Sanojen muodostaminen ja ajatteleminen tapahtuu aina maallisessa
mielessä tapahtuen maallisessa tietoisuustilassa. Ajatteleminen
ja kokeminen tapahtuvat eri tietoisuustilassa, ei voi kokea, jos
ajattelee. Kun ihminen ajattelee jotakin, niin mieli pyrkii
etsimään tietokonemaisesti siihen yhtymäkohtia sekä ympäristöstä
että alitajunnasta. Meditaatiossa ajatuksia tulee ja menee,
mutta jos jotakin ajatusta alkaa miettiä niin tapahtuma muuttuu
maallisen mielen pohtimiseksi. Rukouksessa ja uskonnollisessa
meditaatiossa muodostetaan aluksi mielikuva Luojasta ja pyritään
olemaan hetki virittäytyneenä Luojan läsnäoloon. Huomaa "Isä
meidän" rukouksen alku.
Meditaatiosta on lukuisia kirjoja
ja myös kymmenittäin tieteellisiä väitöskirjoja, joissa meditaatio
nähdään yksistään positiivisena, poikkeuksena on
mielenterveysongelmista kärsivät. Kirjallisuudessa tulee esiin hyöty
parantuneesta mielen- ja elämänhallinnasta sekä positiivisia
vaikutuksia kehon fysiologiaan, kuten stressioireiden vähenemiseen,
verenpaineen alenemiseen jne.
IHMISESSÄ ON KAKSI MIELTÄ
Kirjassaan "Symbolit piilotajunnan
kieli" (Otava, 2003) Carl G. Jung tuo esiin, että ihminen on saanut
mielensä Luojalta ollen näin myös kaiken aikaa Luojayhteydessä. Jung
toi myös kollektiivisen piilotajunnan käsitteen, missä kaikki tapahtuu
ja kaikki ovat yhteydessä toisiinsa sekä edelleen, että ihmisessä on
kaksi mieltä, persoonallisuutta. Tämä suurempi on Luoja.
Henkissielullisesti ihmisen elämä,
tajunta ja näin ajattelumahdollisuuskin tulevat Luojan huomiosta Tämän
energiavirrasta. Joogakirjallisuudessa on kuvattu näitä
energiakanavia. Avataara Amma painottaa, ettei ihminen voisi liikuttaa
sormeakaan ilman tätä Luojan huomiota. Kymmenet miljoonat ihmisen ovat
kokeneet kehosta irtautumisen ja kaikilla on samat kokemukset ja
havainnot. Kehosta irtautuminen tapahtuu höyhenenkevyesti ja tällöin
minätajunta irtoaa kehosta ja pystyy liikkumaan ajatuksen voimalla.
Kokemuksessa havaitaan, että keho on pelkkä kuori ilman omaa tajuntaa
tai ajattelumahdollisuutta. Ihminen elää samanaikaisesti sekä
maallisessa että henkisessä rinnakkaistodellisuudessa. Tapahtuman
pitää rekisteröityä aivoihin, jotta se olisi käytössä maallisessa
elämässä. Henkissielullisesti aivot ovat tietokonemainen muistikeskus.
Kehosta irtautumiskokemuksessa
jokainen havaitsee ja kokee yksiselitteisesti olevansa
henkissielullinen olento, jonka olemassaolo ei ole riippuvainen
aineellisesta kehosta. Tämän kokemuksen jälkeen menetetään yleisesti
kuolemanpelko. Jos ihminen pystyisi pitämään tietoisuutensa
nukahtaessa, niin nukahtaminen olisi tietoinen kehosta eroaminen
astraali- eli unimaailmaan.
Ihmisyydessä on keskeistä vapaa
tahto, mitä tapahtumaa Raamatussa kuvaa Eevan omenan antaminen.
Kirkollisesti ihminen nähdään näin perisynnin saastuttamaksi, mutta
tapahtuma voidaan nähdä myös Jumalan lahjana ihmiselle. Tähän liittyen
jokaisen elämä etenee omien ajatuksien ja toiveiden johdattamana.
Ihminen näkee elämän jopa omien ajatuksien suodattamana ja mukaisena.
Mieli ja ajatus ovat minän sokeita työvälineitä. Mieli pystyy
virittäytymään melkein mihinkä tahansa. Vuorisaarnassa Jeesus painotti
erityisesti totuudellisuutta, mielen puhtautta eli huolellisuutta ja
hyväntahtoisuutta ajatuksissa, tunteissa, sanoissa ja teoissa.
JEESUKSEN KESKEINEN SANOMA
Jeesus toi esiin kaksi keskeistä
asiaa, että taivasten valtakunta on sisäisesti teissä eli ihminen
onkin kaiken aikaa taivaassa tietämättä tapahtumaa, pyrkien jonnekin,
missä jo on. Vuorisaarnassa Jeesus kuvasi ihmisyyden elämäntavan, mikä
johtaa myös tietoiseen Luoja-, taivaskokemukseen, mihin kokemukseen
Jeesus kehotti pyrkimään ensimmäiseksi.
Buddha painotti meditaatiota,
Jeesus rukousta. Ne ovatkin olemukseltaan yksi ja sama eli keskitytään
sekä ollaan hetki virittäytyneenä Luojan läsnäoloon.
Henkisessä kehitystapahtumassa
tietoisuuskeskus pitäisi saada kohoamaan takertumisesta kehoon kohti
korkeampaa henkistä minää eli todellista minää ja näin Luojayhteyttä.
Mitä parempi tasapaino on Luojan kanssa niin sitä paremmin
elämäntarkoituskin onnistuu. Henkisten kirjojen mukaan intuitio on
tarkoitettu elämän ja toisten auttamiseksi, Luojaa ei voi käyttää
omiin maallisiin tarkoituksiin. Suurin onni ja autuus on oman
Luojayhteyden kokeminen. Sielu, korkeampi minä auttaa ihmistä tässä
henkisessä kehitystapahtumassa johdattaen kokemuksiin, missä korkea
tiedostaminen on mahdollista.
Kirjassa ”Pyhittäjä Serafim
Sarovilainen” (Valamon luostari, 1978) on kuvattu tämän elämänkerta
opetuksineen venäläisen ylösnousemusmystiikan edustajana. Serafin
painottaa rukouksen tärkeyttä korostaen, että se on aina mahdollista
kaikille. Tässä yhteydessä tuo esiin keskeisen näkökulman, että meidän
tulee rukoilla vain siihen asti, kun Pyhä Henki laskeutuu meihin
antaen taivaallisen armonsa. "Rukouksessa sielu puhuu ja on äänessä,
Pyhän Hengen tullessa sen on oltava aivan hiljaa kuullakseen ja
ymmärtääkseen kaikki ikuisen elämän sanat, jotka Henki näkee hyväksi
ilmoittaa."
HETKENKIN LUOJAKOKEMUS MUUTTAA
KOKO ELÄMÄN
Jo hetken 1-2 sekunnin
Luojakokemus muuttaa koko elämän antaen ymmärryksen myös ihmisen
henkisestä olemuksesta ja poistaen kuolemanpelon. Jeesus painotti,
että minä ja Isä olemme yhtä. Rakkauden kokemuksessa kaksi muuttuu
yhdeksi ja Luoja-, taivaskokemuksessa jokainen kokee Jeesuksen sanat
todeksi. Kirjassa "Mestari Eckhart - Sielun syvyys" (Basam Books,
2011) kuvataan Eckhartia, joka oli 800 vuotta sitten kirkollinen
vaikuttaja, mystikko. Hänen saarnojaan on siteerattu vuosisatoja
korkean hengellisyyden, läheisen Luojayhteyden vuoksi. Eräänä
esimerkkinä kirjassa käsitellään Jumalan kohtaamista sivulla 159
seuraavasti: "kuvittelevat kohtaavansa Jumalan niin, että hän on
tuossa ja he ovat tässä. Näin ei asia ole. Jumala ja minä, me olemme
yksi. Tietoisuuden avautuessa otan Jumalan sisääni ja rakkaudessa
menen Jumalan sisään." "Jumala ja minä, me olemme tässä vaikutuksessa
yksi: hän vaikuttaa ja minä tulen." Samalla Eckhart viittaa Paavalin
sanoihin: "Tunnemme silloin toisemme, minä hänet ja hän minut, ei
enempää eikä vähempää vaan toistemme kaltaisina".
MEDITAATIOSSA PITÄISI MAALLINEN
MIELI AJATUKSINEEN TYÖNTÄÄ SYRJÄÄN
Kun keskittyy johonkin, niin
samalla työnnetään maallinen mieli ajatuksineen hetkeksi syrjään. Kun
ihminen katsoo keskittyessä jotakin, esimerkiksi kynttilän valkeata,
ikonia, kukan kauneutta jne, niin tästä aistihavainnoista menee
sähköinen koodi aivoihin, mikä muodostaa ajatuksen, mikä vasta
havaitaan. Meditaation alussa voi keskittyä myös kohottavaan
musiikkiin, paikkaan tai tapahtumaan, esimerkiksi vanhaan henkiseen
kokemukseen.
TUNNE ENERGISOI AJATUKSEN HYVÄSSÄ
JA PAHASSA
Kun ihminen keskittyy johonkin,
niin tavallaan yhtyy keskittymiskohteeseen. Tämä tulee hyvin esiin
tunteissa, esimerkiksi vihassa ihminen voi eläytyä vihaan ja muuttua
suoranaisesti vihaksi menettäen hetkeksi harkintakykynsä tai
voimakkaassa pelkotilassa voi joutua pelon valtaan lamaantuen
täydellisesti hetkeksi. Pelon olemukseen liittyy ymmärryksen ja
tietoisuuden heikkeneminen. Näin pelko tekee tehokkaan eristeen myös
Luojayhteyteen, kuten kielteisyys, stressi ja epäily. Luoja koetaan
rakkaudessa, onnellisuudessa ja ilossa.
HENKISESTI KOHOTTAVA MUSIIKKI
YHDISTÄÄ IHMISEN KORKEISIIN TIETOISUUSTILOIHIN
Ihminen voi virittäytyä korkeisiin
tietoisuustilaan keskittymällä, esimerkiksi uskonnolliseen tauluun,
symboliin tai kuunnellessa kohottavaa musiikkia. Ranskalainen musiikin
professori Igor Reznikoff pyrkii opetusmenetelmässään siihen, että
ihminen oman äänensä avulla saavuttaa uudenlaisen yhteyden kehonsa ja
tietoisuuteensa. Ääni voi vaikuttaa parhaimmillaan kuuntelijan
herkimpään sisimpään puhdistavasti ja vapauttavasti sekä
terapeuttisesti. Reznikoffin mukaan ikoni johdattaa sisäänpäin,
hiljaisuuden ja rukouksen tilaan, Jumalan yhteyteen. Pyhä laulu voi
johdattaa ihmisen äänen kautta yhteyteen näkymättömän kanssa. Se on
suorassa yhteydessä Hengen, Jumalan kanssa. Se ei kohdistu ihmiseen
vaan hengen maailmaan.”
http://www.harmoninenlaulu.org/kirjasto/iegor.htm
IHMINEN VOI HAVAITA LUOJANSA
(HINDULAISUUDESSA MONADIN) ELÄVÄNÄ YKSISELITTEISENÄ TODELLISUUTENA
Jokainen kokee hetkittäin Luojansa
kosketuksen kultaisena hetkenä, aavistuksena korkeamman läsnäolosta,
rakkaudellisena tunteena, miellyttävinä kehon värähtelyinä,
mielikuvana, oivalluksena, henkisinä virikkeinä, suoranaisena
henkisenä kokemuksena jne. Tapahtumat mihin liittyy iloa,
hyväntahtoisuutta, elämän auttamista, rakkaudellisuutta, missä on
jumalallisen innoituksen ilmenemismuotoja, kuten ikoneissa ja
musiikissa, niin nämä edesauttavat kokemaan rakkaudellisia värähtelyjä
ja tähän liittyvää korkeaa tietoisuutta.
Mitä enemmän kiinnittää huomiota
Luojaansa, niin sitä todellisemmaksi Tämä tulee. Luojaan liittyy
totuus, rakkaus ja ilo. Joka kerran kun ottaa Luojansa huomioon tai
ajattelee Tätä, niin yhteys paranee.
Mielen tasolla ajatus on valtavan
voimakas. Jos ihminen epäilee tai pitää Luojan kokemista mahdottomana,
niin on vaikeata havaita tai kokea omien ajatuksiensa vastaista.
Jokaisella pitäisi olla johtotähtenä totuudellisuus eikä mahdolliset
ennakkoluulot. Joillakin ihmisillä on viettymys "ex cathedraan". Kun
on korkea koulutus tai virka-asema, niin julistetaan "totuuksia"
asioista, mistä ei tiedä mitään. Esimerkiksi materialisti pyrkii
julistamaan, ettei telepatia voi olla mahdollista, koska aivoissa ei
ole tällaista "radiosysteemiä". Mutta telepatiakorteilla jokainen voi
helposti testata telepatiakykyjä. Joillakin on suuret kyvyt.
Ihminen voi sulkea Luojan helposti
pois elämästään ja kuvitella olevansa poikkeuksellisen järkevä. Luoja
on kuitenkin rakkauden, ilon, valon, onnellisuuden sekä tietoisuuden
lähde. Jos Luoja torjutaan elmästään, niin Tämä korvautuu maallisilla
korvikkeilla, ahdistuksella ja peloilla.
ELÄMÄ ON LUOJAN LÄSNÄOLOA
Elämä on Luojan läsnäoloa ja näin
koko elämän voi muuttaa Luojaläheiseksi meditaatioksi. Jokainen
Luojaan kohdistunut ajatus voimistaa tätä yhteyttä, mutta olisi
keskeistä keskittyä tähän hetkeksi, ettei tapahtuma olisi pelkkiä
maallisen mielen mekaanisia sanoja. Hengitys on ikivanha
meditaatiomuoto, mihin voi aina keskittyä. Tällöin voi käyttää
sanaparia MA - OM. Sisään hengittäessä MAA tarkoittaa yhtymistä
jumalalliseen rakkauteen ja ulos hengittäessä OOM tarkoittaa yhtymistä
jumalalliseen tietoisuuteen.
Avataara Amman mukaan kaikki
tapahtuu Jumalan Mielessä ollen Tämän tietoisuuden läpäisemää.
Raamatullisesti Hänessä (Kristuksessa, Sanassa, Logoksessa) me elämme,
olemme ja liikumme. Olisi hyvä nähdä elämä Luojan ilmenemisenä, elämän
ihmeenä ja lahjana ihmiselle. Jokaisen tulisi huomioida ja keskittyä
hetkeksi elämän pieniin herkkiin, hienovaraisiin tapahtumiin, kuten
linnun lauluun, luonnon kauneuteen, lapsen hymyyn, henkisen kirjan
kohottaviin ajatuksiin jne eikä sulkeutua vanhojen ajatuksien
oravanpyörään. Ihmisellä on vain tämä nykyhetki. Jokaisen tulisi elää
läsnäolevana, tietoisena hetkessä. Toisaalta jos keskittyy vain
maalliseen, niin henkisessä merkityksessä elämä voi lipua ohi lähes
huomaamatta.
LUOJA ON AINA LÄHELLÄ IHMISTÄ,
LÄHEMPÄNÄ KUIN OMA HENGITYS
Neale Walsch kanavoi
telepaattisest kirjassaan "Huomisen Jumala" (WSOY 2005) sivulla 55
seuraavasti: "että sinulla on tietoisuus - osa, sinua, joka on sinua
suurempi ja joka voi eriytyä pienestä itsestäsi ja puhua sinulle -
olet hyvän matkaa keksimässä totuutta olemassaolostasi ja ottamassa
askelta valaistumiseen." Tässä yhteydessä suosittelee, että pitäisi
varata päivittäin hetki astua sisäiseen maailmaan jättäen kaikki
ajatukset ja mielikuvat ulkoisesta maailmasta. Neale Walsch painottaa
kirjoissaan meditaation tärkeyttä, 20 min. aamulla ja illalla saa
ihmeitä aikaiseksi. Jos ei ole aikaa, niin lyhyetkin meditaatiot ovat
tärkeitä.
Hengitysmeditaatio on ikivanha
meditaatiomuoto. Pitäisi hengittää syvään ja keskittyä vain
hengityksen ääneen. Hengityksen äänestä voi tehdä mantran, joka vie
sisimpään. Pitäisi katsella kolmanteen silmään, joka on silmien
yläpuolella keskellä otsaa. Ei saisi keksiä mitään, vaan odottaa, että
siinä oleva avautuu omalle tietoisuudelle. Voi myös kuvitella kuinka
sisäänhengityksessä päälaesta tulee kehoon Luojan kultaista parantavaa
ja tietoisuutta lisäävää valoa, mikä uloshengityksessä poistuu
jalkojen kautta maahan. Niin kuin edellisestä käy ilmi elämä on täynnä
hetkiä, joita voi käyttää henkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi.
Jeesuksen kuvaama uskonnollisuus
on hengellisyyttä eli ulkoiseen uskonnollisuuteen pitäisi saada mukaan
sisäinen henkinen kokeminen. Jeesus kehotti pyrkimään jopa Luoja-,
taivaskokemukseen ensimmäiseksi. Sisäinen henkinen puoli on aina
mukana, mutta ihmisen pitäisi kehittää henkistä herkkyyttään Jeesuksen
kuvaamalla elämäntavalla. Tällöin tapahtuu tsakrojen tasapainoista
aukeamista ja ihminen huomaa ymmärryksensä ja tietoisuutensa
lisääntyvän.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com