Franz Kafkan, 1883-1924, kirjoittama romaani Oikeusjuttu,
julkaistiin 1925, on kiintoisa tutkielma, johdatus ihmisyyden
syöveriin, sen ytimeen.
Herra K., pankin ensimmäinen
prokuristi, pidätetään äkisti ilmoittamatta syytä tähän
vapaudenriistoon. Vapauden, olemmeko todellisuudessa vapaita, ja jos
näin on, mihin tai mistä olemme vapaita?
Kirja on opastettu kierros
alitajunnan kellarikerroksiin, sen epämääräisiin asukkaisiin.
Ihmiskasvoiseen Nooan arkkiin. Tutkintatuomari on yliminän paikalla.
Oikeusjuttua puidaan väenkokouksessa.
Kulttuurihenkilö on etiketin,
säännösten kahlitsema. Hän on fiktiivinen koneihminen, joka murtautuu
muun muassa alkoholin, huumeiden tai mielensairausten avulla
ahdistavasta vankilastaan iltalomalle. Barabbas huudetaan, jälleen
kerran, vapaaksi. Ajanviete on keinotekoista iloa. Ilotonta kuin
liukuhihnatyö.
Herra K. ei pääse pakotielle. Hän
tuhoutuu. Hänen naisystävänsä, Elsa, edustaa kaikki oivaa,
kaikkitietävä ja kaiken hyväksyvää, armahtava äitihahmoa. Yhteiskunnan
tutkintatuomari on isähahmo, joka säätää lait ja rangaistukset.
Kaksintaisteluhaasteen esittäminen, läpsäys hansikkailla kasvoille, on
tabu. Yhteiskunta on koneisto, ihmisyys on rutiinien täyttämä,
fiktiivinen robotti. Tai sen pitäisi sitä olla. Hinta tästä
näytelmästä maksetaan fysiikan ja psyyken notkahduksilla, hiljaisella
itsetuholla.
Niin, tuomari ja marakatti.
Posetiivin soitto katkeaa äkisti. Itseys karkaa. Juoksee kuin strutsi
kohti kangastusta.
Onko kilpailuvietti synnynnäinen
ominaisuus? Se on kaiketi parimuodostusvietin alalaji. Oli miten oli,
kilpailuvietistä pääsee, jos haluaa, eroon.
Tässä pieni johdatus perimmäisten
kysymysten ääreen. Kysymys kuuluu: Kuka minä olen?