Marina
Litvina, Moskovan valtion Kieli-instituutin professori
Venäjän
kielestä suomentanut: Kristiina Lehmus
Shakespearen
muotokuvien salaisuus selvitetty
Historia
on ehdollistamista. Rohkenen siis vakuuttaa, että saatavilla olevan todisteaineiston
valossa teoriani luo parhaan mahdollisen yhtenäisen kuvan, joka ei sodi logiikan lakeja
eikä tervettä järkeä vastaan. Tiedän miten saattoi olla ja miten luultavammin
oli, - kirjoitti Shakespearen näytelmien tutkija jo vuonna 1619. Näillä sanoilla
haluaisin aloittaa kertomukseni siitä, kuinka Shakespearen näytelmäkokoelman
ensimmäisen folion muotokuvan salaisuus on selvitetty.
Edesmenneen
vuosisadan aikana ovat manan maille menneet viimeisetkin tutkijat, jotka aidon pyhästi
uskoivat stratfordilaiseen William Shakspeareen
[Sukunimelle on löydetty englannin kielestä hämmästyttävä määrä - yhteensä 57 -
eri kirjoitusversiota. Stratfordilaista
näkemystä vastustavat tutkijat käyttävät tavallisesti näyttelijästä sukunimeä
Shakspeare erotukseksi runoilija ja näytelmäkirjailija Shakespearesta] näyttelijään,
koronkiskojaan ja saalistajaan. Robert Greene,
loistava dramaturgi ja juopporenttu, kirjoitti ennen kuolemaansa vuonna 1592 kirjeen
kollegalleen, jossa luonnehti näyttelijöitä seuraavaan tapaan: Tiedän, ettei
menestyvinkään teistä anna rahaa korolle, eikä heistä (näyttelijöistä)
hellämielisinkään muutu laupiaaksi hoivaajaksi Todistusaineiston etsimisen aika
on ohi. Tutkijat, jotka olivat saaneet vapiseviin käsiinsä alkuperäisiä - itsensä
Shakspearen epävarmalla kädellä allekirjoittamia asiapapereita, kokivat riemunsekaista
hämmennystä, sillä jokainen uusi todiste vain lisäsi salaperäisyyden verhon
menettäneen hahmon vastenmielisyyttä. Shakspeare vaihtoi Lontoossa jatkuvasti asuntoja
kiertääkseen veroja, antoi innokkaasti rahaa korolle, kävi oikeutta velallisten
naapureidensa kanssa, huijasi maa- ja talokaupoissa. Toisin sanoen, hän eli vastoin
elämänohjetta: Jumalaa ja mammonaa ei voi palvoa yhtäaikaa. Ne meistä, jotka eivät
ole tätä tehneet, yhdymme Greeneen käsitykseen siitä, ettei älykäs ihminen ryhdy
koskaan koronkiskojaksi eikä kiristäjä laupeudensisareksi. Emme ole myöskään samaa
mieltä amerikkalaisn, ehkä 1900-luvun jälkipuoliskon huomattavimman
Shakespeare-tutkijan S. Schoenbaumin kanssa, joka näki Shakspearen taloudellisessa
keinottelussa vain tervettä huolenpitoa perheen hyvinvoinnista. Tämä on ikuisuuskysymys
hyvästä ja pahasta.
Uusi
Shakespeare-tutkijasukupolvi pitää ilman suurempaa myötätuntoa käsissään
todistusaineistoa William Shakspearen kiihkeästa antaumuksesta liiketoimintaan.
Löytämisen ilolta on mennyt pohja. Uudet saavutukset luovuuden psykologian alalla, uudet
näkemykset aikakauden älyllisen toiminnan suuntauksista sekä vanhat
kirjallisuustutkimuksen totuudet (teoksen lyyrinen sankari, resonointi) pakottavat
uudelleenarviointiin Shakespeare-tutkimuksen kaikilta aloilta kerättyjen tietojen
pohjalta. Esimerkkinä uudenlaisesta tutkimuksesta voimme esittää historioitsija ja
kirjallisuustutkija John Mitchellin ulkoasultaan hienon teoksen Who wrote
Shakespeare (1996, Lontoo). Siinä kerrotaan asiallisesti ketään solvaamatta
niistä henkilöistä, jotka kilpailevat Sahkespearen tuotannon tekijänoikeuksista:
Shakspearesta, Baconista, kreiveistä Oxford, Derby, Rutland, runoilija Christopher
Marlowestä. Vähiten pinnoja saa näyttelijä Shakspeare. Muiden mahdollisuudet käyvät
suurinpiirtein tasoihin. Hän käsittelee myös yhteistyömahdollisuutta ja esittää
kiinnostavan taulukon, jossa on yhteensä 30 ryhmää. Kaikkiaan
Shakespeare-mystifikaatioon osallistujia on 37. Useimmin ryhmäkokoonpanoissa esiintyy
Bacon - 8 kertaa, Sir Walter Raleigh - tiedemies, tutkimusmatkailija sekä kirjailija - 6
kertaa, Marlowe ja Rutland - molemmat 5 kertaa sekä Oxford ja Shakspeare - 4 kertaa. Sir Walter Raleigh tippuu pois joukosta heti
hänen harrastuksensa, luonteensa ja tyylinsä ovat jotain aivan muuta. Marlowe
puolestaan kuoli vuonna 1593 eli ennen kuin suurin osa Shakeaspearen näytelmistä oli
ilmestynyt. Osoittaaksemme hänet tekijäksi joutuisimme
tekemään päätähuimaavia hyppyjä ajassa. Täten ehdottomasti suosituimmiksi nostetaan
kaksi manttelinperijäehdokasta: Bacon ja Rutland. Mitchell päätyy seuraavaan
yhteenvetoon: Shakespearen salaisuus on niin monimutkainen, niin sekava ja täynnä
avaimia, joilla ei pääse minnekään, että se synnyttää pakostakin mielikuvan,
ikään kuin joku tahallaan olisi laatinut moisen arvoituksen.
*
* *
Aikalaiset
mielsivät Elisabethin ajan suurten muutosten aikakaudeksi. Mielikuvitus maalasi uuden
globaalisen järjestyksen, joka perustui idealistiseen tieteellis-filosofiseen
maailmankuvaan, ja toivo sen tulemisesta eli ihmisten mielissä. Runoilijat ja filosofit
olivat näiden kuvitelmien vankeja. Heidän joukossaan oli myös Shakespeare, 36:n
Ensimmäiseen Folioon otetun näytelmän kirjoittaja. Noihin aikoihin oli vain
yksi ihminen, jonka lukeneisuus, mielikuvitus, oveluus ja asema mahdollisti ihanteellisen
valtiojärjestelmän myytin luomisen sekä tuen samanmielisille. Tämä henkilö oli Francis Bacon. Hän uskoi tehtävänään olevan
yleispätevän tiedon ja viisauden koodin luominen, josta tulisi valistuneen
valtiojärjestelmän johtava periaate. Mutta Bacon ei suinkaan ollut ainoa idealisti.
Shakespearen
runoudesta kaikuu monia ääniä, jotka olisivat voineet kuulua Oxfordille, Derbylle,
Rutlandille... sanokaamme jokaiselle tunnetulle Shakespeare-kandidaatille. Kaikkien
salaisuuksien ja arvoitusten keskipisteenä oli kuitenkin Francis Bacon. Hänellä oli
joko sukulaisuus- tai ystävyyssuhteet jokaiseen heistä. Oxford avioitui hänen
veljentyttärensä kanssa. Derby puolestaan nai Oxfordin tyttären. Rutland oli nuorena
Baconin holhokki. Mutta Shakespearen luomiseen osallistui vielä muuan henkilö -
näyttelijä Will Shakspeare. Ja onhan hänessäkin arvoitusta kerrakseen! Silti hän teki
tehtävänsä, palasi kotiin ja kuoli hiljaisuudessa. Ja tämäkin on vain eräs versioista. On paljon muitakin, joskus
hyvinkin kiintoisia, ensiluokkaisten tutkijoiden ja ammattimaisten myytinluojien
aikaansaannoksia, joista ei sinänsä löydy selkeää todistusaineistoa puolesta eikä
vastaan.
Ainoa
rehellinen vastaus niille, jotka himoitsevat tietää totuuden Shakespearesta, kuuluu
mielestäni näin: Shakespeare on tahallisen harkittu mystifikaatio, joka houkuttaa
huumausaineen tavoin. Mutta asiaa kannattaa silti harrastaa. Tämä outo lainaus on
eurooppalaisen Shakespeare-tukimuksen viimeinen sana.
Baconilaisen
harhaoppisuuden käynnisti jo 1700-luvun lopussa James Wilmot (1726-1908). Hän toimi opettajana
Oxfordissa ja oli tuttu Lontoon kirjallisissa piireissä. Hän tunsi Samuel Johsonin ja
Laurence Sternen sekä monia poliittisia vaikuttajia. 55-vuotiaana hän erosi virastaan ja
muutti synnyinseuduilleen Warwickshireen, jossa hän sai paimennettavakseen seurakunnan
pienessä kaupungissa lähellä Stratfordia von Avionia. Vapaa-aikaansa hän vietti
lukemalla Shakespearea ja Baconia. Hänen luonaan vieraili usein ystäviä Lontoosta,
jotka nauttivat älyllisistä keskusteluista luonnonhelmassa. Eräs lontoolainen
kustantaja tarjosi hänelle Shakespearen elämänkerran kirjoittamista. Niinpä Wilmot
ryhtyi keräämään aineistoa, asiakirjoja , muistelmia, yleensä kaikkea mahdollista
mikä liittyi puolitoista vuosisataa sitten kuolleen suuren dramaturgin elämään. Hän
haravoi koko Stratfordin alueen ympäristöineen, kävi läpi kaikki arkistot, keskusteli
vanhusten kanssa ja sai lopulta selville, ettei Shakspeare käynyt koskaan koulua, ei
ollut koskaan ystävyyssuhteissa kehenkään kaupungin silmäntekeviin. Hänet mainittiin
ikään kuin paikallisena narrina. Wilmot ei löytänyt yhtään Shakspearelle kuulunutta
kirjaa, käsikirjoitusta tai edes hänen kirjoittamaansa kirjettä.
Wilmot
lopetti tutkimuksensa ja palasi hämillään kotiinsa, jossa päätyi taas lukemaan
Shakespearea ja Baconia. Siitä hän löysikin nyt paljon uudella tavalla kiinnostavaa.
Shakespearen teokset olivat täynnä Baconin ajatuksia. Hän löysi niistä suuren
määrän Baconille tyypillisiä ilmaisuja ja lausahduksia. Heillä oli yhtälainen
näkemys historiallisesta kehityksestä ja vertauskuvana molemmat suosivat etupäässä
Onnenpyörää. Vuonna 1785 Wilmot päätyi tutkimuksissaan lopulta siihen
johtopäätökseen, että Shakespeare oli itse asiassa Francis Bacon. Hän ei kuitenkaan
käynyt julkistamaan keksintöään, mutta jakoi ystävilleen innokkaasti näkemyksiään
aiheesta. Vuosi pari ennen kuolemaansa hän kutsui yllättäen luokseen taloudenhoitajansa
ja paikalliskoulun opettajan, antoi heille avaimet ja määräsi, että kaikki hänen
makuuhuoneensa kirstuissa ja laatikoissa olevat käsikirjoitukset tuli polttaa. Hän ei
halunnut loukata Stratfordilaisia ystäviään, niinkuin hän itse asian ilmaisi, - he
olivat niin ylpeitä suureen nimeen liittyvästä kaupungistaan. Niin poltti tuli aikaansa
edellä olevan tiedemiehen kahdenkymmenen vuoden työn.
Mutta
onnenpyörä oli pyörähtänyt ja nyt jo Atlantin takanakin huhuttiin, että
todennäköisesti Shakespearen teokset olikin luonut Francis Bacon. 1800-luvun
loppupuolella pato lopulta murtui. Beconismin suuntaa kallistuvia vakavasti otettavia
tukijoita löytyi Etelä- ja Pohjois-Amerikasta, Belgiasta ja Saksasta. Brittien saarilla
lehdet kilpailivat keskenään esittäen
toinen toistaan fantastisempia arviointeja ja hypoteeseja. Ja lukijat olivat onnellisia!
Stratfordilaiset etsivät samanaikaisesti kuumeissaan edes pienenpientä todistetta
Shakspearen kirjallisista harrastuksista. Etsintä oli turhaa. Mutta sitten - 1880-luvulla
aikansa suurin Bacon-tuntija James Spedding
ilmoitti, ettei Bacon ollut eikä voinut olla Shakespeare. Beconistit eivät kuitenkaan
luopuneet aiheesta, mutta lähtivät etsimään uusia Shakespeare-ehdokkaita, joista
ensimmäinen oli Rodger Manners, viides Rutlandin
kreivi.
*
* *
Oma
suhteeni Shakespeareen sai alkunsa unenkaltaiselta 60-luvulta. Käänsin Hamletia ja
jouduin luonnollisesti uppoutumaan myös Shakespearen elämään. Kääntäjä jos kuka
ymmärtää kirjallisen tekstin, sillä hän joutuu aidosti virittäytymään kirjailijan
ajatusmaailmaan kyetäkseen tulkitsemaan lukijalle tekijän ajatukset mahdollisimman
tarkkaan. Verratessani Shakspearen elämää ja nerokasta näytelmää toisiinsa, koin
shokin. Hamletin otin vastaan järjelläni ja sydämelläni. Shakspearea Stratfordista,
joka kiristi ihmisiltä lainakorkoja, huijasi, kävi apteekkari-naapurinsa kanssa
käräjiä joidenkin maltaiden takia, en voinut sulattaa.
Ja koska en voinut elää ristiriidan aiheuttamassa henkisessä paineessa,
aloitin omat Shakespeare-tutkimukseni.
Vieraillessani
kerran erään kirjailijan perheessä, jossa harrastettiin vielä traditionaalisia
venäläisiä teeiltoja, kerroin teeseurueelle huolenaiheeni. Silloin eräs kuivahko vanha
herra, matemaatikko ja kirjojen keräilijä lupasi antaa minulle kahdeksi viikoksi lainaan
harvinaisen kirjan vuodelta 1924 - F. Shipulinski
Shakespeare - Rutland Tämä kirja antoi vastauksen tärkeimpään
kysymykseeni: Shakespearen teokset kirjoitti Rodger Manners, Viides Rutlandin Kreivi.
Myöhemmin ilmaantui kuitenkin uusia arvoituksia, joiden selvittämiseen ryhdyin vasta
80-luvun puolessa välissä luettuani Shakeaspearelaisesta julkaisusta I.M. Gililovin kirjoittaman artikkelin ??
???
??????
???????
(Kenelle kello soi). Se sisälsi nerokkaan
löydön - Kokoelman surulyriikkaa Rutlandin ja hänen vaimonsa kuoleman johdosta. Se on
nimeltään Love´s Martyr, or Rosalinda´s
Complaint (Rakkauden uhri, tai Rosalindan
valitukset). Sen tekijä on R. Chester.
Kokoelmassa runoilijoiden kuoro, mukana esim. J.
Marston, J. Chapmen sekä Ben Johnson,
ylistivät Rutlandia suurena runoilijana. Löysin Ilja Gililovin ja kiitin häntä
löydöstä. Minulle se oli todella kellon kumahdus. Palasin Shakespeareen ja nyt minulla
oli myös liittolainen.
90-luvun
alussa Los Angelesissa ollessani satuin poikkeamaan yliopiston kirjastoon ja keksin
kurkistaa baconistien teoksia. Halusin tarkistaa mitä perusteita heillä oli pitääkseen
Shakespearen tuotantoa Baconin kirjoittamana. Löysin helposti kerettiläisten
hyllyn, jolta nappasin umpimähkään kauniin keskikokoisen nidoksen. Avasin sen ja näin
uteliaisuutta herättävän nimen Ist
Shakespeare? (Ja tämäkö muka Shakespeare),
Lontoo, 1903. Tekijän nimi puuttui, tilalla oli vain valmistunut Cambridgestä. Myöhemmin sain
tietää, että tekijä oli - kunnioitettu Walter
Begley.
Vuosisatamme
loppupuolella toisinajattelevan kirjallisuudentutkijan on tiedettävä kaikki oleellinen
mitä Shakespearesta on kirjoitettu, vaikka siihen tarvittaisiinkin vähintään kaksi
elinaikaa. Vuosisadan alussa arvostettiin vielä kykyä ajatella, tehdä ankaran
perusteltuja ja loogisen johdonmukaisia johtopäätöksiä.
Walter
Begley kuului nimenomaan vuosisatamme alun suuriin tutkijoihin, jotka eivät hukanneet
aikaansa polemiikkiin vaan uppoutuivat tutkimaan kirjallisia lähteitä. Hän luki
lukemistaan Shakespearen aikalaisten kirjoituksia, sillä sanoma- ja aikakausilehtiähän
ei silloin vielä ollut, ja koska Shakespeare
ei elänyt ilmattomassa tilassa, täytyi
hänestä olla mainintoja joissakin ajan kynäveikkojen aikaansaannoksissa. Begley
löysikin kiistattomia viittauksia Shakespeareen Joseph
Hallilta ja John Marstonilta. Hän päätyi
tutkimuksissaan siihen, että Venus ja Adonis ei
ollut Shakespearen vaan Francis Baconin kirjoittama.
Vuonna
1593, vähän yli neljäsataa vuotta sitten, ilmestyi ohut kirjanen nimeltä Venus ja
Adonis (tekijää ei ole mainittu), joka on omistettu Kreivi Sauthhamptonille allekirjoituksella -
William Shakespeare. Se on ensimmäinen
silloin vielä tuntemattoman runoilijan kokeilu. Runot ovat todella lyyrisiä ja
vangitsevat lukijan kauneudellaan, mutta ne ovat ajalle hyninkin epäsovinnaisia. Siinä
Venus-jumalatar kutsuu avukseen kaikkia mahdollisia voimia vietelläkseen kauniin
nuorukaisen Adoniksen. Nimilehdellä on runoelman nimen ja kirjanpainajan leiman välissä
latinankielinen lainaus Ovidiukselta, jonka suorasanainen käännös kuuluu: Alhaiset ylistäkööt ala-arvoista, mutta minulle
tuokoon Kastilian vedellä täytetyn maljan - kultakutrinen Apollo. Suunnattoman
kauniit säkeet luettuaan monet yhtyivät ajatukseen, että itse Apollo oli inspiroinut
runoilijaa. Toiset (kateelliset) olivat sitä mieltä, että oli yliampuvaa nuorelta
vastaleivotulta runoilijalta sijoittaa lainaus kirjansa nimilehdelle. Tähän viitattiin
myöhemmin useinkin, mm. Ben Johnson. Mutta
tärkein lainaus on yllä mainitussa Chesterin runokokoelmassa runoilijoiden
kuoro, jotka surivat kreivi Rutlandin ja hänen vaimonsa kuolemaa ja pyysivät
Apolloa apuun laulamaan kuolleen ystävän muistoksi hänen arvolleen sopivin säkein; ei
sellaisin, joita yllin kyllin kirjoitetaan: Ole
armelias, edes kerran... rukoilevat he Apolloa, - anna janoavien muusiemme juoda pyhää vettäsi, jotta
me voisimme hänen kunniakseen kierrättää / reunojaan myöten täysinäistä Kastilian
maljaa! Viimeiset sanat ovat suoraan Ovidiukselta, sama lainaus, joka oli Shakespearen
ensimmäisen julkaisun nimilehdellä. Shakespearen tuotannon kehä sulkeutuu tuohon
lainaukseen. Sen avulla myös hänen
ystävänsä halusivat jättää jäähyväiset runoilijalle.
* * *
Ennen
kuin menemme Begley´iin, joka on antanut avaimen ensimmäisen folion
muotokuvan salaisuuden selvittämiseksi, pysähdymme hetkiseksi tutkimaan salanimen Shakespeare taustaa. Shake ja speare - vapisuttaa,
tärisyttää, järkyttää - keihästä. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 400 vuotta siitä
kun tämä allekirjoitus ensimmäistä kertaa ilmestyi Shakespearen näytelmiin.
1500-,
1600-luvuilla oli yleisesti vallalla tapa, että näytelmien käsikirjoitukset, runous ja
satiiri sisälsivät harvoille ja valituille asiaan perehtyneille salaiseksi tiedoksi
tarkoitettuja viittauksellisia merkkejä, vertauskuvia, hieroglyfejä, puhuvia nimilehtiä
ja muussa muodossa annettua mystifioitua informaatiota.
Tavalliseen traditionaaliseen juoneen kytkettiin mukaan kiistoja, joiden taustalla
piilivät aidot ja todelliset tapahtumat.
Paljon puhuvia olivat myös usein henkilöiden nimet ja peitenimet. Bacon keksi
merkittävän luvun, josta hän kertoo yksityiskohtaisesti eräässä tieteellisessä
teoksessaan. Hän kirjoitti pitävänsä antiikin tavasta allekirjoittaa tekstinsä
käyttämällä ystäviensä nimiä. Tämä ei ollut pelkästään mieliteko, vaan aika
oli täynnä käyttäytymisnormeja, joiden rikkominen saattoi aiheuttaa viran tai jopa
hengen menetyksen. Kaikkialla Euroopassa paloivat roviot, joilla niin katoliset kuin
protestantitkin polttivat kerettiläisiä. Näitä kerettiläisiä olivat niin
matemaatikot, kemistit, filologit, ja astronomit kuin alkemistit sekä astrologitkin.
Tämä oli Galileo Galilein ja Giorgiano Brunon, François
Rabelais´in, Miguel de Servantesin, Baconin ja Shakespearen aikaa. Monet tekivät luovaa
työtä peitenimen suojassa, eikä Shakespeare ollut suinkaan poikkeus. Salanimellä
Shakespeare on oma tarinansa. Se oli eräänlainen symboli. Se juontaa Pallas Athenesta,
joka kuvattiin antiikin aikoina aina keihäs kädessä. Järisyttäväksi se
muuttui renesanssiaikana Erasmus Rotterdamilaisen kirjoitelmissa.
Eurooppalaisessa
renesanssiajan kulttuurissa Pallas Athenesta (roomalaisilla Minerva) tuli symboli tieteen
ja taiteen voitosta taistelussa valistusta, tieteellistä ja teknistä kehitystä
vastustavia pimeyden voimia vastaan. Tämän symbolin merkitys tunnettiin hyvin
Englannissa. Viisauden ja taiteiden vapauden puolesta taisteleva neitseellinen jumalatar
oli Francis Baconin innoittaja. Bacon ei itse
koskaan kirjoittanut aiheesta, mutta hänen kuoltuaan ystävät julkaisivat ajan tavan
mukaan kokoelman elegioita hänen muistokseen. 32:sta elegiasta 27:ssä häntä
ylistetään runoilijana, muutamissa Minerva mainitaan hänen muusanaan. Nähtävästi
ystävien keskuudessa Bacon oli useamminkin maininnut palvovansa shake-spearea.
* * *
Palatkaamme
kuitenkin kunnianarvoisaan Begleyiin. Hän huomasi ensimmäisenä lainauksen
Venus ja Adoniksessa sekä Shakespearen ja Joseph Hallin historialliset
kronikat. Hän kirjoittaa: Onnistuin selvittämään Hallin ja Marstonin satiirin
erään henkilön, joka on poikkeuksellisen tärkeä linkki ratkaistaessa
Bacon/Shakespeare -riitaa. Kysymys ei ole kahvinporoista ennustamisesta vaan olen
onnistunut löytämään ehdottoman pätevän todisteen. Ihmeellistä, ettei se ole
kolmeensataan vuoteen sattunut kenenkään silmään.
Vuonna
1597, neljä vuotta Venus ja Adoniksen
ilmestymisen jälkeen, eli ennen kuin nimi Shakespeare ensimmäistä kertaa ilmestyi
näytelmien nimilehdille, ilmestyi Joseph Hallin
teos Hampaatonta satiiria. Mitään
sen kaltaista ei Englannin kirjallisuudessa oltu julkaistu sitä ennen. Satiireissaan Hall
haukkuu täysin palkein runoilijoita, jotka ovat taipuvaisia omavaltaisuuksiin. Hän
mainitsee joko runoilijat nimeltä tai pelkästään heidän teoksensa. Suurimman
läksytyksen saa joku kumman Labeo, jonka nimi on ollut arvoitus aina Begleyin
kirjan ilmestymiseen asti. Näin Hall kirjoittaa Labeosta:
For
shame write better Labeo, or write none;
Or
better write, or Labeo write alone
Nay,
call the Cynick, but a wittie foole,
Thence
to objure his handsome drinking bole:
Because
the thirstie swaine with hollow hand
Conveyed
the streame to weet his drie weasand.
Mikä
häpeä Labeo, joko ei mitään tai jotain
parempaa
Tai
parempi ois, Labeo, sun yksin kirjoittaa
Kutsu
vain kaheliksi Kyynikkoa moista
jok´
siksi puhuu korean maljansa arvoista
ett
janoonsa sais moukka kourallaan
ammentaa
lähteen vettä alas kurkustaan.
(Suom. kääntäjä)
Hall
sättii Labeota useaan kertaan. Mikä on tämä naamio ja kuka piilottelee sen takana?
Labeo oli Augustuksen aikainen lakimies Roomassa. Siispä moititulla runoilijalla täytyy
olla joku yhteys tuohon ammattiin, - päättelee Begley. Elisabethin aikainen Labeo ei
kaikesta päätellen kirjoita viime aikoina yksin. Joskus aikaisemmin hän joi muusien
lähteestä kauniilla maljalla, mutta myöhemmin, tyhmyri, luopui kirjoittamisesta, koska
Kastalin lähteen veden samensi joku paimen.
Heti
kahden Hallin satiiriteoksen ilmestymisen jälkeen julkaistaan meille jo tutun
Sahkespeare-Rutlandia ihailevan John Marstonin The Metamorphoses of Pigmalion Pigmalionin
veistokuvan metamorfoosit, johon Marston oli liittänyt muutamia Hallin
myrkyllisellä syljellä sättimien runoilijoiden puolustuspuheita satiirin muodossa.
Näiden joukossa on myös Labeo, jossa yhteydessä mainitaan Baconin perheen motto. Labeo
on siis Francis Baconin naamio.
Nyt
jopa Stratfordilaiset joutuivat tunnustamaan, että tällä kertaa beconiadit olivat
todellakin läytäneet todisteen siitä, että siihen asti tunnetut shakespearelaiset
teokset olivat Baconin käsialaa. Silti tähän löytyi heti myös selitys: Marston ja
Hall olivat erehtyneet, joutuneet jotenkin väärille jäljille. Tähän sitten
tyydyttiinkin.
Marston
Metamorfooseissaan mainitsee myös Labeon. Se on Venus ja Adoniksen tyylinen ja pituinen
rakkausrunoelma, joka perustuu antiikin tarinaan Pigmalionista ja Galateasta. Tämäkin
Lebeon on selvästi Bacon, mutta miksi, sitä eivät stratfordilaiset eivätkä
baconilaiset kyenneet selvittämään.
Luettuani
Los Angelesin yliopiston kirjastossa kunnianarvoisen Begleyin teoksen Hallista ja
Marstonista ja tehtyäni sen jälkeen muutamia summauksia, muutin kantaani. Minulle
todellinen Shakespeare oli ollut Rutland eikä Bacon, Labeon tilalle ajattelin Rutlandin
ja Shakespearelle jäi paimenen rooli. Mutta nyt huomasin, että tekijäkysymys oli taas
entistä enemmän sekaisin. Eihän Rutland ollut koskaan luopunut näytelmien ja runojen
kirjoittamisesta ja vielä jonkun muusien vettä sumentavan paimenen takia.
Shakespeare oli runoilija Jumalan armosta eikä hän olisi voinut luopua Kastilian
maljasta, vaikka olisi halunnutkin. Kaikista yrityksistäni huolimatta en saanut
pasianssiani menemään läpi. Pakasta puuttui selvästi vielä joku kortti. Silloin otin,
vaikkakin haluttomasti mukaan Baconin. Ja siinä se oli! - palat loksahtivat paikoilleen.
Labeo on Bacon ja paimen, joka ammentaa inspiraatiota Apollon lähteestä on Kreivi
Rutland. Hän oli vuonna 1597 kaksikymmentäyksivuotias
ja Bacon kolmenkymmenen kuuden. Kun taas Shakspeare, jonka sukunimi liittyi
sopivasti Pallas Atheneen, antoi nimensä käyttöön, luultavasti maksusta, salanimen
shake-spearen sijaan. Tämä kaiken varalta. Hänen nimensä oli Will ja lukuisista
kirjeistä päätellen eräs Baconin mieli-ilmaisuista oli raamatullinen good
will - hyvä tahto. Näin syntyi salanimi William Shakespeare.
Rutlandilla
on loistava mahdollisuus tutustua Burbagen
teatteriseurueeseen. Rutlandin perheen kaupunkitalo sijaitsi Aivybridge kadulla, aivan
entisen naisluostarin Hollywellin tontille 1576 rakennetun puisen teatterirakennuksen
naapurissa. Täältä seurue muutti vasta vuonna 1598 Thamesin toiselle puolelle
Globe-teatteriin. Shakspearen tärkeimpänä tehtävänä oli tuoda näyttelijöille
kreivin ja viisaan Baconin kirjoittamia näytelmiä. Niiden, joiden ei pitänytkään
tietää, eivät saattaneet aavistaa, että parlamentin jäsen Bacon kirjoitti näytelmiä
kaikenkansan teatterille - paheksutulle riettauden ja synnin pesäkkeelle. Mutta
valitettavasti Baconin salaisuus oli puolijulkinen. Tästä syystä hän ei saanut
Elisabethin aikana mitään valtiollisia virkoja. Hallinnollisia tehtäviä ei voitu
luottaa näytelmäkyhäilijän käsiin, etenkin kun hän haaveili platonilaisesta
ihannevaltiosta.
Nyt
piti löytää todisteita Baconin ja Rutlandin ystävyydestä. Niitä osoittautui olevan
paljon. Ottakaamme vaikka pieni kirjanen Gesta
Grayorum, joka kertoo joulujuhlien vietosta
Gray´s inn´ssä (eräässä Lontoon neljästä lakitieteellisistä kouluista). Sen
juhlallisuuksiin osallistuivat Bacon ja Shakespeare. Shakespeare (Rutland) kirjoitti
tilaisuuteen näytelmän Virheiden komedia.
Bacon piti tilaisuudessa neljä puhetta. Lisäksi on säilynyt muutamia Baconin
Rutlandille kirjoittamia kirjeitä, joista etenkin kaksi on huomionarvoisia. Ensimmäinen
niistä (1596) on lähetetty Eurooppaan matkustaneelle Rutlandille. Siinä Bacon esittää
mieliajatuksiaan valistuksen ja tieteiden tärkeydestä sekä antaa neuvoja siitä, kuinka
järkeä on kehitettävä ja rikastutettava tiedoilla. Kirje on syvällinen ja
vakavahenkinen, jollaisia kirjoitetaan suosikki-oppilaille. Lisäksi on säilynyt
erittäin lämminhenkinen kirje, joka ei muistuta ollenkaan muita Baconin kirjeitä.
Sioinä hän kehottaa ystäväänsä palaamaan pian takaisin jatkamaan yhteisen
hyvän tahdon työtä (mutual good will).
Me
emme tunne tarkkaan kuinka nämä kaksi neroa järjestivät yhteistyönsä. Ensimmäisen
kymmenen vuoden aikana yhteistyö oli läheisempää. Lisäksi he kirjoittivat kumpikin
omia tekstejään yhteisen salanimen varjossa. Bacon käytti salanimeä vähemmän ja
luopui tosiaankin näytelmien kirjoittamisesta tuntien, etteivät hänen
runoilijankykynsä yllä nerokkaan oppilaan tasolle. Bacon ei ollut lyyrikkona mikään
suuri lahjakkuus, mutta kirjoitti loistavaa proosaa. Hän oli monipuolisesti sivistynyt;
tunsi ehkä paremmin kuin kukaan aikalaisistaan Englannin ja Euroopan kirjallisuuden,
psykologian, filosofian ja oli tietoinen kaikista tieteellisistä keksinnöistä. Omien
sanojensa mukaan hänen tutkimuskohteinaan olivat kaikki inhimillisen tiedon alueet.
Ensimmäiseksi tehtäväkseen, heti palattuaan puolentoista vuoden Euroopan matkaltaan,
hän otti tehtäväkseen Englannin kirjakielen ja englantilaisen draaman luomisen. Hän
oli tuolloin yhdeksäntoistavuotias. Kaiken kukkuraksi hän oli synnynnäinen opettaja.
Kuinka häntä ja koko ihmiskuntaa onnistikaan, että hän sai kymmenen vuoden kuluttua
oppilaakseen nerokkaan Rodger Mennersin, Kreivi Rutlandin. Bacon tunnisti nähtävästi
pian holhokkinsa suuret runoilijan lahjat ja antoi mahdollisesti tämän kirjoittaa
uudelleen näytelmänsä Titus Andronnica.
Luultavimmin he eivät aluksi itsekään osanneet määritellä kuka oli joidenkin heidän
näytelmiensä varsinainen tekijä. Tekijöitä he olivat molemmat ja heillä oli yhteinen
muusa - Pallas Athene.
* * *
Tuosta
vuorovaikutussuhteesta on kirjoittanut Ben Johnson
komedioissaan. Hänen suhteensa Shakespeareen oli hyvinkin mutkikas. Shakespeare on hänen
tärkein kilpailijansa. Ilman Shakespearea verraton Ben olisi saanut kaikki laakerit
itselleen. Kaikki johtui tuosta lordista ja variksenpelätistä, jota Fortuna niin
runsaasti suosii. Hän on niin tunnettu, rikas ja lahjakas. On linna, ystäviä, suvun
kirjasto, paljon palvelijoita, metsästystä - eikä huolta jokapäiväisestä leivästä.
Niin ja vielä sellainen opettaja! Ei ole varmaa, olisiko Shakespearesta koskaan ilman Baconin viisautta tullut sitä,
mitä hänestä tuli. Ben Johnson, joka välittömästi reagoi kaikkiin todellisiin ja
näkymättömiin loukkauksiin, ei kyennyt jättämään kreivi Rutlandia rauhaan. Kreivi
oli esillä melkein kaikissa Johnsonin näytelmissä. Niistä myös heijastuu Benin
suhteen muuttuminen Shakespeareen vuosien varrella. Kateellisesta pilkasta (1599-1600) se
muuttui sielua repivään nostalgiseen rakkauteen hänen viimeisissä näytelmissään,
etenkin Uudessa hotellissa sekä
Surullisessa paimenessa, jonka
tapahtumat sijoittuvat Belvuarin laaksoon, jossa seisoi synkkä Rutlandien
sukulinna. Tätä näytelmää Ben ei saanut loppuun. Minusta tuntuu, että jos hän olisi
jatkanut sen kirjoittamista, niin hänen sydämensä olisi pakahtunut. Tai ehkäpä se
pakahtuikin juuri näytelmän aloittamisen takia. Poistuneet
olivat kaikki hyvät ystävät - Bacon, Fletcher, John Donn. Kaikki olivat poissa: kuningas Jaakko ja hänen vanhin poikansa,
kruununprinssi Henry - viimeinen englantilainen ritari. Menneisyyteen vaipui vanha hyvä
Englanti, jota hän oli ennen ilkkunut, mutta nyt hän tajusi näynomaisesti, että
tulossa olivat huonommat ajat.
Mutta
tuolloin 1620-luvun alussa, jolloin ensimmäinen folio julkaistiin, ei tämä
nostalgia menneisyyteen ollut vielä saanut sijaa Ben Johnsonin sydämessä. Vuonna 1622,
kymmenen vuotta kreivi Rutlandin kuoleman
jälkeen, oli hän, siis Shakespeare, yleisesti tunnustettu suuri dramaturgi. Ystävät
päättivät julkaista hänen näytelmänsä kokoelmana. Heillä oli työ selvittää,
mitkä Shakespearen salanimellä kirjoitetut näytelmät oli liitettävä kokoelmaan,
jossa olivat ne, joita ei koskaan oltu julkaistu tai näytelty. Tästä kaikesta
kirjoittaa Ben Johnson kymmenen vuotta myöhemmin näytelmässään Lady-Magna.
Ensimmäinen
folio julkaistiin 1623. Siitä on nyt kulunut 275 vuotta ja se on meille yhä
täynnä arvoituksia. Suurin kummastuksen aihe on sen nimilehdellä oleva Shakespearen
kuva, jonka kaiversi silloin vielä aivan nuori graafikko Martin Droeshaut. Nyt vaikuttaa, että kuvan
arvoitus on ratkaistu.
Muotokuvaa
voi vain ihmetellä. Siinä on kuvattu ilmeettömät, poissaolevat naamiokasvot. Näkyy
jopa naamion varjo korvasta leukaan. Pää on asetettu tärkätyn kauluksen päälle kuin
vadille. Käsiä ei näy, mutta hiha ja koko vasen hartia on kuvattu väärin päin.
Stratfordiaanit pitävät tätä nuoren ja kokemattoman taiteilijan
lipsahduksena (Jan Willson
Shakespeare - todisteita, 90-luvun alussa).
Anti-statfordiaanit
puolestaan näkevät kuvassa selvän viestin, mutta millaisen, sitä ei kukaan tiedä.
Kirjassa Shakespeare - Bacon kirjoittaa sen tekijä Sir Edwin Durning-Lowrens: Ei ole epäilystäkään. Kuva on selvä
kryptogrammi, joka esittää kahta vasenta kättä ja naamiota. Oikea hiha en selvästi
esitetty takapuoli eteenpäin. Sen voi vahvistaa räätäli kuin räätäli.
Räätälit ovat tämän todellakin vahvistaneet. Kaksi vasenta kättä, no entä sitten!
- Mitä ne viestittävät? Kuva on tyyppiesimerkki puhuvasta nimilehdestä.
Durning-Lowrens on oikeassa, se on kryptogrammi. Siihen on kätketty joku viesti. Jos
hypoteesimme Rutlandista ja Baconista on oikea, niin viesti on helppo selvittää. Sir
Durning-Lowrens näki kuvassa kaksi vasenta kättä, jotka eivät kertoneet hänelle
mitään, koska hänelle Shakespeare oli vain ja ainoastaan Bacon. Minun vakaumukseni on,
että shakespearelaiseen perintöön oli osallisena kaksi henkilöä; Niinpä minä näen
kuvassa kaksi oikeaa kättä - kaksi kirjoittavaa kättä. Tässä on jo ajatusta. Kuva
kertoo, että ensimmäisen folion kirjoittamiseen osallistui kaksi tekijää
yhteisen salanimen - naamion takana. Kreivi
Rutland ja Francis Bacon sekä naamio - William Shakespeare (shake-speare).
Bacon
osallistui tietysti Shakespearen teosten kirjoittamiseen. Tämän tiesivät hänen
läheisensä. 1612 (Rutlandin kuolinvuonna) julkaisi Henry
Pitchen merkkikirjan, symboliselta nimeltään Minerva
Britannica. Sen erällä aukeamalla on kirjoitus Suurimmalle juristille ja
tiedemiehelle, Sir Francis Baconille, ritarille sekä kuva, joka esittää seivästä
vavahdellen pitävää kättä. Nimilehden vasemmalla puolella, sen sisäkannessa on toinen kuva: etäällä vasemmalla näkyy
Parnasso, siitä oikealle: avatut näyttämöverhot ja niistä esiin pistää ojennettu
käsi, joka kirjoittaa: MENTE VIDEPORI...(älystä minut nähdään...). Kuvaa kiertää
seppele, jonka nauhassa ovat sanat: VIVITUR INGENIO CÆTERA
MORTIS ERUNT (Ihminen elää neroudessa, muun nielaisee kuolema).
On
toinenkin kuva Shakespearesta, joka vahvistaa saman asian. 17 vuotta näytelmäkokoelman
ilmestymisen jälkeen julkaisee joku John Benson
(peilikuvanimi Ben Johnsonista) Shakespearen soneetit. Tässä kirjassa on W. Mashallin tekemä vastaanvanlainen kaiverrus,
joka on peilikuva vuoden 1623:n Ensimmäisen folion kuvasta sillä
poikkeuksella, että väärin ommellun hihan päällä on viitta, joka peittää sen
kokonaan, mutta oikeaa kättä vastaavassa kädessä on laakerinoksa. Viesti on selkeä -
soneetit on kirjoittanut yksi ihminen, joka piiloutuu saman naamion taakse.
Ensimmäinen
folio on toistaiseksi ollut stratfordilaisten ainoa todellinen valttikortti.
Nimisivun arvoituksen selvittäminen vie heiltä viimeisenkin todisteen ja antaa
mahdollisuuden tutkia uusin silmin Shakespearea ja hänen aikaansa.
|