Henkisielullisesti
alkuräjähdyksessä Luojan energiasta muodostui aineellinen
todellisuus. Kaikki tapahtuu Luojan Mielessä ja energiakentässä.
Luoja on kaikkialla läsnä olevana. Tiedemiesten
tietokonemallissa (muutama vuosi sitten Suomessa TV:ssä)
aineellinen maailmankaikkeus on ollut alkuhetkenään
mahdollisesti pienempi kuin sokeripala. Carl G. Jungin mukaan
aine ja henki on sama asia, toinen ulkopuolelta ja toinen
sisäpuolelta katsottuna.
Kirjassaan "Symbolit piilotajunnan kieli" Carl G.
Jung käsittelee tiedemiehenä Luojan (Itse) ilmenemistä ihmisessä
rakkaudellisena, tietoisena ohjauskeskuksena. Jungin mukaan ihmisessä
on kaksi persoonallisuutta, mieltä, toinen on Luoja. Näin
henkissielullisesti kaikessa, mitä ihminen kohtaa on myös Luoja läsnä.
Ihmisyyden erikoispiirre on vapaa tahto. Raamatullisesti asiaa on
kuvattu symbolisesti Eevan antaman omenan syömisellä. Näin jokaisen
elämä etenee omien ajatuksien mukaisena. Ihminen on ajatuksiensa
kaltainen. On vaikeata havaita tai kokea omien ajatuksien vastaisia
asioita.
Raamatullisesti sama asia tuodaan esiin siten,
että Hänessä (Kristuksessa, Jumalassa) me elämme, liikumme ja olemme.
Jeesus jo 2000 vuotta sitten kertoi, että taivasten valtakunta on
sisäisesti teissä. Ihminen on kaiken aikaa taivaassa, Luojan
läsnäolossa, mutta mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa
todellisuudessa. Kaikki on saanut alkunsa Sanan kautta. Mitä teette
pienimmälle, niin teette Hänelle.
Näkijä, kirjailija Pekka Ervast toi jo sata
vuotta sitten julki, että muinainen suomalainen tietäjä, kehittynyt
joogi, kristitty mystikko kohtaavat saman henkisen todellisuuden,
saman Jumaluuden. Tämä on meidän Kristuksemme, jonka lapsia me olemme.
Tämä ei ole kuitenkaan sama kuin maailmankaikkeuden Luoja.
Henkissielullisesti ihmiskunta on ykseys. Kaikki ovat saman Luojan
lapsia ja näin kaikki ihmiset ovat samassa veneessä.
Kirjassa "Mestari Eckhart - Sielun syvyys" (Basam
Books, 2011) käsitellään Jumalan kohtaamista sivulla 159 seuraavasti:
"kuvittelevat kohtaavansa Jumalan niin, että hän on tuossa ja he ovat
tässä. Näin ei asia ole. Jumala ja minä, me olemme yksi. Tietoisuuden
avautuessa otan Jumalan sisääni ja rakkaudessa menen Jumalan sisään."
"Jumala ja minä, me olemme tässä vaikutuksessa yksi: hän vaikuttaa ja
minä tulen." "Tällä tavalla me muutumme Jumalassa ja tunnemme silloin
hänet sellaisena kuin hän on." Samalla Eckhart viittaa Paavalin
sanoihin: "Tunnemme silloin toisemme, minä hänet ja hän minut, ei
enempää eikä vähempää vaan toistemme kaltaisina".
Jos ihmistä vertaa Luojaan, niin se on kuin
vertaisi vesipisaraa valtamereen. Tässäkin ihminen huomaa, että on
samaa koostumusta ja osa kokonaisuutta. Carl G. Jung toi
kollektiivisen piilotajunnan käsitteen, missä kaikki tapahtuu ja
kaikki ovat yhteydessä toisiinsa.
Ihmisyydessä on keskeistä tiedostaminen ja
ymmärtäminen. Tiedostamisen näkökulmalta on keskeistä rakkaus.
Henkissielullisesti ihmisen mieli on osa Luojan Mieltä ja vain ihmisen
mieli voi tiedostaa Luojan Mielen. Rakkaus on jumalallinen ominaisuus,
jumalallista värähtelyä. Rakkaus yhdistää Luojaan. Luojalla ei ole
muotoa, minkä ihminen ymmärtäisi, mutta Luoja ottaa halutessaan
muodon, minkä ihminen ymmärtää yksiselitteisesti.
Neale Walsch kanavoi kirjassaan "Uusi
Ilmestyskirja" (WSOY, 2004) sivulla 181 seuraavasti: "Ihmiset tiesivät
- he ymmärsivät vaistomaisesti, muistivat solutasolla - että he olivat
yhtä kaiken elämän kanssa. Yhtä maan kanssa ja yhtä maan
luontokappaleiden kanssa, mitä taivaalla on. Yhtä jumalallisen kanssa
ja sen jumalallisen osan kanssa." Jatkaen, että erillisyys on
illuusio, aiheuttaen erillisyyden Jumalasta ja koko elämästä. Jatkaen,
että nykyuskonnon pitäisi johdattaa ihminen totuuteen ja erillisyyttä
korostamalla on pettänyt nykyihmisen.
Minä-tajunnan tuli ohjata mieltään ja
ajatuksiaan. Mieli pystyy virittäytymään melkein mihinkä tahansa.
Ajatus on kuin "olio" tai tietokoneohjelma, mikä pyrkii toteuttamaan
sokeasti käskysanaansa. Ihminen on kuin pallon keskellä omien
ajatuksiensa ympyröimänä. Jokainen pitää omia ajatuksiansa oikeina,
nähden elämänkin ajatuksiensa mukaisena. Ihminen pystyy järkeilemään
minkä tahansa asian omaksi edukseen jotakin pientä yksityiskohtaa
korostamalla.
UT:n Johanneksen toisessa kirjeessä: "että meidän
tulee rakastaa toinen toisiamme. Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme
hänen käskyjensä mukaan." Vuorisaarnassa Jeesus kuvasi elämäntavan,
joka johtaa jokaisen Luoja-, taivastietoisuuteen. Tähän kokemukseen
Jeesus kehotti pyrkimään ensimmäiseksi.
Puhutaan hyväntahtoisesta, inhimillisestä
ihmisyydestä, niin tähän liittyy pyrkimys mielen hallintaan, mitä
ajatuksia mieleensä hyväksyy, mitä sanoo ja tekee. Näin Jeesuksen
Vuorisaarnan ohjeet ja ihmisyys yleisenä ihanteena kohtaavat toisensa.
Uskontoon voi suhtautua ulkokohtaisesti maallisen
mielen kuvaamina oppeina, ulkoisina tapahtumina ja muotoina tai pyrkiä
sisäiseen kokemiseen, hengellisyyteen, uskonnon mystiseen puoleen,
omaan Luoja-, taivaskokemukseen. Maallisuuden ulkokohtaisuus pitäisi
muuttaa sisäiseksi kokemiseksi aina hetkeksi keskittymällä.
Esimerkiksi missä on kauneutta, elämän rakkaudellisuutta, niin siellä
on myös Luojan viisaus ja rakkaudellinen läsnäolo "käsinkosketeltavana".
Kaikki kirkollinen tieto, vertaileva
uskonnollisuus on ulkokohtaisuutta, maallisen mielen ajatuksia. Kun
tapahtumien kuvaaminen, henkiset kokemukset muutetaan ajatuksiksi,
niin ne eivät ole enää henkisiä kokemuksia. Vaikka ihmisellä olisi
tieto miljoonista kirjoista, niin asia jää ulkokohtaiseksi. Parin
sekunnin henkinen Luojakokemus antaa yksiselitteisen viisauden
asiasta. Sama asia on aivan maallisissakin asioissa. Vaikka ihminen
lukisi kuvauksia kuinka paljon tahansa polkupyörällä ajamisesta tai
uimisesta, niin asia jää epäselväksi. Hetkenkin kokemus antaa
ymmärryksen asiasta.
Kirkkoherra Voitto Viro kiinnitti huomiota
kirjoissaan, että kirkossa menetetään arvokas hetki, kun rukouksen
jälkeen sanotaan kiireesti amen ja siirrytään välittömästi seuraavaan
tapahtumaan. Jos rukouksen jälkeen oltaisiin hetki hiljaa, niin
seurakuntalaisilla olisi arvokas mahdollisuus henkisiin kokemuksiin.
Ajatteleminen lukitsee tietoisuuden maallisen
mielen tapahtumaksi. Ei voi kuitenkaan kokea, jos ajattelee. Henkisen
kokemuksen voi vastaavasti aina lopettaa alkamalla ajatella jotakin.
Näkökulma muuttaa koko elämän. Ihminen on keskellä vastakkaisia voimia
ja näin voi valita näkökulmakseen Luojan rakkaudellisen läsnäolon tai
päinvastoin elämän kielteisyyden, "rikkaruohot" tai suoranaisesti
tuhoavat vastavoimat.
Luojaan keskittymällä saadaan aina kohottava
jälkivaikutus. Mielikuva on kutsu ja toteutukseen pyrkivä voima.
Täsmällinen mielikuva on tärkeä niin kuin maallisessa kortissa tai
sähköpostissa. Olisikin keskeistä ottaa Luoja mukaan elämäänsä ja
tehdä kaikki yhdessä Luojansa kanssa sekä muuttaa näin koko elämä
Luojaläheiseksi meditaatioksi.
On olennaista huomata, kun keskittyy johonkin,
niin samalla työntää hetkeksi maallisen mielen ajatuksineen syrjään ja
tällä tavalla ihminen antaa itselleen mahdollisuuden tiedostamiseen ja
henkiseen kehittymiseen. Olisi hyvä keskittyä hetkeksi luonnon
kauneuteen, kuunnella linnun laulua, osallistua elämän rakkaudellisiin
tapahtumiin, kuunnella ja eläytyä kohottavaan musiikkiin, keskittyä
henkisen kirjan ajatukseen, antaa itselleen aika rukoukseen,
meditaatioon jne.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com