Ihminen on koostunut kahdesta osasta; perusolemuksesta ja
persoonallisuudesta. Perusolemus ihmisessä on se, mikä on hänen
omaansa. Persoonallisuus on se, mikä ei ole ole hänen omaansa.
Sanat "ei ole hänen omaansa" tarkoittavat sitä,
että minkä hän on saanut ulkoapäin, mitä hän oppinut, kaikkia
ulkonaisten vaikutusten jälkiä hänen muistissaan ja aistimuksissaan.
Kaikkia ihmisen oppimiaan sanoja ja liikkeitä, kaikkia jäljittelyn
luomia tunteita. Kaikki tämä on ihmisen "ei omaa", se on hänen
persoonallisuuttaan.
Pienellä lapsella ei ole vielä omaa
persoonallisuutta. Lapsi on sitä mitä on, lapsi on pelkkää (perus)
olemusta. Lapsen halut, mieltymykset, vastenmieltymykset ja makunsa
ilmaisevat hänen olemustaan sellaisena kuin hän on.
Niin pian kuin niin sanottu "kasvatus" alkaa,
persoonallisuuskin alkaa kasvaa. Persoonallisuuden luovat osaksi
toisten ihmisten vaikutukset, juuri "kasvatus" ja osaksi lapsen
itsensä suorittama toisten ihmisten tiedoton jäljitteleminen. Sen
vuoksi persoonallisuus itsessään ei voi olla elävä - se on kuollut, se
on vain naamio.
Ellei ihminen tiedä kuinka kohdata oma itsensä ja
löydä uudenlaista esoteerista tietoa itseensä nähden, pelkkä
persoonallisuus pitää häntä otteessaan ja ihminen marionetin tavoin on
toisten juoksutettavana. Ihmisen kuollessa hänen persoonallisuutensa
kuolee, häviää, koska se on syntynyt tästä maailmasta. Perusolemus sen
sijaan on meissä syntymätön ja kuolematon osapuoli, se on ajattomassa
olotilassa, eikä aistein havaittavissa, mutta se on olemassa.
Tulemme nyt siihen pisteeseen ja paikkaan joka
voi mahdollistaa ihmisen jälleensyntymisen, jos olemme omaksuneet
esoteerisen tiedon syvyyssuunnassa itseemme nähden; siis mikä on
perusolemuksemme osuus jälleensyntymisessä.
Niin kauan kuin persoonallisuus on vallitsevana
tekijänä ei perusolemuksen kasvua voi tapahtua elämässämme ja ihmisen
sisäinen olemus pysyy samanlaisena. Yleensä persoonallisuus on
aktiivinen, johtuen ympäristön haasteista ja perusolemus joutuu
olemaan sitä alempana tai sen alaisena. Tilanne tulisi kääntää
toisinpäin, että persoonallisuutta passivoitaisiin ja perusolemusta
aktivoitaisiin.
Esoteerisen alkemian opetusten avulla voidaan
oppia ajattelemaan syvyyssuuntaisesti niin, että tieto omasta
perusolemuksesta tulee näkyväksi. Pelkkä aistien varassa toimiminen ei
avaa meille näkökykyä syvyyssuunnassa perusolemukseen, vaan meidän
tulee kehittää intuitiivista mieltä, joka avaa näkökykymme erottamaan
mikä on persoonallisuutta ja mikä on perusolemusta. Jos me aistien
varaisen tiedon avulla kuvittelemme, että olemme sama asia kuin
kehomme, meillä on täysin väärä käsitys itsestämme.
Mikä sitten on OLENTA? Kuultuaan ensimmäistä
kertaa tuon sanan monet kysyvät, pysähtyvät sen edessä. Olenta on
eräänlainen yhdistelmä persoonallisuutta ja perusolemusta. Kaikki
esoteeriset opetukset tähtäävät ihmisessä olennan muuttumiseen ja
siihen että uudenlainen syvempi tieto ei olisi enää irrallaan, vaan
alkaisi vaikuttaa sekä persoonallisuudessa että perusolemuksessa.
Jos syvyyssuunnassa oleva uusi tieto ei vaikuta
elämääsi, vaan pysyy sinusta irrallaan, ei sisäinen olemuksesi voi
muuttua. Jos olentasi taso pysyy samanlaisena perusolemuksesi ei
kehity ja jos perusolemuksesi ei kehity, se vetää puoleensa
samanlaisen elämän. Tämä merkitsee myös sitä, että jos synnyt
uudelleen, perusolemuksesi vetää puoleensa samat tapahtumat,
samantyylisen persoonallisuuden ja samanlaisen valhepersoonallisuuden
(valhepersoonallisuus on se joka paisuttaa minuuttamme, esim.
kuvittelu, itserakkaus, valehtelu).
Mutta jos esoteerisen alkemian opetusten avulla
perusolemuksesi kasvaa, ei elämäsi jälleensyntyessäsi tule olemaan
enää samanlainen, joka johtuu siitä ettet vedä enää puoleensa
samanlaisia aineksia kuin edellisessä elämässäsi. Meidän olisi
erittäin tärkeää ymmärtää, että vasta kasvun muutos perusolemuksessa
merkitsee pysyvää - siis ikuista muutosta.
* Jan Mikael Maros kertoo todellisesta
jälleensyntymästä Ultran
Rajatietopäivässä 12.11.2016