|
Kirkollisesti Pyhä Yrjö voittaa
lohikäärmeen. Tästä ikonista on lukuisia erilaisia versioita ja
myös patsaita. Toisinaan lohikäärme tai "paha" kuvataan käärmeenä
tai tätä symbolisesti muistuttavana hahmona. Tapahtumassa on myös
syvällisempi sanoma. Tätä voidaan tulkita, että Sielu totuuden
miekalla tai peitsellä yrittää vapauttaa ihmistä "paholaisen"
(Carl G. Jungin "varjon", Rudolf Steinerin "Doppelgängerin") otteesta.
|
Kirkollinen synti on mikä tahansa, mikä erottaa ihmistä Luojasta.
Aadamin "lankeemus" ja näin kirkollinen "perisynti" on myös Jumalan
lahja ihmiselle vapaan tahdon, valinnanvapauden antamisena. Mutta
tähän liittyy vastuu omasta mielestä ja näin ajatuksista, sanoista ja
teoista. Jeesus toi esiin syyn ja seurauksen lain eli mitä kylvää,
niin sitä niittää sekä hyvässä että pahassa.
Vastavoimat eivät itsessään ole pahoja, vaan ne
ovat kuin tuli, vasta ajatus voi tehdä pahan eli muuttaa voiman
kielteiseksi ja tuhoavaksi.
Neale Walsch kanavoi kirjoissaan, että Sielulla
on suuri työ ihmisen ajattelun korjaamisessa. Jokaisen elämä etenee
omien ajatuksien mukaisena. Ihminen on ajatuksiensa kaltainen, jopa
nähden elämän ajatuksiensa mukaisena.
Taivastietoisuudessa kaikilla sen edustajilla on
sama välitön tieto ja ymmärrys. Enkelikirjailija, näkijä Lorna Byrne
tuo esiin kirjoissaan, että enkelillä ei ole vapaata tahtoa ja näin
enkelin kanssa ei voi käydä "kauppaa". Enkelin kasvot ovat kaiken
aikaa Luojan rakkaudellisessa läsnäolossa ja näin enkeli on Luojan
sanansaattaja sekä työväline.
Suomen Teosofisen Seuran perustaja, näkijä Pekka
Ervasti korostaa kirjoissaan, että myös mustat enkelit ovat Jumalan
palvelijoita mahdollistaen valinnan vapauden. Ervastin mukaan ihminen
on saanut kaiken hyvän pahan kautta. Valitsemalla mustien enkeleiden
palveluksia, sitä seuraavien omien ankeiden kokemuksien kautta
valitaan rakkaudellisuus.
Kymmenet ehkä sadat miljoonat ovat kokeneet
kehosta irtautumiskokemuksen ja tällä tavalla havainneet ihmisen
henkisen olemuksen. Tällöin kokija huomaa olevansa ajatteleva
ihmissielu kehonsa ulkopuolella. Tällöin havainnoijalle selviää, ettei
aineellinen keho ajattele, vaan se on pelkkä kuori eli välikappale
maallista elämää varten.
Kehosta irtautumiskokemuksessa jokainen pystyy
liikkumaan kehon ulkopuolella ajatuksen voimalla. Tähän kokemukseen
liittyy yleisesti kuolemanpelon menettäminen. Kokemus muistetaan
yksityiskohtaisesti koko elämä.
Minätajunnan tulisi ohjata mieltään, minne
kiinnittää huomionsa ja mitä ajatuksia hyväksyy mieleensä. Vallitsevat
mielipidevirtaukset voivat olla harhauttavia sekä inhimillisen,
hyväntahtoisen ihmisyyden että henkisen totuuden näkökulmalta.
Mitään ei tapahdu ilman liikkeelle panevaa
ajatusta pienimmässäkään asiassa eli ajatus on aina kaikessa
toiminnassa alku. Näkökulman vaihtaminen voi muuttaa koko elämän.
Ihmisen oma aktiivisuus on keskeistä myös
henkisyydessä. Kun ihminen ajattelee jotakin toistuvasti, niin tämä
aktivoi ja energisoi ihmisen tässä suhteessa. Avataara Amma korostaa
opetuksissaan, kun ihminen lähestyy Luojaa yhden askeleen, niin Tämä
lähestyy ihmistä sata askelta. Usein ihminen etsii totuutta jostakin
hyvin vanhasta tai äärettömän kaukaa, vaikka oma Luojayhteys on
lähempänä kuin oma hengitys.
Avataara Amma tuo esiin näkemyksen, että Luoja on
Mieli, tietoisuus ja kaikki tapahtuu Tämän Mielessä. Kirjassaan
"Symbolit piilotajunnan kieli" Carl G. Jung kirjoittaa, että ihmisen
mieli on osa Luojan mieltä. Jung kirjoittaa myös kollektiivisesta
piilotajunnasta, mikä sisältää koko maailmankaikkeuden ja kaikki ovat
tässä yhteydessä toisiinsa. Toisinaan puhutaan maallisesta minästä ja
jumalallisesta minästä, itsestä ja Itsestä. Kukaan ihminen ei tiedä,
mikä mieli on.
Jeesus opetti, että ihminen on kaiken aikaa myös
taivaassa Luojan läsnäolossa tuomalla esiin, että taivasten valtakunta
on sisäisesti teissä. Näin ihmisellä on kaiken aikaa myös mahdollisuus
taivastietoisuuteen, jos vain pystyy virittäytymään Luojan
rakkaudelliseen läsnäoloon. Oivalluksen hetkellä ihminen saa tähän
yhteyden "valopilkahduksena".
Neale Walsch kanavoi kirjassaan "Huomisen Jumala"
(sivu 333)seuraavaa: "Kaikki tarvittava viisaus on aina sisimmässäsi,
että käyt aina keskustelua Jumalan kanssa ja että aina, kun käännyt
sisimpäsi puoleen ja etsit puhtain sydämin ja syvästi haluten
korkeinta totuuttasi, saat sen. Sinun tarvitsee vain kuunnella, mitä
sinulla on sanottavaa itsellesi ja sitten luottaa siihen."
Kun ihminen oivaltaa, että Luojan huomiosta,
energiavirrasta, syntyy oma maallinen elämä, tajunta ja ajattelu, niin
edellinen kappale muuttuu todelliseksi mahdollisuudeksi. Luojalle
kaikki informaatiokanavat ovat mahdollisia.
Neale Walsch kanavoi kirjoissaan, että syntymällä
ihmiseksi on tapahtumaketjussa, missä Luojayhteys pitäisi tiedostaa.
Mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa todellisuudessa.
Kysymys on kokemisesta eikä maallisen mielen ajatuksista, älyllisestä
tiedosta, opinkappaleista.
Vapaan tahdon, oman mielen mukaisesti on myös
mahdollista eristää Luoja mielestään. Ajatus on valtavan voimakas. On
vaikeata havaita tai kokea omien ajatuksiensa vastaista. Toisinaan
ihminen on valmis keksimään ja hyväksymään mitä tahansa perusteluja
sekä ehtoja, ettei tarvitsisi kuunnella Luojansa rakkaudellisia
huomioita. Tällöinkin ihminen saa viestejä symbolisina unina, missä
henkisessä mielessä mennään ja mitä pitäisi ottaa huomioon.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com