"Rakastan
sinua. En usko. Todista." Kysymys on kokemisesta, joko rakkautta
on tai ei ole.
Luoja-, taivaskokemus on yksiselitteinen kokemus.
Tämä tiedostamistapahtuma poistaa kaikki epäilyt. Rakkaus on ihmisen
ja Luojan yhdistävä tekijä. Rakkaus yhdistää rakkauden kohteeseen.
Ihmisyydessä on keskeistä ymmärtäminen ja
tiedostaminen. Ajatteleminen ja aistihavainnointi on tapahtuman
ulkokohtaista havainnointia ja ajatteleminenkin tapahtuu aina
maallisessa mielessä, maallisessa tietoisuustilassa. Ajatteleminen
estää ja keskeyttää mahdollisen kokemisen. Ei voi kokea rakkauttakaan,
jos alkaa ajatella.
Jos katselisi ja lukisi kaiken mahdollisen
jalkapallosta, niin tapahtuma jäisi ulkokohtaiseksi havainnoimiseksi,
mutta hetkenkin pelaaminen antaa kokemuksellisen ymmärryksen
tapahtumasta. Vastaavasti jos kuuntelee rajattomasti saarnoja ja lukee
lukuisia uskonnollisia kirjoja, niin Luojayhteys jää epäselväksi ja
ulkokohtaiseksi.
Luojakokemuksessa sekunnin - kahden kokemus on
arvokkaampaa kuin kaikki maallinen tieto. Arvokkainta elämässä on oma
Luojayhteys. Luoja on lähempänä kuin oma hengitys. Mikä on arvokkainta
ja lähinnä jää helposti huomaamatta.
Neale Walsch kanavoi kirjoissaan, että ihmisen
toiminnan taustalta löytyy aina rakkaus tai pelko. Vaikka ihminen
arvostaa suuresti järjen valoa, niin toiminnan yllyke tulee tunteista.
Harvoin toimintaa perustellaan kuitenkaan omilla tunteilla.
Kirjassaan "Symbolit piilotajunnan kieli" Carl G.
Jung käsittelee tiedemiehenä Luojan (Kristus, Itse) ilmenemistä
ihmiseen kätkeytyvänä tietoisena, rakkaudellisena ohjauskeskuksena ja
siihen liittyviä lainalaisuuksia. Mitä enemmän ihminen kiinnittää
asiaan huomiota, niin sitä todellisemmaksi Luoja tulee. Jungin mukaan
ihmisen mieli on eriytynyt osa Luojan mieltä, ollen kuitenkin osa
alkuperäistä mieltä.
Jung toi myös kollektiivisen piilotajunnan
käsitteen, missä ihmisen mieli on piilotajunnan kautta yhteydessä koko
maailmankaikkeuteen ollen osa siitä. Raamatussakin on maininta
Kristuksesta, Sanasta, että Hänessä me elämme, olemme ja liikumme.
Jung tuli 80000 unen aineistolla perusteella
johtopäätökseen, että ihmisessä on kaksi persoonallisuutta, mieltä.
Tämä suurempi on Luoja. Jungin mukaan tämä voidaan koska tahansa
todistaa. Sekä Neale Walsch kanavoinneissaan että avataara Amma
korostavat, että Luojan kanssa voi puhua kuin hyvän ystävän kanssa.
Walschin mukaan vilpittömään kysymykseen saa vastauksen, mutta se voi
tulla viiveellä ja odottamattomalla tavalla. Luojaa ei voi käyttää
kuitenkaan itsekkäisiin persoonallisiin tarkoituksiin.
Avataara Amman mukaan Luoja on tajunta,
tietoisuus. Kaikki tapahtuu Luojan Mielessä. Koko maailmankaikkeus on
sisälläsi. Jumalallisen rakkaudellisen läsnäolon voi löytää sekä kokea
vain sisäisesti, ei pyrkimällä johonkin tai etsimällä jotakin itsensä
ulkopuolelta. Ihminen etsii jotakin, joka ihmisellä jo on.
Onnellisuutta pyritään etsimään usein itsensä ulkopuolelta. Kaikki
pyrkimykset etsiä maallista onnea ovat kuitenkin Amman mukaan
harharetkiä, sillä se mitä ihminen etsii on sisimmässäsi.
Kukaan ihminen ei tiedä, mikä mieli on. Neale
Walsch kanavoi kirjoissaan, että aivot on aineellistunut osa mieltä
ollen näin vain pieni osa sitä.
Henkissielullisessa ihmisyyskäsitteessä keho on
vain minätajunnan tilapäinen kuori maallista elämää varten. Kymmenet
miljoonat ihmiset ovat kokeneet odottamattomasti kehosta
irtautumiskokemuksen ja samalla ovat huomanneet yhteneväisesti, että
pystyvät henkissielullisena olentona liikkumaan ajatuksen voimalla ja
todenneet, että aineellisella keholla ei ole ajattelukykyä. Tähän
kokemukseen sekä kuolemanrajakokemukseen liittyy toisinaan
havainnointia, mikä ei ole mahdollista kehosta käsin tai
aivotapahtumana. Tämä kokemus muistetaan yksityiskohtaisesti koko
elämän ajan ja siihen liittyy yleisesti kuolemanpelon menettäminen.
Henkissielullisesti ihmisen elämä, tajunta ja
näin ajattelumahdollisuus tulevat Luojan huomiosta,
energiavirtauksesta. Joogakirjallisuudessa on kuvattu näitä
energiakanavia selvänäköisyyden avulla. Tässä ajattelutavassa
nukahtaminen tarkoittaa minätajunnan irtoamista hetkeksi kehosta ja
kuolema pysyvästi. Tietyssä henkisessä kehitysvaiheessa ihmiselle
tulee tietoisuuden yhtäjaksoisuus, tällöin nukahtaminenkin on
tietoinen tapahtuma. Myös joogit ja shamaanit on yhdistetty toisinaan
tahdon avulla tapahtuvaan kehosta irtautumiseen. Raamatussakin (2
kun.) löytyy kuvaus, kuinka profeetta Elias teki havaintomatkoja kehon
ulkopuolella.
Luterilaisen kansankirkon suhtautuminen henkisiin
kokemuksiin, omiin pyrkimyksiin on kielteinen. Kirkon pelastumisopissa
on keskeistä usko Jeesuksen uhrikuolemaan sovitusuhrina. Kysymys
pelastumisessa on kirkon mukaan nimenomaisesti tämän armo-opin
uskomisesta. Ihmisen ajatuksilla ja teoilla ei ole merkitystä eli
pelastumisessa on kysymys tämän opin hyväksymisestä.
Protestanttinen kirkko on suhtautunut aina
Lutherista asti mystiikassa Kristuksen kohtaamiseen kielteisesti,
koska tämä vaarantaa vanhurskauttamisoppia sekä kirkkoyhteisöä (Otavan
iso tietosanakirja).
Kirkkoherra Voitto Viro tuo kirjassaan "Sielu on
suunnaton ihme" syyn protestanttien kielteiseen suhtautumiseen
mystiikassa Luojansa kohtaamisesta: "ihmisen syntisyys ja
vanhurskauttamisopin perusteet vaarantuvat". Herätysliikkeissä
korostuu henkiset kokemukset. Esimerkiksi Nokian kirkkoherran toimesta
syntynyt Nokia Missio herätysliike joutui kirkon puolelta suoranaisten
eliminointitoimintojen kohteeksi kirkolle vieraiden pyrkimyksien
vuoksi.
Jeesus korosti, että "Jumalan Valtakunta on
sisällisesti teissä". Näin ihminen on kaiken aikaa taivaassa Luojan
läsnäolossa. Mutta mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa
todellisuudessa. Neale Walsch korostaa kirjoissaan, että helvettikin
on oman mielen ajatuksellinen luomus, jossa koetaan ero Jumalasta ja
tällä tavalla ollaan erossa rakkaudesta, valosta. Eli helvetti koetaan
omassa ajatuskuplassa.
"Etsikää ensin Taivasten valtakuntaa", "Etsivä
löytää", "Kolkuttavalle avataan" eli kysymyksessä on oma henkinen tie
pyrkiminen oman Luojayhteyden kokemiseen, valaistumiseen,
taivaskokemukseen. Jeesus kuvasi Vuorisaarnassa hyväntahtoisen
elämäntavan, joka johtaa tietoiseen Luoja-, taivaskokemukseen. Tässä
korostuu nimenomaisesti ihmisen oma pyrkimys, mielen hallinta ja
kontrolli ajatuksissa, sanoissa sekä teoissa, takertumattomuus
maallisuuteen.
Apostoli Paavali kirjoitti yksityiskohtaisia
neuvoja henkiyhteyksistä Kristuksen henkimaailman kanssa, korostaen
ettei tätä yhteysmuotoa saa estää. Se on Jumalan tahto.
Jos ihminen ajattelee, ettei tietoinen
Luojayhteys ole mahdollista, niin omat ajatukset tekevät tapahtuman
tiedostamisen hyvin vaikeaksi. Uskon varmuus syntyy vasta kokemuksen
kautta.
Avataara Amman mukaan jokaisen ihmisen on
mahdollista elämänsä aikana valaistua eli saada taivaskokemus,
tietoinen Luojayhteys. Jos ihminen keskittyy Jumaluuteen, jolla on
muoto, niin ihminen kohtaa ensimmäiseksi Jumaluuden muotona, jos
keskittyy Jumaluuteen, jolla ei ole muotoa, niin taivaskokemus on kuin
sulautuminen tietoisena rakkauden, autuuden mereen, Luojan valoon ja
ykseyteen. On hyvin vaikeata rakastaa abstraktista Jumalaa. On paljon
helpompi kohdentaa huomio ja rakkaus Jumalan ilmentymään sekä saada
näin rakkauden kohottava voima ja siihen liittyvä tietoisuus.
Avataara Amma suosittelee henkisenä tienä
antaumuksen tietä, joka tarkoittaa epäitsekästä rakkaudellista
turvaamista Yhteen Jumalaan. Antaumuksen tiellä voi nauttia autuudesta
jo heti alusta alkaen. Tiedon tiellä pyrkiminen perimmäiseen totuuteen
on hyvin vaikeata ja Amman mukaan vain yksi tai kaksi tuhannesta
onnistuvat. Kun ihminen kehittyy henkisesti saavutetaan ykseyden tila
ja kaksinaisuus häviää, kaikki nähdään Jumalan ilmentymänä.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com