Jos
keskittyy hetkeksi havaintokohteeseen, niin tällöin tapahtuu
automaattisesti hienovarainen sisäinen vastakaiku, jos vain
kiinnittää tapahtumaan huomiota. Elämän tapahtumissa,
inhimillisissä tilanteissa ja erityisesti henkisissä
tapahtumissa olisi tärkeätä kiinnittää huomiota rakkauden
tunteeseen, minkälainen vastakaiku, värähtely syntyy omassa
sydämessä, eli sydämen tunne kertoo minkälaisen totuuden, ilon,
rakkauden lähteen kanssa on tekemisissä.
Ihminen on vastakkaisten voimien välissä.
Mielikuva on sekä kutsu että toteutukseen pyrkivä voima. Vapaa tahdon
mukaisesti ihminen voi täyttää mielensä vastavoimien kielteisyydellä,
harmituksilla, peloilla, harmaudella, ankeudella, kostonhimolla tai
päinvastoin Luojan rakkaudellisella läsnäololla.
Omat ajatukset energisoivat ja motivoivat
ihmisen. Näin omilla ajatuksillaan yksilö voi alkaa ilmentää tai
heijastaa korkeinta jumalallisuutta tai pimeintä raadollisuutta,
"paholaisvoimia".
Luonnonlakina samanlainen energia vetää puoleensa toista samanlaista
kuin magneetti.
On kysymys ihmisyydestä tai henkisestä kehittymisestä, niin molemmissa
on aivan keskeistä, mitä ajatuksia mieleensä hyväksyy eli kuinka
itsensä
ohjelmoi.
Jokainen pitää itseään oikeassa olevana ja tietyllä tavalla onkin eli
valitsemiensa ajatuksiensa näkökulmalta. Aina on olemassa jokin
yksityiskohta, mihin voidaan perusteluna tukeutua.
Esimerkkinä sisäinen vastakaiku on erityisen helppo kokea keskittyessä
pelottaviin mielikuviin, esimerkiksi virittäytyessä pelon tai vihan
vallassa tehtyyn tauluun tai katsellessa tv:ssä kuviteltuja tai
todellisia epäoikeudenmukaisuuksia.
Sama asia tulee myös musiikkia kuunnellessa. Kohottavaa musiikkia
kuunnellessa koetaan sisäisesti yleviä värähtelyjä ja voidaan kohota
hetkessä korkeisiin tietoisuustiloihin. Disharmoninen musiikki ja
äänet
aiheuttavat päinvastaisen sisäisen havaintokokemuksen. Joskus
virittäydytään tietoisesti disharmoniseen musiikkiin, jotta voidaan
ilmentää kielteisiä pyrkimyksiä.
Viime sotiin osallistui noin 700 000 suomalaista sotilasta. Jos
jokainen
olisi kirjoittanut sotakokemuksistaan artikkelin, niin jokainen olisi
kirjoittanut erilaisen.
On kysymys maallisista tai uskonnollisen kirjallisuuden kuvaamista
kokemuksista, mielipiteistä ja tapahtumista, niin lukijalle
muodostuneet
mielikuvat ja tunteet eivät saavuta toisen kokemusta. Kohottava,
totuudellinen ajatus tai tapahtuma voi olla lukijalle virike sekä
maallisessa että uskonnollisessa mielessä aktivoitumiseen. Uskonnon
perusolemus on oman Luojayhteyden henkilökohtainen kokeminen.
Ihminen on herkkä kokemaan sekä pelon rakenteita että rakkauden
värähtelyjä. Tämä sama asia tulee esiin elokuvissa, näytelmissä ja
urheilussa. Tapahtuman pitäisi herättää positiivisia tunteita, muutoin
todennäköisesti ei ole katselijoitakaan.
Jos ihminen on uppoutunut ajatuksiinsa, niin samalla sulkee elämän
kokemisen mahdollisuuden. Jokaisella on vain tämä nykyhetki ja pitäisi
olla tietoisena ja läsnä olevana, mitä ajattelee, sanoo ja tekee.
Elämä on täynnä innoittavia henkisesti kohottavia tapahtumia, mutta
näihin pitäisi hetkeksi keskittyä, esimerkiksi vastata toisen hymyyn,
luoda kiitollinen ajatus, kuunnella linnun laulua, huomioida tuulen
henkäys, luonnon kauneus, tehdä rukous, hetken meditointi jne. Mitä
enemmän huomio herkkää havaitsevaa sielullista puoltaan, niin sitä
enemmän tämä kehittyy.
Eräänä erikoisuutena alkoholi häiritsee mieltä ja estää herkkää läsnä
olemista.
Henkissielullisesti rakkauden värähtelyt ovat olemukseltaan
jumalallista
värähtelyä, mikä nostaa ihmisen samalla korkeisiin tietoisuustiloihin.
Henkissielullisesti maallinen keho on minätajunnan kuori maallista
elämää varten ja näin syvemmässä merkityksessä on kysymys siitä kuinka
henkinen, korkeampi minä voi toteuttaa itseään. Vaikka maallisesti
arvostetaan suuresti kunniaa ja maallisia saavutuksia, niin korkeamman
minän pyrkimykset liittyvät elämän ja toisten auttamiseen, kuinka
rakkaudellisuus ja näin korkeampi tietoisuus voisi ilmentyä ihmisessä
sekä toteutua ihmisen kautta.
Neale Walsch kanavoi kirjassaan "Ystävyys Jumalan kanssa" sivulla 28,
että Luoja on aina läsnä ihmisen elämässä, mutta ihminen on tietoinen
Tämän läsnäolosta, kun ihminen ilmentää jumalallisia ominaisuuksia,
kuten hymyilee, rakastaa, laulaa tai kirjoittaa sydämen halusta. Omat
ajatukset avaavat oven taivasten valtakuntaan tai sulkevat sen.
Huomion Luojan läsnäolosta Jeesus toi julkisuuteen jo 2000 v. sitten
painottaen, että taivasten valtakunta on sisäisesti teissä eli Luojan
ja
ihmisen erillisyys on luotu maallisesti järkeilemällä. Avataara Amma
korostaa, että Luoja on tietoisuus, mikä läpäisee kaiken ja kaikki
tapahtuu Tämän Mielessä.
Carl G. Jung tuli 80000 unen aineiston perusteella johtopäätökseen,
että
ihmisessä on kaksi persoonallisuutta, mieltä. Tämä voidaan Jungin
mukaan
koska tahansa todistaa. Tämä suurempi on Luoja toimien tietoisena,
rakkaudellisena ohjauskeskuksena. Näin joka hetki on myös oikea hetki
huomioida oma Luojayhteys.
Eli ihmiseen kätkeytyy sisäinen rakkaudellinen viisaus ja ymmärrys,
mutta tähän pitäisi virittäytyä, elää Tämä kokemalla todeksi. Sisäinen
jumalallinen virike pyrkii auttamaan ja huomioimaan elämää sekä toisia
ihmisiä. Henkisissä kirjoissa tuodaan esiin näkemys, että intuitio on
tarkoitettu elämän ja toisten auttamiseksi.
Näkökulman valitseminen ja näin mielen kohdentaminen on jokaiselle
olennaista. Uskonnollisesti olisi keskeistä pitää Luoja jatkuvasti
mielessään. Mihinkä ihminen kiinnittää huomiota muuttuu samalla
ihmisen
todellisuudeksi. Neale Walsch kehottaa kirjoissaan pitämään korkeinta
ajatusta aina mielessään, samalla korostaen, että Luojan läsnäolosta
on
lähtöisin korkein ilo, rakkaus ja totuus.
Kun ihminen etsii elämän taustalla olevaa totuutta tai Luojan
läsnäoloa,
niin kummassakin tapauksessa koetaan Luojan rakkaudellinen läsnäolo,
mahdollistetaan näin Luoja-, taivastietoisuuden kokeminen. Luoja
löydetään rakkauden kokemuksessa.
Jos ihminen pitää Luojan tietoista kokemista mahdottomana, niin omat
ajatukset vaikeuttavat olennaisesti tämän kokemuksen mahdollisuutta.
Ihmisen on vaikeata havaita tai kokea omien ajatuksiensa vastaista.
Jeesus kehotti kokemaan ensimmäiseksi Luoja-, taivastietoisuuden.
Ihmisen tulisikin kuunnella todellista minäänsä, minkä tietääkin
vaistomaisesti oikeaksi. Luojalla ei ole muotoa, minkä ihminen voisi
ymmärtää, mutta Luoja lähestyy ihmistä halutessaan muodolla ja
tavalla,
minkä ihminen ymmärtää yksiselitteisesti.
Ihmisen tulisi kehittää herkkyyttään ja näin havaintokykyään
keskittymällä usein hetkeksi elämän kohottaviin rakkaudellisiin
värähtelyihin, rukoukseen, meditaatioon, jumalallisen innoituksen
vallassa tehtyyn taideteokseen, ikoniin, kohottavaan musiikkiin,
uskonnolliseen tilaisuuteen, luonnon ihmeisiin jne.
Kun ihminen rakastaa Luojaa, niin samalla alkaa rakastaa ja huomioida
Luojan ilmentymiä toisia ihmisiä, elämää, luontoa. Tällöin maalliseen
elämään liittyvä erillisyys alkaa muuttua enemmän ja enemmän
ykseydeksi.
Ihmiskuntakin olisi hyvä nähdä ykseytenä, samassa elämän veneessä.
Syntymällä ihmiseksi jokainen on tapahtumaketjussa, missä oma
Luojayhteys pitäisi tiedostaa. Mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei
ole omassa todellisuudessa.
Elämä näyttäytyy hyvin erilaisena, jos omaksuu materialistisen
näkökulman, että ihminen on vain sattumalta syntynyt aineellinen
solujoukkio tai jos tiedostaa ihmisen olevan henkissielullinen olento,
joka on tilapäisesti aineellisessa kehossa.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com