Harolan kalmiston alue on usean hehtaarin kokoinen. Siellä on
kymmeniä kumpuhautoja niin pronssi- kuin rautakaudeltakin. Alueella oli runsaasti
henkiä, mutta pyrimme valitsemaan tarinoista mielenkiintoisemmat.
7.1 Pronssikautinen päällikkö
Eräällä haudalla oli valkohiuksinen ja partainen pronssikautinen
vanha mies.
Haudalla tuntui voimakkaasti positiiviset energiavärähtelyt.
Mies oli tullut 20-vuotiaana valituksi kylänsä päälliköksi,
vanhan päällikön kuollessa, ilman perillisiä.
Mies oli ollut viisas ja rauhallinen. Hän oli välttänyt kaikki
kahinoinnit naapuri heimojen kanssa. Hän teki kiistatilanteissa niin hyviä ratkaisuja
että naapurikylistäkin tultiin kysymään häneltä neuvoa. Kaikki kyläläiset pitivät
suuresti johtajastaan ja tuntui että Jumalatkin pitivät, koska ruokaa saatiin
ylenmäärin.
Kylässä asui n. 100 ihmistä. Se oli tuohon suurimpia kyliä.
Kyläläiset kalastivat, metsästivät, viljelivät viljaa ja juureksia sekä kasvattivat
lampaita.
Heidän talonsa oli rakennettu hirsistä. Katto oli tehty kuusen
havuista ja sammaleesta ja lattia oli maalattia. Suurimmat talot olivat n. 8 metriä
pitkiä, 4 m. leveitä ja n. 2,5 m. korkeita. Ikkunoita näissä taloissa ei ollut, mutta
savuhormi löytyi. Talon sisälle oli rakennettu kivistä tulisija jossa ruoka
valmistettiin.
Vaatteet oli tehty eläinten nahoista ja lampaan villasta.
Työkalut olivat lähinnä kivisiä, puisia, luisia tai ne oli tehty
simpukan kuoresta.
Pronssia ja kuparia oli kylässä vähän ja ne oli tehty lähinnä
koruiksi ja symbolisiksi esineiksi.
Kylä harrasti myös vaihtokauppaa ulkomailta tulleiden kauppiaiden
kanssa. He kauppasivat kauppiaille lähinnä eläinten turkiksia ja saviastioita.
Kauppiaat taas tarjosivat mursun hampaita, piikiveä, latzuria, astioita, eläinten
turkiksia ja pronssia.
Pronssi oli arvokasta, esim. yhdellä karhun taljalla sai kaksi
pronssista kirveenterää.
Tämä mies johti vaurasta kylää 40 vuotta. Hänellä oli vaimon
lisäksi kaksi tyttöä ja kolme poikaa. Lapsilla oli jo omat perheensä kun mies täytti
60 vuotta ja tunsi iän painavan. Häntä suretti vanhin poikansa josta tulisi hänen
seuraajansa, koska hän oli kiivas luonteinen ja ajoi yleensä omaa etuaan. Viimeiset
elinvuotensa mies yritti opettaa pojalle heimon johtamista, mutta silti poika oli kiivas
luonteinen.
Mies kuoli 63-vuotiaana, mikä oli tuohon aikaan harvinaisen korkea
ikä.
Miehen omasta pyynnöstä hänen hautaansa ei laitettu rikkauksia,
vaan hän sai pienen hautakummun muiden joukkoon.
Vielä
vuosien päästä kyläläiset toivat lahjoja miehen haudalle ja tulivat pyytämään
sinne myös ilmestys näkyjä, ongelmien ratkaisemiseksi.
7.2 Isä ja poika
Eräs hauta oli L-kirjaimen muotoinen ja sen äärellä oli miehen ja
murrosikäisen pojan henget.
Kysymyksessä olivat rautakautinen poika ja hänen isänsä.
He olivat olleet neljän muun miehen kanssa kevät-talvella 475 jKr.
karhumetsällä.
Miehillä oli vaatetuksena turkiksista tehdyt vaatteet, jaloissa
jotkin suksien ja lumikenkien välimuodot sekä kädessä kivikärkiset keihäät, jotka
olivat n. 2 metrin pituisia.
He olivat suunnitelleet ajavansa karhun talvipesästänsä ja
keihästävänsä tämän tokkuraisen karhun.
Pojan tehtävänä oli ajaa karhu pesästään miesten
keihästettäväksi. Miehet menivät tietämälleen karhunpesälle ja asettuivat
puolikaareen n. 5 metrin päähän pesästä. Pojan isä oli keskimmäisenä kaaressa.
Poika alkoi vastakkaiselta puolelta sohia kepillä pesää samalla
huutaen. Yllättäen valtava uroskarhu syöksyi pesästä ulos suoraan kohti
keskimmäistä miestä ja keihästä. Keihäs joka oli tanassa maata vasten, meni karhun
rinnasta sisälle ja katkesi. Karhu kuitenkin jatkoi suoraan matkaansa miestä päin ja
alkoi puremaan ja raatelemaan miestä.
Kaikki oli tapahtunut niin nopeasti että kaikki vain seisoivat
paikoillaan.
Ensimmäisenä tilanteeseen havahtui poika ja ryntäsi huutaen oma
keihäs tanassa karhun päälle. Hän survaisi keihään karhun selkään, mutta saman
tien karhu kääntyi ja huitaisi tassullaan poikaa päähän, niin että poika lensi
kaaressa monta metriä.
Nyt havahtuivat muutkin metsästäjät ja survaisivat omat
keihäänsä karhuun. Karhu raivosi ja huitoi tyhjää ilmaa, kunnes lyyhistyi kuolleena
maahan.
Metsästäjät tutkivat miestä jota karhu oli raadellut. Hänen
päänahkansa roikkui irtonaisena ja kasvot ja kaula oli yhtä veristä massaa, mutta
siltikin hän vielä oli. Repaleisilta huulilta tuli yksi sana poika. Pari
metsästäjää menivät katsomaan poikaa, joka makasi pienen matkan päässä, pää
ihmeellisessä asennossa, miehet totesivat pojan kuolleeksi, niska oli poikki.
Vähän ajan päästä myös pojan isä menehtyi vammoihinsa.
Metsästäjät olivat surullisia. He ottivat karhulta suolet ulos, mutta päättivät
tulla hakemaan sen myöhemmin.
He kantoivat miehen ja tämän pojan takaisin kylään.
Suru oli kylässä suuri, kun kaksi miestä oli kuollut. Kymmenen
miestä kävi hakemassa karhun kylään, missä se paloiteltiin, mutta lihoja ei jaettu.
Seuraavana päivänä isä ja poika päätettiin haudata.
Hauta-alueelle kasattiin oksia ja puita L-kirjaimen muotoon. Ruumiit
laskettiin oksien päälle päät vastakkain ja risut sytyttiin palamaan. Kun tulet olevat
monen tunnin päästä sammuneet ja hiillos jo hiipumassa, alkoivat kyläläiset kasata
kiviä hiillosten päälle, niin että siihen muodostui L-kirjaimen muotoinen röykkiö
hauta.
Haudan valmistuttua koko kylä, jossa oli 50 henkilöä, meni
syömään hautajais- soppaa, joka oli valmistettu karhun lihasta.
7.3 Jättiläinen
Eräs röykkiöhauta oli n. 7 metriä pitkä ja n. 2 metriä leveä.
Tämänkin haudan äärellä oli henki kertomassa tarinaansa.
Hauta oli rautakautisen miehen. Miehellä oli mustat pitkät hiukset,
mustat viikset ja siniset villakangas vaatteet jotka oli harvinaiset tuohon aikaan. Mies
oli myös aikansa jättiläinen, hän oli nimittäin 185 cm pitkä, miesten keskipituuden
ollessa tuolloin n. 160 cm. Miehen sukujuuret tulivat kaukaa idästä ja hän oli ollut
kylänsä päällikkö.
Kylä kävi kauppaa lähinnä itäisten kansojen kanssa. Päällikkö
itse johti aina kaupparetkiä, koska hän osasi itäistä kieltä.
He purjehtivat aina nykyisen Laatokan-järven rannoille saakka
vaihtamaan kalliita korukivi, meripihkaa, metalliastioita, värikkäitä kankaita ja
hyvänhajuista pihkaa.
Tämä kyläyhteisö oli omaksunut itäisiä tapoja.
Osa heistä asui mm. nahkoista tehdyissä Jurtta-tyylisillä taloissa
ja heidän asusteensa olivat kirkkaamman värisiä kuin muilla kylillä. Kauppamatkoillaan
he olivat oppineet uusia juurikasveja, jota voi käyttää villan värjäämiseen.
Eräänä syyskuun päivänä Pyhäjärvelle nousi myrsky
yllättäen. Miehet, jotka olivat ruuhillaan kokemassa pyydyksiään, joutuivat rajujen
tuulenpuuskien riepoteltavaksi. Rannalla olivat katselivat sydän kylmänä miten miehet
keikkuivat aalloilla. Pikkuhiljaa miehiä alkoi saapua rantaan. Ainoastaan yksi mies jäi
kellumaan ulapalle. Yllättäen miehen ruuhi kaatui ja hän joutui veden varaan.
Kyläpäällikkö, joka oli hyvä uimari , hyppäsi kylän isoimpaan veneeseen ja lähti
pelastamaan kalastajaa. Myrsky vain yltyi ja iso vene kaatui vähän ennen kuin se ehti
kalastajan luokse. Päällikkö lähti uimaan miestä kohti, joka aina välillä näkyi
pinnalla. Ennen kuin päällikkö pääsi miehen luokse vaipui tämä pinnan alle, eikä
noussutkaan enää pinnalle. Päällikkö alkoi epätoivoisesti sukellella löytääkseen
miehen, mutta vesi oli myrskyn takia niin sameaa, että siellä ei nähnyt kuin metrin
eteensä. Päällikkö sukelsi ja sukelsi, mutta turhaan, hän ei miestä löytänyt.
Hänen voimansa alkoivat ehtymään ja hän päätti uida maihin. Kauhukseen hän huomasi
että rantaan oli kilometrin verran matkaa. Hän lähti vimmoissaan uimaan kohti rantaa
aaltojen iskiessä häntä sivulta. Jonkin aikaa uituaan, hän huomasi, että aallot
painavat häntä takaisin järven selälle päin. Hän pinnisti voimansa äärimmilleen
vaikka silmissä välillä pimeni, kunnes yhtäkkiä tuli täysi pimeys.
Myrsky laantui yllättäen, yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin.
Kyläläiset lähtivät veneillä etsimään päällikköänsä. He löysivät
päällikön kellumasta läheltä suurta venettä n. 1 km päästä rannasta.
Aallot olivat heittäneet veneen päällikön päälle, ja hän oli
menettänyt tajuntansa ja hukkunut.
Päällikön vene ja ruumis vietiin rantaan.
Seuravana päivänä juhlapukuun puettu päällikkö kannettiin
suuressa veneessä kalmiston alueelle. Vene päällikköineen laskettiin maahan ja
kyläläiset alkoivat kasata kiviä veneen päälle, niin paljon että venettä ei
näkynyt enää ollenkaan.
Kylän kauppamatkat itään loppuivat, koska kylässä ei ollut
ketään joka olisi osannut itäistä kieltä.
7.4 Miekkakauppias
Eräällä haudalla oli n. 40-vuotias rautakautisen miehen henki.
Mies oli kauppias joka oli erikoistunut miekkojen myyntiin. Hän oli myös taitava seppä
ja hänen vaimonsa oli taitava saviastioiden tekijä.
Mies oli tehnyt kymmenen vuotta sepäntöitä ja nainen saman verran
savitöitä, kun he päättivät ryhtyä kauppiaiksi.
Heillä oli mukava varasto miekkoja ja saviastioita, sekä maksuksi
saatuja karhuntaljoja.
Siihen aikaan miekka huotrineen maksoi yhden karhun taljan tai 5
hopea rahaa. Raha oli ollut jo jonkin aikaa maksuvälineenä, mutta harvoilla sitä oli
käytössä.
Mies omisti vielä pienen merikelpoisen purjeveneen, jonka hän oli
saanut isältään perinnöksi. Mies ja vaimo lastasivat veneeseen 40 miekkaa, 100
saviastiaa, 30 karhun taljaa sekä ottivat mukaansa omistamansa 20 hopearahaa.
Heillä ei ollut lapsia, koska he olivat päättäneet rikastua
ensin. Laiva oli ääriään myöden täynnä ja ui syvällä. He lähtivät purjehtimaan
kohti Laatokkaa. Matka sinne kesti melkein kaksi viikkoa.
Perillä he vaihtoivat saviastioita korukivihelmiin. 100:sta
saviastiasta he saivat 40 helminauhaa jotka olivat lähinnä lazurikiveä ja malakiittia.
Sieltä kauppiaat jatkoivat nykyisen Tallinnan seutuville missä oli
rikas kulttuuri siihen aikaan.
Virossa oli kuitenkin pulaa raudasta. Parin seuraavan viikon aikana
he saivat myytyä miekkansa, tosin pienempään hintaan kuin he ajattelivat.
He eivät kelpuuttaneet maksuvälineeksi muita kuin rahoja ja he
saivat miekoistaan 150 hopearahaa.
Seuraavaksi he jatkoivat matkaansa Saksiin, missä oli kaikkein
parhaimmat miekantekijät.
Saksissa taas karhun taljat ja korut olivat kovaa valuuttaa.
Kolmen viikon aikana he vaihtoivat rahaan tavaransa. Karhun taljoista
he saivat 300 hopea rahaa ja koruista 80 hopea rahaa. Nyt heillä oli rahaa 550 hopea
rahaa. Se oli tuohon aikaan suuri summa.
Sillä olisi pystynyt ostamaan itselleen talon, vähän maita ja 20
lammasta. Kauppiaat olivat suunnitelleet kuitenkin muuta.
He etsivät käsiinsä parhaimmat miekkasepät.
Sepät olivat tehneet upeita, koristeellisia miekkoja. Miekan kahvat
olivat kultaa ja hopeaa, terä upeinta rautaa ja huotrat koristeltu kulta ja hopea
langoin.
He alkoivat hieroa kauppaa näistä upeista miekoista.
Viikon tingittyään he saivat sopimuksen tehtyä. He ostivat kaksi
miekkaa. Kummankin hinta oli 200 hopea rahaa kappaleelta. Lisäksi miehen piti vuosi
tehdä miekkoja ilmaiseksi.
Kauppiaat olivat tyytyväisiä kauppaansa.
Mies teki töitä pajassa ja nainen pääsi ruokapalkalla tekemään
saviruukkuja. Vuoden töitä tehtyään he olivat lunastaneet miekat. He purjehtivat
muutamassa viikossa takaisin kotikyläänsä.
Kylän väki oli hämmästynyt nähdessään kauppiaat, koska he
olivat luulleet heidän kuolleen. Kauppiaat kertoivat matkastaan mutta eivät puhuneet
miekoistaan mitään, koska heillä oli suunnitelma. Kaikessa hiljaisuudessa he ottivat
yhteyden kahteen alueen rikkaimpaan kyläpäällikköön ja sopivat heidän kanssaan
tapaamisen. Miekat nähtyään kummatkin päälliköt hullaantuivat niiden kauneudesta ja
hinnalla ei ollut enää väliä. Usean päivän neuvottelun jälkeen he pääsivät
sopimukseen.
Kahdesta miekasta kauppiaat saivat suhteellisen ison talon, kymmenen
hehtaaria peltoa ja niittyä, muutamia hehtaareja metsäaluetta, kolme piikaa, kaksi
renkiä, kaksi hirveä, ja 200 kiloa kalaa, joka vuosi, uuden laivan, 40 lammasta ja 50
hopea rahaa. Kauppa summa oli pöyristyttävä tuohon aikaan ja ne tekivät suuren loven
päälliköiden omaisuuteen.
Kauppiaat olivat rikkaita, mutta se ei riittänyt heille.
Mies alkoi takomaan taas miekkoja ja nainen tekemään saviastioita.
Vuoden päästä heillä oli valmiina 20 miekkaa ja 60 saviastiaa.
Vaimo oli raskaana ja mies päätti renkien kanssa lähtee kauppamatkalle.
He seilasivat Laatokalle myymään saviastioita, mutta niiden hinta
oli laskenut. Astioista he saivat vain 15 helminauhaa.
Tallinnassa olivat miekkojen hinnat laskeneet. Niistä he saivat vain
40 hopea rahaa. Kiukuspäissään mies myi kaulanauhatkin Tallinnassa ja lähti
kotimatkalle 55 hopea rahaa taskussaan. Seuraavat kolme vuotta heidän elämänsä meni
miekkoja ja saviastioita tehdessä, tyttölasta ja tilaansa hoitaessa.
Mies suunnitteli taas kauppa matkaa, vaimonsa ollessa jälleen
raskaana.
Kesä oli kuitenkin kylmä ja myrskyjä tuli yksi toisensa jälkeen.
Mies odotti suotuisia säitä, mutta niitä ei tullut koko kesänä.
Elämä jatkui normaalina vielä kolme vuotta.
Mies ja vaimo olivat tehneet varastoon niin paljon tavaraa kun olivat
vain ehtineet.
Rahat alkoivat olla vähissä ja mies päätti lähteä
kauppamatkalle. Hän oli opettanut toisen renkinsäkin takomaan miekkoja ja niin heillä
oli 180 miekkaa.
Nainen oli opettanut piikansa tekemään saviastioita ja hän oli
siinä jopa parempi kuin emäntänsä. Saviastioita oli kertynyt 250 vaikka osa niistä
oli jouduttu vaihtamaan tarvekaluihin.
Kesän alussa mies lähti renkeineen kauppamatkalle.
Laiva oli täynnä tavaraa, vaikka se olikin kaksi kertaa isompi kuin
heidän vanha laivansa.
He purjehtivat jälleen Laatokalle ja ilostuivat, koska hinnat olivat
palanneet ennalleen. Ostajia oli kuitenkin vähän ja he joutuivat olemaan kuukauden
maissa. He saivat kuitenkin 100 kaulanauhaa.
Tallinnassa hinnat olivat myös vähän nousseet. Parissa viikossa he
saivat miekoistaan 540 hopea rahaa.
Saksiin päästessään he huomasivat että kaulanauhojen hinnat ja
kysyntä olivat vähentyneet. Kuukauden kaupittelun jälkeen he saivat ne myytyä ja he
olivat 50 hopea rahaa rikkaampia.
Jälleen he ottivat miekka seppiin yhteyttä. Heidät tyrmistytti
tieto, että miekat maksoivat nyt 500 hopea rahaa.
Heillä oli 590 hopea rahaa, mutta mies mietti kenelle hän miekan
myisi. Muutaman päivän mietittyään ja syksyn ollessa tulossa hän päätti pitää
rahat ja suuntasi laivan kohti kotia.
Muutamien viikkojen päästä he saapuivat kotiin. Vaimo oli
tyytyväinen miehen ratkaisuun, sillä olivathan he nyt rikkaita. Mies ei enää koskaan
lähtenyt kauppamatkalle, vaikka hän miekkoja tekikin. Ne hän vaihtoi tarvekaluihin ja
karhun lihaan.
Mies kuoli 40-vuotiaana vanhuuteen ollessaan vauras mies. Miehen
poika jatkoi isänsä kauppiasuraa ja hän pystyi kartuttamaan hyvin omaisuutta.
Toinen miekoista haudattiin päällikön mukana, mutta toisesta
miekasta tuli sukukalleus, joka kulki vielä 500-vuotta suvussa, kunnes päätyi suvun
viimeisen miehen mukana hautaan.
Kummatkin miekat ovat löytyneet Pappilanmäestä ja ovat nykyään
Kansallismuseossa Helsingissä.
8.0 Harolan pelto
Kalmiston lähellä on pelto, jossa näkyy erilaisia
kiviröykkiöitä. Tällä pellolla on ollut pronssikaudesta lähtien kylä. Pellolla
näkyy talojen pohjien jälkiä. Tämä kylä on oikeastaan jakautunut kahteen asuin
alueeseen. Pellolla on ollut rautakaudella 80 ihmisen kylä ja n. 500 metrinpäässä
pellosta läheisellä mäellä on ollut 100 ihmisen kylä.
Tämä kylä on ollut monissa tarinoissa, joita tässä
kirjoituksessa on. Linnavuoren hengissä selvinnyt poika juoksi tähän kylään hakemaan
apua.
Kauppiaat, jotka toivat loistomiekat Saksista, asuivat tässä
kylässä, Luistarissa tapaamamme parantaja oli lähtöisin tästä kylästä.
8.1 Harolan kylä
Kylä sijaitsee Pyhäjärven hiekkaisen rannan lähellä ja juuri
järvi on vaikuttanutkin kylän syntyyn. Kylän laidalla on neljän kiven kehä. Siinä on
sijainnut kylän käräjä- paikka.
Näin suuressa kylässä on täytynyt tehdä erilaisia sääntöjä.
Kylässä oli päällikkö, joka johti kylää yleisellä tasolla.
Siellä oli myös viljelyspäällikkö, joka osoitti kullekin talolle
viljelysalueet, sekä määräsi peltoalueiden raivauksesta.
Siellä oli myös metsästyspäällikkö, joka tiesi oman ja
naapurikylien metsästysalueiden rajat. Hän myös määräsi taloille metsästysalueet ja
metsästyskiintiöt.
Kalastuspäällikkö tunsi oman ja naapurikylien kalastusalueet ja
kiintiöt.
Käräjäpaikalla kaikki päälliköt pyrkivät ratkaisemaan
erilaisia kiistoja. Yleisemmät kiistat olivat metsästys- ja kalastusalue rikkomuksia.
Rangaistukset olivat lähinnä erilaisia sakkoja esim. jos jonkun kalanpyydykset olivat
toisen alueella, voitiin hän määrätä antamaan 10 siikaan, sille kenen kalastusalue se
oli. Metsästys ja kalastus kiintiöt olivat mielenkiintoisia.
Rautakaudella eräs kiintiö oli tällainen.
Riistaa 3 hirveä tai 5 vasaa, 1 karhu, 3 villisikaa taloa kohti
vuodessa. Pienempää riistaa kuten jäniksiä ja lintuja sai vapaasti pyytää, kuitenkin
emoa jolla oli poikasia ei saanut pyydystää. Linnun munia saa ottaa ainoastaan puolet
pesässä olevasta munamäärästä.
Kaloja saa pyytää 5 virstullista vuodessa taloa kohti.
Virstu oli pajusta tehty iso neliömallinen kori. Sen mitat oli n. 1
m pitkä, 70 cm leveä ja 50 cm korkea ja siihen mahtui reilusti yli 100 kiloa kalaa.
Siihen aikaan kylässä oli 20 taloa, joten kalaa tämä kylä käytti 10 000 12
000 kg vuodessa. Kalaa pyydystettiin keväällä ja syksyllä. Kevään kutuaikainen kala
säilöttiin kuivaamalla ne ilmassa, sekä kylmäsavustuksella ja kuivaamalla.
Kylmäsavustusta varten oli rannassa eräänlaisia nahkasta tehtyjä kotia. Kodat olivat
n. 3 metriä korkeita ja niissä oli savuhormi katossa. Muutamat talot käyttivät samaa
savustus kotaa. Halkaistut kalat roikkuivat pari päivää kodassa savustumassa ja sen
jälkeen ne kuivattiin ilmassa. Näin käsitellyt kalat säilyivät paremmin.
Syyskalat varastoitiin talokohtaisiin sumppuihin. Sumput oli
rantaveteen pajuista tehtyjä aitauksia. Pajut oli punottu tiheäksi verkoksi jotta kalat
eivät pääsisi sieltä pois. Suurimmat sumput olivat 10 + 10 m kokoisia.
Nuorien poikien tehtävä oli tarkistaa sumpun kunto, joka päivä,
ja tarvittaessa korjattava se. Kalat olivat sumpussa siihen asti kun pakkaset tulivat.
Sumput pysyivät pitkään sulina polskivien kalojen ansiosta.
Pakkasten tullessa kalat perattiin ja säilöttiin pakastamalla. Keväällä kalastettiin
lähinnä kutulahnaa ja syksyllä pyrittiin saamaan rasvaisia lohikaloja kuten lohta ja
siikaa, koska niitä oli hankala kuivata.
Hirvet metsästettiin pakkasten tullessa, koska silloin ne olivat
tuhdimmassa kunnossa ja ne voitiin jäädyttämällä säilöä.
Karhut tapettiin yleensä talvella pesästä.
Pienriistaa ei säilötty, koska sitä saatiin ympäri vuoden.
Viljelyksillä kasvatettiin, jotain alkukantaisia viljoja ja
juureskasveja. Emme kuitenkaan pystyneet tunnistamaan kasveja. Lapsien tehtävänä oli
kesäisin kerätä osmankäämin juuria.
Juuret kuivattiin ja jauhettiin. Jauhoja käytettiin sitten
erilaisiin ruokiin saostamaan sitä.
Lapset ja naiset keräsivät myös marjoja ja sieniä. Sienet
leikattiin siivuiksi ja kuivatettiin ilmassa. Sateisena syksynä myös ne savu kuivattiin
nahkakodissa. Yhden sienisaaliin kuivumiseen meni yleensä viikko.
Marjat säilöttiin pilkkumeihin.
Pilkkumit oli tehty puusta, joka oli lahonnut keskeltä. Haavat
olivat käytetyimpiä puita. Ontoksi lahonnut puu kaadettiin ja sahattiin n. 1 m
pätkiksi. Puun sisältä koverrettiin kaikki laho puu pois. Pohjaan laitettiin reiän
kokoinen tulppa, joka tiivistettiin pihkalla. Kanneksi laitettiin puusta sahattu paksu
kiekko joka yleensä oli koivua.
Näin saatiin aikaan tynnyri.
Jokaisen marjapilkkumiin laitettiin puolukoita, koska silloin
tiedettiin jo että puolukoissa itsessään on säilöntä ainetta.
Pilkkumiin marjat laitettiin kerroksittain, esim. mustikoita,
puolukoita, mustikoita, puolukoita jne. Päällimmäinen kerros oli aina puolukoita.
Päälle laitettiin painoksi iso laakakivi, joka oli joko keitetty tai nuotiossa käytetty
ennen säilömistä.
Kotieläimet oli lampaita ja aidattuja jäniksiä.
Lampaan kerityt villat pestiin kesäisin, mutta talvella ne vasta
karstattiin ja kehrättiin käsivärttinöillä. Pestyt lampaanvillat piti käyttää
pakkasen kautta ennen karstaamista, jotta kaikki syöpäläiset kuolisivat.
Hullu oli se nainen joka kesällä kehräsi, koska silloin oli paljon
muita töitä.
9.0 Hiitteenkari
Hiitteenkari
on n. 1,3 km pitkä ja n. 20 m. leveä kari, joka kurottuu kohti Pyhäjärven selkää.
Tarun
mukaan jättiläiset Killi ja Nalli alkoivat tehdä siltaa Yläneelle, mutta
kyllästyivät 1,3 km jälkeen ja näin olisi Hiitteenkari muodostunut.
Todellisuudessa
jääkausi on muokannut sen.
Hiitteenkarilla
on ollut rautakaudella vartioasema.
Näitä
vartiointipaikkoja rakennettiin paikkoihin, mistä nähtiin kauas merelle.
Vartiointipaikoilla
oli valmiiksi rakennettu kokko jonka vartiomiehet sytyttivät varoitukseksi muille,
nähdessään oudon laivan. Vihollinen hyökkäsi melkein aina mereltä laivoilla
tekemään kyliin ryöstöretkiä. Tästä syystä koko rannikkoalueen kattoi vartioasema
verkosto.
Jos
esim. Linnavuorella syttyi vartiotulet, niin Hiitteenkarille sytytettiin myös tulet
vaikka laivoja ei siellä olisi nähtykään. Tällöin tieto oudoista aluksista levisi
nopeasti laajallekin alueelle. Hiitteenkarilla on vielä näkyvissä isot kivet joiden
väliin kokko pystytettiin. Vartio paikka on n. 600 metrin päässä karin kärjestä
mantereelle päin, missä oli rautakautinen ranta.
9.0 Loppusanat
Retkemme Euran muinaisuuteen onnistui hyvin. Saimme mielenkiintoista
tietoa historian eri ajoilta ja kuulimme mielenkiintoisia ihmiskohtaloita.
Saimme lähetettyä vielä 147 henkeä näiltä kalmistoalueilta
takaisin inkarnaatiokierteeseen.
Retkellä mukana olivat:
Pirkko Vainio
Sanna Vainio
Eira Välimäki
Tarja Liesharju
Mailis
Mäkelä
Eija Suonpää
Pentti Humisto
Olli Lehto
Pasi Raitanen