Jeesuksen sanoilla jokainen on kaikenaikaa taivaassa, Luojan
läsnäolossa (Taivasten Valtakunta on sisäisesti teissä) ja
kehotti kokemaan tämän ensimmäiseksi. Eli ihminen kokee
toistuvasti Luojan läsnäolon, mutta huomaamattaan. Mitä ihminen
ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa todellisuudessa. Ihmiselle
tulee todellisuudeksi vasta se, minkä tiedostaa kiinnittämällä
siihen huomiota.
Neale Walsch on kanavoinut kirjoissaan mm. seuraavan. "Kristuksen
suurin opetus ei ollut, että osaksenne tulee iankaikkinen elämä, vaan
se, että teillä jo on se. Sama asia, että saisitte tulevaisuudessa
kokea veljeyden Jumalassa, vaan että teillä jo on se. Elämä ei voi
näyttäytyä kuitenkaan teille missään muussa muodossa kuin siinä jota
te siltä odotatte." ("Keskusteluja Jumalan kanssa I", sivulla 68)
Rakkaus on jumalallinen ominaisuus. Ihmisen ja Luojan yhdistävä
tekijä. Luoja koetaan rakkaudessa ja vastaavasti rakkauden ilmeneminen
ja rakkaudellisuus yhdistää ihmisen Luojan rakkaudellisiin energioihin
ja korkeampaan tietoisuuteen.
Kirjassaan "Symbolit piilotajunnan kieli" Carl G. Jung tuo esiin
Luojan (Itse) ilmenemistä ihmisessä rakkaudellisena, tietoisena
ohjauskeskuksena. Jungin mukaan ihmisessä on kaksi persoonallisuutta,
mieltä, toinen on Luoja. Tämä voidaan Jungin mukaan koska tahansa
todistaa. Jung perusti asian 80000 unen aineistoon. Jungin mukaan
ihmisen mieli on eriytynyt osa Luojan Mieltä ollen kuitenkin osa
alkuperäistä mieltä. Carl G Jung toi käsitteen kollektiivinen
piilotajunta, missä kaikki tapahtuu ja kaikki ovat yhteydessä
toisiinsa.
Neale Walsch kanavoi kirjassaan "Keskusteluja Jumalan kanssa" sivulla
33 seuraavasti: "Sisäinen ääni on tehokkain ääni jota käytän
puhumiseen, sillä se on lähimpänä. Se kertoo onko kaikki muu totta vai
ei, oikein vai väärin, hyvää vai pahaa sillä tavalla kuin te sen
olette määritelleet. Se on tutka joka määrää kurssin, ohjaa laivaa ja
opastaa matkalla, jos sen vain antaa tehdä niin." Toisessa kohdassa
samassa kirjassa: "Henkesi etsii sitä suurta hetkeä jona tulet
tietoiseksi sen toiveista ja yhdyt niihin ilomielin. Henki ei
kuitenkaan koskaan väkisin tyrkytä toivomuksiaan fyysiselle minällesi."
Henkinen tie ja hyväntahtoiseen inhimilliseen ihmisyyteen pyrkivä
ihmisyys ovat samat. Molemmissa on keskeistä mielenhallinta, totuuteen
pyrkiminen, elämän ja toisten auttaminen.
Maallinen todellisuus havaitaan maallisilla aisteilla. Henkinen
todellisuus on kuitenkin eri tietoisuustila kuin maallinen
tietoisuustila. Tämän havainnoimiseen tarvitaan korkeampien tsakrojen
aktivoitumista, henkisen ihmisyyden heräämistä. Jokaisella ihmisellä
on piilevänä henkisen näkemisen kyvyt. Tässä on keskeistä elämäntapa,
jossa korostuu hyväntahtoisuus, mielen hallintaan, jossa korostuu
tarkkaavaisuus jokaisesta mieleensä hyväksytystä ajatuksesta, pyrkimys
totuuteen ja näin myös Hengen kokemiseen. Tätä Jeesuskin kuvaa
yksityiskohtaisesti Vuorisaarnassa. Luoja-, taivaskokemukseen
tarvitaan sekä ihmisen pyrkimys elämäntapana että Luojan erityinen
huomio.
Luojan kokemisessa ei ole kysymys maallisesta älykkyydestä, tiedon
määrästä tai maallisista saavutuksista vaan siitä, kuinka Sielun
(korkeamman minän ja näin Luojan) rakkaudellisuus voi ilmentyä ihmisen
kautta.
Elämä on täynnä tilanteita, tapahtumia, sattumia, Luojan läsnäoloa ja
näin mahdollisuuksia oman henkisyyden kehittymiseen. Ei saisi
umpioitua ja näin sulkea mieltään vanhoilla ajatuksillaan, elämällä
mielikuvituksessa. Ihmiselle on olemassa vain tämä nykyhetki.
Esimerkiksi kukkaa, ikonia katsellessa, henkistä kirjaa lukiessa,
kohottavaa musiikkia kuunnellessa olisi olennaista keskittyä hetkeksi.
Kun ihminen keskittyy johonkin, niin samalla vapautuu maallisen mielen
ajatuksista. Keskittyessä henkisesti kohottavaan, niin tällä on
pitempiaikainen kohottava vaikutus. Kun ihminen keskittyy Luojaan,
niin saa myös Luojan huomion. Hetken kokemus voi muuttaa koko elämän.
Neale Walsch tuo esiin kirjoissaan toistuvasti meditoinnin tärkeyttä.
Kirjassa "Keskusteluja Jumalan kanssa I" suositellaan seuraavaa:
"Aloita olemalla hiljaa. Vaienna ulkoinen maailma, niin että sisäinen
maailma terästää näkösi. Tarvitset näkemystä, mutta se ei onnistu, jos
olet uppoutunut ulkoiseen todellisuuteen. Katso sisäänpäin, pyri
tunkeutumaan syvälle. Muodosta myös suhteesi ulkomaailmaan sisältä
käsin. Muista tämä: Jos et pyri sisäänpäin, jäät ulkopuolelle."
Meditointi voi olla myös kävelyä luonnossa, palvelua, keskittymistä
henkisesti kohottavaan. Meditoinnissa on keskeistä olla hiljaa,
ajattelu pitää työntää hetkeksi syrjään. Ei voi kokea, jos ajattelee.
Ajatuksia tulee ja menee, mutta jos ajattelee jotakin, niin se
keskeyttää kokemuksen. Walsch suosittelee meditointia usein,
esimerkiksi tunti päivässä vaikka pieninä annoksina. 20 min meditointi
aamulla ja illalla muuttaa koko elämän.
Keskittyminen helpottuu, kun kuuntelee hengitystä. Oivallus kannattaa
viedä kolmanteen silmään. Jos näkee lepattavan sinisen liekin tai
tanssivan valon, niin kannattaa pysytellä sen kanssa ja sulautua
siihen. Sielun ytimestä löytää Luojan.
Jeesus korosti rukousta, mutta henkisesti rukous ja meditointi on yksi
ja sama. Ollaan hetki Luojan kanssa. Kirjassa ”Pyhittäjä Serafim
Sarovilainen” (Valamon luostari, 1978) on kuvattu tämän elämänkerta
opetuksineen venäläisen ylösnousemusmystiikan edustajana. Serafin
painottaa rukouksen tärkeyttä korostaen, että se on aina mahdollista
kaikille Tässä yhteydessä tuo esiin keskeisen näkökulman, että meidän
tulee rukoilla vain siihen asti, kun Pyhä Henki laskeutuu meihin
antaen taivaallisen armonsa. "Rukouksessa sielu puhuu ja on äänessä,
Pyhän Hengen tullessa sen on oltava aivan hiljaa kuullakseen ja
ymmärtääkseen kaikki ikuisen elämän sanat, jotka Henki näkee hyväksi
ilmoittaa."
Kirjassa "Keskusteluja Jumalan kanssa I" sivulla 205 Walsch kanavoi
seuraavasti: "Tottelevaisuus ei ole luomista eikä voi siksi
milloinkaan saada aikaan pelastumista". Jatkaen, että Sielun tehtävä
on ilmaista halunsa, ei pakottaa siihen. Sielu viestittää
rakkaudellisen vaihtoehdon mahdollistaen samalla rakkauden kokemisen
ja näin korkeamman tietoisuuden.
Walsch kanavoi kirjoissaan pitämään korkeinta ajatusta jatkuvasti
mielessään ja elämään tämän mukaisesti. Tuomaan elämään lempeän
viisauden. Ei saa tehdä mitään sopimatonta tai vääryyttä toiselle.
Ihmisen ajatus on valtavan voimakas. Tämä tulee esiin
hypnoosikokeissa, mielikuva estää tai vääristää tällöin maallisetkin
havainnot. Jokaisen elämä etenee omien ajatuksien mukaisena ja
jokainen näkee maailman mielikuviensa mukaisena. Omat ajatukset
avaavat oven Taivasten Valtakuntaan tai sulkevat oven. Valittu
näkökulma on keskeistä. Jokainen on vastakkaisten voimien välissä.
Tällöin voi valita todellisuudekseen Luojan rakkaudellisen läsnäolon
tai päinvastaisen.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com