Näkökulman vaihtaminen voi muuttaa koko elämän. Ihminen voi
ajatella olevansa vain aineellinen keho. Jokainen pyrkii
pitämään omia ajatuksiaan oikeina, vaikka niillä ei olisi mitään
tekemistä todellisuuden kanssa. Ihminen pystyy järkeilemään
melkein mitä tahansa omaksi edukseen vetoamalla johonkin pieneen
yksityiskohtaan tai keksimällä ennakkoehtoja. Ihminen voikin
uppoutua maallisuuteen lähes huomaamattaan. Mutta jos ihminen
etsii ihmisyyteen kätkeytyvää todellisuutta ilman ennakkoehtoja,
niin jossakin vaiheessa tiedostaa olevansa henkissielullinen
olento aineellisessa kehossa sekä oman henkisen olemassaolonsa
Luojayhteydessä. Mikä on arvokkainta ja lähinnä jää helposti
huomaamatta.
Jeesus kehottikin pyrkimään tietoiseen Luoja-,
taivaskokemukseen ensimmäiseksi. Jeesus kuvasikin Vuorisaarnassa
jokaiselle tarkoitetun ihmisyyden elämäntavan, mikä johtaa myös
yksiselitteiseen Luoja-, taivaskokemukseen.
RAKKAUDEN OLEMUKSESTA
Henkissielullisesti rakkaus ja elämä ovat Jumalan
ilmentymiä. Raamatun mukaan ihminen on luotu Jumalan kuvaksi eli
rakkausolennoksi. Rakkaus on jumalallista värähtelyä. Näin rakkauden
tunne on jokaisen kokemus Jumalasta. Rakkaus on ihmisen ja Luojan
yhdistävä tekijä. Rakkauteen, iloon ja onnellisuuteen liittyy
värähtelytason nouseminen sekä samalla tietoisuuden kohoaminen.
Rakkauteen liittyy pyyteettömyys ja vapaus.
Rakkautta ei voi ottaa. Rakkaudessa koen sen, minkä saan toisen
kokemaan. Se on kuin äänirauta, mikä saa toisen värähtelemään, mikä
taas koetaan voimistettuna itsessä eli lopulta kaksi äänirautaa
voimistavat vuoronperää toisiaan.
Kymmenet miljoonat ihmiset ovat kokeneet kehosta
irtautumisen. Tällöin jokainen huomaa liikkuvansa ajatuksen voimalla
ja olevansa henkissielullinen olento, joka havainnoi ja ajattelee.
Tässä kokemuksessa todetaan, että keho on pelkkä kuori ilman omaa
elämää ja tajuntaa. Samalla voidaan tehdä havaintoja, mikä ei ole
mahdollista kehosta käsin tai aivotapahtumana. Esimerkiksi voidaan
tarkastella omaa takaraivoa tai naapurihuoneistoja, katon
erikoisuuksia jne. Osa kokijoista ei haluaisi palata enää kehoonsa.
Suhde ihmisyyteen ja Luojaan muuttuu totuudelliseksi.
Jokainen on samanaikaisesti myös henkisessä
rinnakkaistodellisuudessa, mistä on monenlaisia kosketuskohtia
maalliseen elämään, jos vain kiinnittää niihin huomiota. On keskeistä
huomata, että yksi ainoa henkinen valokuva osoittaa materialismin
harhaopiksi. Henkisiä valokuvia henkiolennoista on saatu myös
tarkoissa tieteellisissä koeolosuhteissa.
Keho, mieli ja henkissielullinen puoli pitäisi
olla tasapainossa keskenään. Häiriö yhdessä heijastuu muihinkin.
Sielu, korkeampi minä on kaiken aikaa suorassa yhteydessä Luojaan
toimien kuvaannollisena "muuntajana" ihmisen ja Luojan välillä. Näin
ihminen tietääkin joka hetki, onko valinta, vaikutin rakkaudellinen,
hyväntahtoinen. Sielu yrittää auttaa ihmistä takaisin elämän ykseyteen
tietoiseen Luojayhteyteen. Tämä on mahdollista vain rakkauden
kokemuksessa.
Jokainen ymmärtää, että elämään pitäisi saada
rakkaudellisuutta, onnellisuutta ja iloa eli värähtelytasonsa
nousemista. Maallisesti kielteinen ajattelu on usein hyvin perustelua,
mutta toisaalta kielteiset mielikuvat samentavat mieltä ja
tietoisuutta. Tällöin elämä alkaa näkyä entistä harmaampana ja
ahdistavampana. Maallinen mieli pyrkii etsimään onnellisuutta
maallisuudesta ja maallisista saavutuksista. Ihmisen pitäisikin
huomioida paitsi kehon hyvinvointi ja mielen virikkeet niin myös
arvostaa omaa sielullista herkkyyttään ja sen syventämistä antamalla
tilaa rakkaudellisuudelle, kauneudelle sekä henkisille virikkeille.
Värähtelytason nouseminen kohottaa samalla ihmisen ymmärrystä ja
tietoisuutta. Rakkauden värähtelyihin liittyy läheisesti luovuus ja
oivaltaminen.
Suurin onni ja autuus on oman Luojayhteyden
kokeminen. Näin jokaisella on edessään elämän peruselementit, joiden
avulla pitäisi luoda oma Luojasuhde. Jokaisella on omat erityiset
esteet ylitettävänä. Toisen kokemus ei ole oma kokemus. On keskeistä
huomata, että Jumala on kolme yhdessä eli Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Tämä kolminaisuuden idea on kaikessa eli ajatus, sana ja teko. Jos jää
ajatuksien ja sanojen asteelle, niin ei tapahdu mitään. Tarvitaan
vielä toteutus.
Neale Walschilta on seitsemän suomenkielisessä
kirjaa. Kirjat on luotu telepaattisesti kanavoimalla. Ne käsittelevät
ihmisen ja Luojan suhdetta sekä kommunikointitapoja. Esimerkiksi
jokainen on syntymällä ihmiseksi tapahtumaketjussa missä Luojayhteys
pitäisi tiedostaa. Mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa
todellisuudessa.
JEESUS KEHOTTI TIETOISEEN LUOJAYHTEYTEEN
Jeesus kehotti hengellisyyteen eli henkisiin
kokemuksiin ja jopa pyrkimään ensimmäiseksi tietoiseen Luoja-,
taivaskokemukseen. Avataara Amman mukaan jokaisen ihmisen on
mahdollista maallisen elämän aikana kokea tietoinen yksiselitteinen
Luoja-, taivaskokemus. UT:ssa on arvoituksellinen lause, että tulen
yllättäen kuin varas yöllä. Tähän Luojansa kokemiseen voi liittyä
mielenkiintoinen yksityiskohta. Ihminen voi huomata juuri ennen
syvällistä henkistä kokemusta olevansa itsensä ulkopuolelta tulevan
säteilevän rakkauden kohteena.
Rakkauden kokemuksessa kaksi yhtyy yhdeksi.
Huomaa Jeesuksen sanat, että minä ja Isä olemme yhtä. Jokainen huomaa
tämän yksiselitteisessä Luoja-, taivaskokemuksessa. Jeesus toi jo 2000
v. sitten elämäntapamallin, kuinka maallisen elämän aikana jokainen
voi kokea Luoja-, taivaskokemuksen.
Materialistiselle psykiatrille Jeesuksen
edelliset sanat ovat täysi mahdottomuus ja kaikin tavoin vastustettava
asia, koska Jeesus osoittaa näinkin materialistisen maailmankuvan
virheelliseksi. Materialistinen psykiatri on kuin kuningas
satunäytelmässä "Kuningas ilman vaatteita", jos ei usko, niin on
sairas.
Luterilaisen kansankirkon suhtautuminen on myös
melko ankea: Kirkkoherra Voitto Viro tuo kirjassaan "Sielu on
suunnaton ihme" syyn protestanttien kielteiseen suhtautumiseen
mystiikassa Luojansa, Kristuksen kohtaamisesta: "ihmisen syntisyys ja
vanhurskauttamisopin perusteet vaarantuvat". Jeesus kehotti kuitenkin
henkisiin kokemuksiin, jopa pyrkimään ensimmäiseksi Luoja-,
taivaskokemukseen. Seurakuntalainen saa keskustella pyhien 2000 v.
vanhoista henkisistä kokemuksista, mutta itse ei saa kokea. Toisaalta
luterilainen kansankirkko arvostaa suuresti uskon varmuutta, mutta
uskon varmuus syntyy kuitenkin oman kokemuksen avulla.
Ortodokseille Kristuksen ja Pyhän Hengen
kokeminen on suurin onni sekä autuus. Uskonto-opillisesti on
mielenkiintoista, että ortodokseille hengellisyys on aivan
luonnollista ja luterilaiselle kansankirkolle suoranainen "punainen
vaate", minkä ankeuden sai kokea aikanaan kirkon sisällä syntynyt
Nokia missio herätysliikekin.
Hetken 1-2 sekunnin Luojakokemus antaa
yksiselitteisen ymmärryksen omasta henkisestä olemassaolosta
Luojayhteydessä ja poistaa kuolemanpelon. Vuorisaarnassa Jeesus
välitti Jumalan tahdon ihmisyyden elämäntavaksi, mikä johtaa myös
tietoiseen Luoja-, taivaskokemukseen. Voidaan myös sanoa, että
maallisen elämän tarkoitus on tulla ihmiseksi. Tässä mielessä ihmisenä
oleminen ja ihmisyyteen pyrkiminen johtaa myös tietoiseen
Luojayhteyteen. Vuorisaarnan ohjeistuksessa on keskeistä pyrkimys
huolellisuuteen ja hyväntahtoisuuteen mielen ajatuksista, tunteista,
sanoista ja teoista, ei saisi tehdä mitään sopimatonta, pyrkimys
totuudellisuuteen, elämän sekä toisten auttamiseen.
Jeesus puhui rukouksesta Buddha meditaatiosta.
Nämä ovat uskonnollisesti yksi ja sama, ollaan hetki kiitollisella
mielellä Luojan rakkaudellisessa läsnäolossa. Luojaa lähestyttäessä on
keskeistä huomata Jeesuksen sanat, että pitäisi olla lapsen kaltainen
eli ei saisi olla odotuksia eikä ennakkoehtoja tai epäilyjä. Pitäisi
olla avoin ja vilpitön. Jeesuksen kuvaamaan elämäntapaan liittyy
jossakin vaiheessa syvällisempi itsetuntemus ja samalla Luojansa,
Itsensä tiedostaminen.
AJATUS JA MIELI OVAT MINÄN TYÖVÄLINEITÄ
Ajatus ja mieli ovat minän sokeita työvälineitä
ilman omaa harkintaa. Näin ihmisyydessä muuttuukin keskeiseksi, mitä
ajatuksia hyväksyy mieleensä. Mieli pyrkii toteuttamaan mieleen
valittuja ajatuksia käskysanoina. Mieli pystyy virittäytymään melkein
mihinkä tahansa. Omat ajatukset muodostavat mielessä suodattimen,
minkä läpi katsotaan elämää. Jokainen näkeekin elämän ajatuksiensa
mukaisena. Aistihavainnotkin muuttuvat ensin ajatuksiksi, mitkä vasta
havaitaan. Näin aistihavainnotkin joutuvat menemään mielen
ajatussuodattimen läpi. Tämä tulee hyvin esiin hypnoosikokeissa, missä
ajatussuggestiot harhauttavat minää aistihavainnoista huolimatta.
Esimerkiksi ihmisellä voi olla mielikuva olemisesta teräshäkissä,
tästä ei pääse pois vaikka kuinka yrittää.
Jokainen ihminen etsii onnellisuutta. Ihminen
tietää alitajuisesti, että Luoja on rakkauden, ilon, autuuden,
onnellisuuden ja elämän ykseyden keskus. Sielu, korkeampi minä yrittää
auttaa ihmistä takaisin tietoiseen Luojayhteyteen. Tunteet ovat Sielun
keskeistä viestintää ja jokainen tietääkin aina valintatilanteessa,
onko rakkaus ja hyväntahtoisuus omana vaikuttimena.
On keskeistä ymmärtää, etteivät aineellisen kehon
solut tunne rakkautta, myötätuntoa eikä inhimillisyyttä vaan ihminen
henkissielullisena olentona. Ihmisyyden peruskysymys on ymmärtäminen
ja tiedostaminen. Jos ihminen umpioi mielensä takertumalla
yksipuolisesti maallisuuteen ja maallisiin mielipiteisiin, niin
ihminen joutuu omien ajatuksiensa ansaan. Esimerkiksi jos ihminen
uskoon, ettei tietoista Luojayhteyttä tai henkistä
rinnakkaistodellisuutta voi olla olemassa, niin mieli toteuttaa
tämänkin ja on hyvin vaikeata havaita tai kokea omien ajatuksien
vastaista.
Ihminen voi sulkea mielensä myös vanhojen
ajatuksien ja kokemuksien "oravanpyörään". Tällöin on vaarana, että
elämän antamat henkisesti kohottavat mahdollisuudet lipuvat ohi
huomaamatta. Jokainen voi näivettää Sieluansa sulkemalla tähän
liittyvän herkän todellisuuden pois mielestään.
SIELULLISEN HERKKYYDEN KEHITTÄMISESTÄ
Tähän sielulliseen elämäntapaan liittyy
läheisesti tsakrojen aktivoituminen. Sielulliseen puoleen liittyy
elämän herkkä kokeminen ja huomioiminen sekä näin oman herkkyyden sekä
hienovaraisen havainnoimisen kehittyminen. Olisi keskeistä kiinnittää
huomiota tunteisiin, aavistuksiin, oivalluksiin, yleviin mielikuviin
jne. Ne eivät synny solujen aineenvaihdunnasta vaan Sielullisesta
johdatuksesta.
Kun ihminen kokee erityisen henkisen kokemuksen,
niin usein tämä kokemus työnnetään pois mielestä ja unohdetaan.
Voidaan ajatella, että olipa erikoinen tapahtuma tai kokemus. Tämä on
voinut olla kuitenkin aivan erityinen Luojan rakkauden kosketus
virikkeeksi henkiselle aktivoitumiselle.
Henkisessä kehitystapahtumassa on keskeistä
inhimillisen vuorovaikutuksen herkät tunteet, rakkaudellisen
Luojayhteyden huomioiminen elävänä todellisuutena, rukoileminen, runon
lausuminen, laulaminen, henkisesti kohottavat tilaisuudet,
taideteokseen kuten ikoniin virittäytyminen, koiranpennun halaaminen,
luonnon kauneuteen virittäytyminen, uiminen jne. eli osallistumalla
läsnäolevana ja hetkessä tietoisena elämän kokemiseen. Symbolinen
vastaavuus on autoa ajaessa. Kun hetkeksi pysähtyy ja menee auton
ulkopuolelle, niin huomaa aivan eri maailman kuten tuulen vireen,
lintujen laulun, kukkasten tuoksun ja kauneuden jne.
IHMISEN MIELI ON OSA LUOJAN MIELTÄ
Kirjassaan "Symbolit piilotajunnan kieli" Carl G.
Jung tuo esiin näkemyksen, että ihminen on saanut mielensä Luojalta.
Jungin mukaan ihmisessä on kaksi mieltä, persoonaa. Tämä suurempi on
Luoja, Itse. Kaikilla on mieli, mutta kukaan ei tiedä mikä mieli on.
Minä on mielen avulla myös kaiken aikaa Luojayhteydessä. Jung toi myös
kollektiivisen piilotajunnan käsitteen, missä ihmisen mieli on
yhteydessä koko maailmankaikkeuteen ja kaikki ovat yhteydessä
toisiinsa. Luonnonlakina samanlainen energia vetää puoleensa toista
samanlaista. Omilla ajatuksillaan ihminen voi luoda tiedostamattomalla
puolella "tilauksia". Näin ihminen voi huomata olevansa tilanteissa,
joita ei haluaisikaan kohdata.
Neale Walsch kanavoi kirjassaan "Huomisen Jumala"
sivulla 183 seuraavasti: "Kuolemaa ei ole, joten miten voisi olla sen
jälkeistä tuomiopäivääkään? Elämä ei pääty koskaan. Kaikki mitä
itsestäsi ajattelet näkyy todellisuudessasi, tässä ja tulevassa
elämässä. Kaikki mitä, sanot ja teet, luo sen, mikä olet." Ajatuksen,
sanan sekä teon taustalta löytyy aina rakkaus tai pelko.
Jokaisen elämä etenee omien ajatuksien
johdattamana. Omat ajatukset avaavat tai sulkevat oven myös Taivasten
Valtakuntaan. Ajatus luo kokemuksen ja kokemus luo ajatuksen. Tästä
tulee helposti ketjureaktio hyvässä ja pahassa. Olisi suuri etu olla
huolellinen ja hyväntahtoinen omista ajatuksistaan. Esimerkiksi
jokainen ymmärtää kuinka kohtalokasta voi olla kaikille osapuolille,
jos liikenteessä alkaa opastaa toista.
LUOVUUDESTA
Ihmisen valinnat johtavat ihmistä hetki hetkeltä
lähemmäksi tietoista Luojayhteyttä tai päinvastoin. Vaikka toiminnan
peruste on tunne, niin toiminnan perusteluna selitetään lähes aina
järjen ja logiikan käyttäminen. Omat vaikuttimet naamioidaan
järkeviltä vaikuttaviin mielipiteisiin. Esimerkiksi esimies voi pitää
toista epäluetettavana, ammattipätevyyttä riittämättömänä tai
hankalana häiriöitä tuottavana, professori voi olla päästämättä
opiskelijaa tutkinnosta vetoamalla koulutettavien tasoon,
uskonnollisessa liikkeessä joku voidaan leimata harhaoppiseksi jne.
Ihmisyydessä on kysymys, kuinka Sielu rakkauden
ruumiillistumana, Luojan "muuntajana" voisi ilmentyä ihmisessä ja
ihmisen kautta. Ihminen voi avata luovasti tietoisuuttaan monella eri
tavalla kutsumaalla rakkautta, iloa, onnellisuutta, esimerkiksi
sulautumalla kohottavaan musiikkiin, ihailemalla luonnon kauneutta,
kiitollisella rukouksella, virittäytymällä ikoniin, elämää ja toisia
auttamalla jne. Rakkaus ja ilo kohottavat ihmisen tietoisuutta ja
mahdollistavat näin luovuuden sekä oivalluksen. Jos pitäisi keksiä
aivan uusi ratkaisu, niin vastausta ei löydä maallisen mielen
vanhoista ajatuksista. Mitä enemmän yrittää pakottaa mieltänsä
oivallukseen, niin sitä vaikeammaksi tulee. Sama asia tulee esiin myös
nukahtamisessa, mitä enemmän yrittää tai pakottaa itseään nukkumaan,
niin sitä hankalammaksi tilanne tulee.
Neale Walsch kanavoi kirjassaan "Huomisen Jumala"
(WSOY 2005) sivulla 50 luovuudesta seuraavasti: "luovuutta ja elämää
ohjaava voima on ideoiden kasvupohja, jumalallista värähtelyä
ihmisessä, itsemme suurempi versio, tietoisesti ja tarkoituksellisesti
toimiva kosminen olento, joka on virittäytynyt inhimillisiin
päämääriin ja mahdollisuuksiin."
KAIKKI TAPAHTUU LUOJAN MIELESSÄ
Jeesus jo 2000 v. sitten toi esiin, että
Taivasten Valtakunta on sisäisesti teissä ja kehotti ensimmäiseksi
pyrkimään tietoiseen Luoja-, taivaskokemukseen. Jeesuksen sanoin
ihminen on kaiken aikaa Taivaassa, Luojan rakkaudellisessa läsnäolossa
tiedostamatta asiaa. Näin ihminen pyrkii jonnekin, missä jo on.
Ihminen on kuvaannollisesti kuin sokea näkevien joukossa.
Ihmisellä on kaiken aikaa myös sisäinen viisaus
ja johdatus käytettävissä. Neale Walsch kanavoi kirjoissaan, että
vilpittömään kysymykseen saa vastauksen mutta vastaus tulee joskus
viiveellä ja odottamattomalla tavalla.
Avataara Amman mukaan Luoja on tajunta,
tietoisuus, mikä läpäisee kaiken. Kaikessa mitä ihminen kohtaa on
taustalla Luojan rakkaudelliset kasvot.
Kaikki tapahtuu Luojan Mielessä. Jumalallisen
rakkaudellisen läsnäolon voi löytää sekä kokea vain sisäisesti, ei
pyrkimällä johonkin tai etsimällä jotakin itsensä ulkopuolelta. Jos
ihminen keskittyy Jumaluuteen, jolla on muoto, niin ihminen kohtaa
ensimmäiseksi Jumaluuden muotona, jos keskittyy Jumaluuteen, jolla ei
ole muotoa, niin taivaskokemus on kuin sulautuminen tietoisena
rakkauden, autuuden mereen, Luojan energiakenttään.
Raamatullisesti sanotaan Kristuksesta (Sanasta,
Logoksesta), että Hänessä me elämme, olemme ja liikumme. Näinkin koko
elämä voidaan nähdä Luojan ilmentymänä ja rakkaudellisena läsnäolona.
Kun ihminen kohdistaa Luojaan rakkaudellisen rukouksen tai huomion,
niin tämä jää vaikuttamaan kohottavana voimana koko elämän ajan.
Jokaisen tulisi elää läsnäolevana ja hetkessä tietoisena. Näin koko
elämän voi muuttaa Luojaläheiseksi meditaatioksi. Jung kuvasi asiaa
kirjassaan, että ihmisen pitäisi elää kahdessa todellisuudessa
samanaikaisesti ollen tarkkaavainen, mitä huomioita ja rakkaudellisia
yleviä virikkeitä saa Luojaltaan. Mitä enemmän ottaa Luojan huomioon
elämässään, niin sitä todellisemmaksi Tämä tulee. Jos ei ota Luojaa
huomioon elämässään, niin Luojayhteys jää vain piileväksi
mahdollisuudeksi. Tietoista yhteyttä sanotaan Luoja-,
taivaskokemukseksi.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com