Ultran Nettikolumni 5/2002 |
Suomessa
elää nykyään käsitys, että aurinko nousee lännestä. Rajatietoa,
vaihtoehtoista lääketiedettä, uusia tieteellisiä löytöjä, tietoutta ja
kirjallisuutta tulvii Suomeen amerikkalaisilta kustantamoilta. Läntisen
maailman elintasomyllyssä elävät, henkisyyden nälkäiset ihmiset etsivät kovan
markkinatalouden, uuden tietotekniikan ja kommunikaation keskeltä itseään ja sisäistä
rauhaa. Minne
ovat kadonneet kriittinen suhtautuminen, terve järki ja avoin keskustelu? Yksi
syy on, että Suomessa ja länsimaissa rajatiedon tutkiminen on jätetty
innokkaiden harrastajien ja varpumiesten kontolle. Kiihkeiden
60-70 luvun vallankumousvuosien jälkeen suomalaiset ovat kääntäneet 1800-luvun
lopulla ja 1900-luvun alussa Pietari ja Karjalan kannas olivat vilkkaan kulttuuri- ja
tiedevaihdon kohtauspaikkoja. Lukemattomat taitelijamme opiskelivat, kirjoittivat,
sävelsivät ja maalasivat inspiroivassa ilmapiirissä ja tiedemaailmassa käytiin
vilkasta vuoropuhelua. Pietari oli 1800-luvun lopulla uuden ajan harrastusten
huipulla maailmassa. Joogaa harrastettiin yleisesti sivistyneistön keskuudessa ja
itämaiset parannuskeinot olivat jo silloin suosiossa. Innostus niiden harjoittamisen ei
ole laantunut. 1900-luvulla antroposofia oli suosittua ja enneagrammeja sekä idän
filosofeja tutkittiin innokkaasti. Pietari
on Belyin, Mihail Tshehovin, Pushkinin, Gogolin, Dostojevskin, Blokin, Ahmatovan, Brotkin,
Musorgskin, Tshaikovskin, Shostakovitshin ja monen muun taitelijan kaupunki. Pietarin
arkkitehtuuri on kiehtovaa ja kaunista. Sieltä löytyvät Talvipalatsi, Iisakin kirkko,
Pietari-Paavalin linnoitus ja kirkko, Kesäpalatsi ja useita muita palatseja ja aukioita
ja tietysti Eremitaasi laajoine taidekokoelmineen. Mikä muu paikka olisi parempi uuden
yhteistyön, tiede- ja kulttuurivaihdon kohtauspaikaksi 2000-luvulla kuin Pietari ? Kirjoittaja,
Kiti Neuvonen toimii VALOA IDÄSTÄ - PIETARIN KEVÄT 2002 tapahtuman Suomen
yhteyshenkilönä. Tapahtumasta
enemmän Tapahtumia palstallamme.
|
|||
|