunnasta. Yksipuolisen edun ajaminen, ahneus ja itsekkyys on
vahingollista koko ihmiskunnalle, hän toteaa.
Maailma on yksi kokonaisuus
Dalai Laman sanoma on yksinkertainen: Olemme kaikki yhtä. Havainnoimme
kuitenkin maailmaamme erillisyyden periaattein, ”nuo tuolla” ja ”me täällä”.
Erottavana tekijänä voi olla ihonväri, uskonto, kulttuuri, sosiaalinen
asema, elintila tai mikä tahansa muu näennäinen tekijä.
- Koko maailma on yksi kokonaisuus ja elämme keskinäisessä
riippuvuussuhteessa – halusimme sitä tai emme. Naapurin tuho on aina oma
tuhomme. Emme siis voi vahingoittaa toista vahingoittamatta itseämme,
Dalai-lama vakuuttaa. Siksi mielen asenne nousee tärkeimmäksi tekijäksi
rauhaan pyrittäessä.
Dalai-lama toteaa rauhallisen mielen pystyvän ratkomaan yksilöllisiä ja
yhteisöllisiä ongelmia paljon paremmin kuin vihan ja pelon täyttämän mielen.
- Kipeä mieli ei kykene näkemään kokonaiskuvaa eikä totuutta. Ihmisen aivot
eivät silloin toimi objektiivisesti. Tutkimusten mukaan vihan tai pelon alla
elävä mieli näkee asiat jopa 90% liioiteltuna. Liiallinen kiintymys
aiheuttaa samanlaisen virhearvion.
Myötätunto – tie rauhaan
Miten sitten mielenrauhan voi saavuttaa?
- Myötätunto on avain mielenrauhaan. Sitä on kolmenlaista. Ensimmäinen
kohdistuu johonkin läheiseen ihmiseen, jonka kanssa eletään kiinteässä
suhteessa. Siihen sekoittuu kuitenkin usein aimo annos itsekkyyttä,
omistamisenhalua ja riippuvaisuutta.
- Tunnemme myötätuntoa myös silloin, kun näemme eläimen tai ihmisen kärsivän
tai kituvan. Saatamme kokea intensiivistäkin sääliä, mutta tätäkin
näkökulmaa saattaa vääristää ylemmyyden tunne.
- Todellinen, aito myötätunto elää pyyteettömyydessä, odottamatta
vastarakkautta. Myötätuntoinen ihminen tietää, että olemme kaikki yhtä ja
toisen kärsimys on samalla omaa kärsimystäni. Puolueeton myötätunto ei
murene edes silloin, kun toisen asenne minua kohtaan on vihan täyttämä,
koska tiedän olevani yhtä hänen kanssaan.
- Vain tällä asenteella saavutetaan rauha perheenjäsenten, kansojen ja
uskontojen välillä. Jotkut ovat sitä mieltä, että tällainen asenne perustuu
uskontoon. Itse en ajattele niin, vaan kutsun tätä sekulaariksi etiikaksi,
jota jokainen voi opetella, Dalai-lama kiteyttää.
Minä-keskeisyys
Lapsi, joka saa äidiltä osakseen lämpöä ja rakkautta, oppii sitä myös
antamaan.
- Myötätunnon ja rakkauden antaminen on luontaista äidille. Ei hän tarvitse
tuekseen perustuslakia, uskonnollista tai filosofista kasvatusta, vaan vain
biologisen taipumuksensa pitää lapsestaan huolta. Tällöin myös lapsi oppii
rakastamaan luonnostaan.
- Sellaisen lapsen mieli, joka kasvaa pelon, vihan ja välivallan keskellä,
on latautunut kielteisillä tunteilla ja hän tekee usein aikuisenakin
ratkaisunsa näiden kokemusten pohjalta. Hänestä tulee mieleltään valmis
taistelemaan väkivallan keinoin, Dalai-lama selvittää.Hän viittaa myös
amerikkalaiseen tutkimukseen, jonka mukaan ihmiset, jotka ajattelevat hyvin
minä-keskeisesti ja käyttävät runsaasti minä-sanoja, kuuluvat
sydänkohtausten riskiryhmään. Minä-keskeisen ihmisen asennemaailma on hyvin
kapea ja subjektiivinen. Se estää häntä ajattelemasta yhteistä hyvää ja
näkemään asioita objektiivisesti.
- Meillä kaikilla on samankaltaisia ongelmia. Meillä on keho, mieli, tunteet
ja sosiaalinen elinpiiri. Jos meillä on avoin mieli, sama ongelma tuntuu
joko helpolta tai vaikealta ratkaistavalta sen mukaan, millainen
mielentilamme ja asenteemme on.
Onnellisuus on mielessä
Onnellisuutta tavoittelevat kaikki ihmiset. Kukapa haluaisi kärsiä.
Dalai-lama vakuuttaa, että kärsimyksenkin keskellä voi olla onnellinen.
- Yksilötasolla kohtaamme monenlaista inhimillistä ja fyysistä kärsimystä,
kuten sairauksien ja ikääntymisen ongelmia. Mielen asenne nousee jälleen
selviämisen kannalta ratkaisevaksi tekijäksi.
- Ihmisellä on kaksi kokemuksellista tasoa sekä tuskan että mielihyvän
kohdatessa: aistitaso ja mielen taso. Aistitaso liittyy fyysiseen
kokemukseen ja mielen taso asenteisiin. Ilman mielen rauhaa onnellisuutta ei
voi saavuttaa edes fyysisen mielihyvän tuottamisen kautta.
- Mutta vaikka fyysisellä tasolla kärsisimmekin, voimme vaikuttaa siihen
olennaisesti mielen kautta. Siksi se on suurempi ja tärkeämpi tekijä
ihmisessä, Dalai-lama toteaa ja viittaa asiasta tehtyyn tieteelliseenkin
tutkimukseen.
- Jos sairas potilas menettää toivonsa, toipuminen saattaa olla mahdotonta.
Rauhallisella, kiitollisella mielellä taas voidaan nopeuttaa paranemista.
Uskontojen harmonia
Näiden
periaatteiden myötä olisi luonnollisinta, että myös uskonnot keskenänsä
eläisivät harmoniassa.
- Sekä teistiset että ei-teistiset uskonnot julistavat samanlaisia
perusperiaatteita: lähimmäisenrakkautta, suvaitsevaisuutta, anteeksiantoa,
kunnioitusta, kärsivällisyyttä yms. Jumalasta voidaan toki olla eri mieltä,
mutta ihmisten olisi helpompi tulla keskenänsä toimeen noudattamalla näitä
periaatteita. Niiden kautta voimme luoda uskonnollista harmoniaa maailmaan,
Dalai-lama sanoo.
- Peräänkuulutan siis rakentavaa dialogia uskontojen välillä. Pohditaan
samanlaisuuksia ja erilaisuuksia, mutta pidetään mielessä ne tärkeimmät
arvot, ihmistä kunnioittavat perusperiaatteet. Niiden kautta määräytyy
elämän laatumme ja tulevaisuuden suuntamme.
|