Maallisen elämän tarkoitus on luojansa tiedostaminen
Näkökulman vaihtaminen muuttaa
koko elämän. Henkissielullisesti ihmisen elämä, tajunta,
ajattelumahdollisuuskin tulevat Luojan huomiosta Tämän
energiavirrasta. Maallisessa elämässä ihmisen huomio pyrkii
takertumaan yksipuolisesti kehoon ja maalliseen persoonaan sekä
maallistuneisiin mielipiteisiin. Jos ihminen ottaa Luojan huomioon
elämässään, niin tietoisuuskeskus alkaa siirtyä kehosta kohti
Luojayhteyttä. Mitä enemmän ottaa Luojan huomioon elämässään, niin
sitä todellisemmaksi Tämä tulee.
Tietoista yhteyttä sanotaan
Luoja-, taivaskokemukseksi. Tällöin ihmiselle selviää
kokemuksellisesti, että on elänyt koko elämänsä kahdessa
todellisuudessa samanaikaisesti ja Luoja on ollut lähempänä kuin oma
hengitys. Tällöin ihmiselle kirkastuu myös Jeesuksen arvoitukselliset
sanat, että minä ja Isä olemme yhtä. Jeesus toi uuden jumalakäsitteen
puhumalla rakkaudellisesta Isästä.
Tapahtumaa voidaan kuvata myös
siten, että korkeampi minä yrittää johdattaa ihmistä kohti Luojan
rakkauden, onnellisuuden, ilon, elämän ykseyden lähdettä mutta mitä
enemmän ihmisen erillisyys korostuu maallisuuteen takertumalla, niin
sitä enemmän pelko, ahdistus sekä pimeys astuvat elämään. Maallisesti
tätä yritetään korvata tilapäisillä maallisilla korvikkeilla.
Uskonnollisen liikkeen tarkoitus
on auttaa ihmistä Luojayhteyteen. Vuorisaarnassa Jeesus välitti
Jumalan tahdon ihmisyyden elämäntapana. Tässä korostuu hyväntahtoinen
inhimillisyys, pyrkimys rukoukseen ja totuudellisuuteen, elämän ja
toisten auttamiseen, mielen hallintaan ajatuksissa, tunteissa,
sanoissa ja teoissa sekä pyrkimään hengellisyyteen eli omaan henkiseen
kokemiseen, jopa ensimmäiseksi tietoiseen Luoja-, taivaskokemukseen
eli Kristuskokemukseen. Jeesus lupasi, että näin kaikki muukin teille
annetaan.
Materialismi on omalla
tavallaan uskonto
Materialismissa on yksipuolinen
sitoutuminen aineellisuuteen eli jo ennakkokäsityksenä kielletään
Luoja ja henkinen rinnakkaistodellisuus. Kaikki henkiseen viittaava
torjutaan aivotapahtumana tai mielen häiriönä. Jos jokin henkinen
ilmiö on kuvattu ja havaittu tieteellisissä koeolosuhteissa, (kuten
IMI:ssä Institut Metapsychique International Pariisissa.
http://www.metapsychique.org) niin tämä voidaan torjua
epätieteellisenä vaatimalla loputonta toistettavuutta.
Henkisiä kokemuksia on
lukemattomia, materialismissa nämä torjutaan epätieteellisinä eli ei
ole tieteen vaatimaa toistettavuutta. Kuolemanrajakokemuksia ja
kehosta irtautumisia on miljoonittain. Näissä tulee hyvin esiin, että
mieli on laajempi käsite kuin aivot, mutta tapahtuman pitää
rekisteröityä aivoihin, jotta se olisi käytössä maallisessa elämässä.
Henkisiä ilmiöitä ja tapahtumia on
loputtomasti. Ihminen tarvitsee virikkeen eli uskon hitusen
aktivoituakseen henkisesti. Jos ihminen pitää jotakin asiaa täysin
mahdottomana, niin asian vuoksi ollaan passiivisia.
Pelko on henkinen myrkky
Pelko lamaannuttaa sekä kehon että
mielen vaikuttaen haitallisesti ymmärrykseen ja harkintakykyyn. Jos
kirkollisuudessa korostetaan kostonhimoista jumalakäsitettä ja vaaraa
joutua iankaikkiseen kadotukseen sekä kidutukseen, niin tällaista
jumalhahmoa on vaikea lähestyä. Luojan voi tiedostaa vain
onnellisuudessa, ilon ja rakkauden värähtelyissä. Pelko ja rakkaus
ovat toisensa poissulkevia. On keskeistä huomata, että Jeesus puhui
rakkaudellisesta Isästä ja kehotti pyrkimään ensimmäiseksi tietoiseen
yksiselitteiseen Luojakokemukseen.
Henkisistä kokemuksista
Jeesus kehotti hengellisyyteen eli
omiin henkisiin kokemuksiin, pyrkimään yhteydenpitoon Kristuksen
henkimaailman kanssa, jopa ensimmäiseksi Luoja-, taivaskokemukseen.
Luterilaisen kansankirkon suhtautuminen omiin henkisiin pyrkimyksiin,
hengellisyyteen jopa Luojan kokemukseen on päinvastainen kuin
Jeesuksen kehotukset. Kirkkoherra Voitto Viro tuo kirjassaan "Sielu on
suunnaton ihme" syyn protestanttien kielteiseen suhtautumiseen
mystiikassa Luojansa kohtaamisesta: "ihmisen syntisyys ja
vanhurskauttamisopin perusteet vaarantuvat".
Ortodoksisessa kirkossa on tässä
suhteessa täysin päinvastainen arvostus ja pyrkimys kuin
luterilaisessa kansankirkossa, sillä suurin onni ja autuus on Pyhän
Hengen, Kristuksen kokeminen. Esimerkiksi Keskisuomalaisessa oli
24.12.2018 pappismunkki Mikaelin haastattelu. Tässä hän kiinnitti
huomiota: "Munkkien ja muiden ortodoksien kutsumus on pyrkiä yhteyteen
Jumalan kanssa, antaa tilaa Jumalan tahdolle ja läsnäololle. Isä
Mikaelin mukaan Jumalan läsnäoloa ihmisessä ei kuitenkaan yleensä itse
huomaa. Sen sijaan muut huomaavat, että toinen ihminen alkaa huokua
Jumalan hyvyyttä ja rauhaa. Sellaisen ihmisen lähellä tulee
rauhallinen olo, valon tuntu. - Kun valon määrä lisääntyy ihmisessä,
hän myös itse näkee selvemmin, mitä vielä puuttuu siitä, että olisi
lähempänä Jumalaa." "Ortodoksisuuden arvoitukset avautuvat isä
Mikaelille parhaiten mystiikan, taiteen, runojen, kirkkolaulujen ja
ikonien kautta."
Lorna Byrnellä on synnynnäinen
kyky havaita ja kommunikoida enkeleiden kanssa. Enkelit näyttäytyvät
haluamallaan tavalla, niiden kanssa voi keskustella sanoilla ja
telepaattisesti. Byrne kuvaa enkeleiden ja ihmisten läheistä suhdetta
ilmaisten, mitä hänelle näytetään ja kerrotaan. Kirjassaan "Toivon
viesti enkeleiltä" (Otava, 2012) hän kirjoittaa, että suojelusenkeli
rakastaa ehdoitta ja tekee kaiken mahdollisen johdattaessaan ihmisiä
elämän läpi ja täyttäen mielen toivolla. Suojelusenkelin hän näkee
yleensä valopatsaana ihmisen takana. Kirjoissaan Byrne tuo esille,
että enkeli valaa rohkeutta, voi tuoda mieleen keskeisen ajatuksen,
kiinnittää huomiota johonkin, jopa voi avata sivun oikeasta kohdasta.
Enkelit näyttävät valoa, toivoa, mihinkä pitäisi pyrkiä, mutta teot
jäävät ihmiselle.
Enkelikokemukset ovat melko
tavallisia ja niistä tehty kirjojakin, kuten Merja Niemen kirja "Valon
maailmassa" (Kirjayhtymä, 1996). Siinä kuvataan esimerkiksi seuraava
tapahtuma: "Eräs työpaikalleen kiirehtivä mies joutui jarruttamaan
autoaan rajusti, kun kätensä kohottanut kirkas hahmo seisoi keskellä
tietä. Pian mies huomasi, että valo-olento esti hirvikolarin, joka
ilman jarrutusta olisi ollut väistämätön. Enkeli hävisi paikalta kuin
tyhjään."
Allekirjoittaneelle kuvattiin eräs
erikoinen tapahtuma. Voodoopappi noitui miestä, tätä
noitumistapahtumaa sanotaan kansanomaisesti pahansilmäksi. Noitumisen
kohde kuvasi, kuinka tunsi tietoisuuteensa tulevan kuin kierreputki,
jonka taustalla oli pahantahtoisuus. Tämä tapahtui kahdesti.
Seuraavana päivänä työmatkalla meni osittain eri tietoisuustilaan ja
näki kuinka suojelusenkeli esti pahantahtoista demonia käymästä
päälle. Tällöin mies keskittyi avunpyyntöön Kristukselta ja näki,
kuinka hänen edessään metrin läpimittainen valopylväs imaisi demonin.
Koko tapahtuma kesti n. kymmenen sekuntia ja tämän jälkeen rauha
palasi.
Jokainen kokee luojayhteyden
omalla tavallaan, toisen kokemus ei ole oma kokemus
Henkisellä tiellä ihminen ei voi
olla täydellinen, mitä enemmän kehittyy, niin sitä enemmän huomaa
kehittymisen tarvetta. Kysymys onkin määrätietoisesta pyrkimyksestä
Jeesuksen viitoittamalle tiellä. Henkisissä kirjoissa tuodaan esiin
näkemys, että Luoja laittaa ihmiselle henkisen näkemisen estävän
verhon, minkä ottaa halutessaan pois. UT:ssa on arvoituksellinen
lause, että tulen yllättäen kuin varas yöllä. Ihmisellä tulisi olla
valmius Tämän kokemiseen. Jokaisella on piilevänä henkisen näkemisen
kyky, Jeesuksen kuvaama elämäntapa aktivoi tämän kyvyn. Joogassa
tapahtumaa kuvataan tsakrojen tasapainoisena aukeamisena.
Avataara Amma tuo esiin
näkemyksen, että jos ihminen ajattelee, keskittyy Jumaluuteen, jolla
on muoto, niin ihminen kohtaa ensimmäiseksi Jumaluuden muotona, jos
keskittyy Jumaluuteen, jolla ei ole muotoa, niin taivaskokemus on kuin
sulautuminen tietoisena rakkauden, autuuden mereen, Luojan
energiakenttään.
Jeesus oli ihminen
Jeesus oli ihminen, ihmisestä
syntynyt ja ihmisenä kuollut. Kristus on Jumala (Sana, Logos), jonka
avulla Raamatun mukaan kaikki on syntynyt. Jeesus toi julki kaksi
keskeistä asiaa, nimittäin, että taivasten valtakunta on sisäisesti
teissä eli ihminen onkin kaiken aikaa taivaassa Luojan
rakkaudellisessa läsnäolossa pyrkien jonnekin, missä jo on. Tietoista
yhteyttä sanotaan Luoja-, taivaskokemukseksi. Toisena keskeisenä
asiana Jeesus kuvasi Vuorisaarnassa elämäntavan, kuinka jokainen voi
tietoisesti kokea Luojayhteyden.
Rakkaus on ihmisen ja Luojan
yhdistävä tekijä. Rakkauden kokemuksessa kaksi koetaan yhtenä.
Jokainen huomaa taivaskokemuksessa Jeesuksen sanat, että minä ja Isä
olemme yhtä. Jeesus pystyi olemaan halutessaan maallisessa tai
taivastietoisuudessa.
Suurin onni ja autuus on
luojayhteyden tietoinen kokeminen
Jokainen etsii onnellisuutta.
Suurin onni ja autuus on Luojayhteyden tietoinen kokeminen. Luoja on
aina lähellä ihmistä lähempänä kuin oma hengitys. Kysymys on
olennaisesti kokemisesta eikä etsimisestä.
Pekka Ervast korostaa kirjoissaan,
että pelastus ja ikuinen elämä on Kristuksessa, Jumalan Pojassa ei
Jeesuksessa, persoonallisuudessa, joka eli kaksi tuhatta vuotta
sitten. Ervastin mukaan protestanttinen kirkko vie tässä asiassa
ihmiset harhaan ja estää pelastusta. Neale Walsch tuo kirjoissaan
toistuvasti esiin näkökulman, että ihminen voi olla henkisen
todellisuuden ulko- tai sisäpuolella. Sisäpuolelle ei pääse kuin
kokemalla. Mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa
todellisuudessa. Jeesuskin kehotti pyrkimään Luoja-, taivaskokemukseen
ensimmäiseksi.
Jeesuksen kertomassa
"tuhlaajapojassa" kuvataan, kuinka ihmisen itsensä pitää aktivoitua.
Avataara Amma painottaa, kun ihminen lähestyy Luojaa yhden askeleen,
niin Tämä lähestyy sata askelta. Sielu, korkeampi minä on kaiken aikaa
ihmisen apuna viestittäen rakkaudellista vaihtoehtoa. Sielullisuuteen
liittyy onnellisuus, ilo, rakkaudellisuus, tämä mahdollistaa korkean
tiedostamisen. Rakkautta, iloa ei voi ottaa, kun tekee toiselle tämän
kokemuksen, niin voi itsekin kokea vastakaikuna aivan kuin kaksi
äänirautaa värähtelisi. Tapahtuma missä Luojan rakkaudellinen läsnäolo
on ilmentynyt, kuten taideteoksessa tai kohottavassa musiikissa, niin
tällöin tähän virittäytymällä voi kohota korkeaan tietoisuustilaan.
Luoja koetaan rakkauden
värähtelyissä. Kun ihminen ajattelee Luojaansa kiitollisesti ja
rakkaudellisesti, niin saa samalla Tämän huomion kohottavana
värähtelyinä olemukseensa, näin mikään ajatus tai rukous ei mene
hukkaan. Ihmisen tulisi olla avoin Luojansa kosketukselle olemalla
läsnä oleva eli hetkessä tietoisena. Kun keskittyy johonkin, niin
työntää samalla maallisen mielen ajatuksineen syrjään mahdollistaen
Luojan ja elämän kokemisen. Ihmisellä on vain tämä nykyhetki. Ihminen
sulkeutuu helposti vanhojen ajatuksien oravanpyörään estäen näin
itseään elämästä nykyhetkessä.
Avataara Amma opettaa, että
kaikki tapahtuu jumalan mielessä ollen tämän tietoisuuden läpäisemää
Ihminen on sekä etsijä että
etsinnän kohde, etsii jotakin, joka ihmisellä jo on. Onnellisuutta
pyritään etsimään usein itsensä ulkopuolelta. Kaikki pyrkimykset etsiä
maallista onnea ovat kuitenkin harharetkiä, sillä se mitä ihminen
etsii on sisimmässäsi. Raamatussa sanotaan Kristuksesta (Sanasta,
Logoksesta), että Hänessä me elämme, olemme ja liikumme. Ihmisen
näkökulmalta voi ajatella, että Luoja on tietoinen rakkaudellinen
elämä, joka ilmenee haluamallaan tavalla ja muodossa. Huomaa tässä
yhteydessä kuinka Luoja ilmeni Moosekselle palavana pensaana.
Ihminen on luotu rakkausolennoksi
ja näin olemuksensa mukaisesti ihmisen pitäisi virittäytyä
rakkaudellisiin kohottaviin tapahtumiin, missä autetaan elämää tai
missä Luojan kauneus ja viisaus on ilmentynyt luovasti, kuten
kohottavassa musiikissa ja taiteessa. Joka hetki on oikea hetki
lähestyä Luojaansa, olemalla läsnä oleva voi huomioida Luojansa
rakkaudellisia kosketuksia, mielikuvia, yleviä pyrkimyksiä,
mahdollisia kokemuksia tai aavistuksia jne. Näin koko elämän voi
muuttaa Luojaläheiseksi meditaatioksi.
Rukous ja meditaatio ovat
olemukseltaan yksi ja sama, ollaan hetki virittäytyneenä Luojan
läsnäoloon. Henkisissä kirjoissa suositellaan 20 min. meditaatiota
aamulla ja illalla.
Inhimillisessä elämässä mikään
ei pysy paikoillaan, hetki hetkeltä ihminen lähestyy tai etääntyy
luojastaan
Neale Walschilta on seitsemän
suomenkielistä kirjaa, joissa hän on käsitellyt telepaattisesti Luojan
ja ihmisen suhdetta sekä kommunikointitapoja. Esimerkki kirjasta
"Yhteys Jumalaan": "Pitäisi tehdä kaikki tarvittava: - mietiskelemään,
liikkumaan, rukoilemaan, lukemaan, kirjoittamaan, kuuntelemaan
musiikkia, mikä tahansa mikä toimii – sytyttääkseen tietoisuutenne
uudelleen joka päivä. Silloin olette korkeimmassa pyhässä paikassa.
Koette autuuden tunteen ja ajattelette itsestänne ja muista ja koko
elämästä hyvää.”
Jumalallinen virike palvelee ensin
elämää, ennen pientä itseä. Olisi hyvä palvella elämää kaikessa mitä
ajattelee, sanoo ja tekee. Olisi hyvä kysyä edistääkö ajatus elämää
vai tuhoaako se sitä.
Luoja koetaan rakkaudessa
Ihmisen korkeampi minä, Sielu
ilmentää puhdasta rakkautta ollen jatkuvassa Luojatietoisuudessa.
Ihmisen perusolemus on rakkaudellisuus, ilo, onnellisuus ja vapaus.
Mitä enemmän ihminen tukahtuu murheeseen tai stressiin, niin sitä
vaikeampaa on kohota rakkauden korkeisiin värähtelyihin, mikä
tarvitaan tietoisuuden kohoamisessa. Ihminen tiedostaa Luojan
rakkauden ja ilon värähtelyissä.
Jokainen on oma mittapuunsa ja
onnellisuutensa määrääjä. Jokaisen elämä etenee omien ajatuksien
johdattamana. Omat ajatukset avaavat oven myös taivasten valtakuntaan
tai sulkevat sen. Jeesus sanoi johtotähdeksi, että etsivä löytää,
kolkuttavalle avataan eli pitäisi aktivoitua oman henkisen hyvän
vuoksi.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com