Minätajunta on kuin pallon keskellä ajatuksiensa ympäröimä, omat
ajatukset heijastuvat takaisin kuin peilistä. Toistuva saman
asian ajattelu ja tunne voimistavat ajatusta.
Ajatus on kuin "olio" tai tietokoneohjelma, mikä pyrkii sokeasti
toteutukseen. Hypnoosikokeissa tulee hyvin esiin ajatuksen valtava
voima, jos on mielikuva olemisesta teräshäkissä, niin siitä ei pääse
pois, vaikka kuinka yrittäisi. Tässä tulee myös esiin, kuinka oma
mielikuva voittaa maallisetkin aistihavainnot. Henkisessä
todellisuudessa ei ole ajatuksien rajoittimena aineellista kehoa eikä
aistitodellisuutta.
UT:n käsitys Kristuksesta (Sanasta, Logoksesta): ”hän, jossa me
liikumme, elämme ja olemme” (Apt. 17:28). Jeesus painotti, että
Taivasten Valtakunta on sisäisesti teissä. Jeesus kehotti
ensimmäiseksi kokemaan Luoja-, taivasyhteyden. Ihminen on kaikenaikaa
taivaassa, Luojan läsnäolossa. Oma mieli, omat ajatukset estävät
kokemisen. UT:ssa, varsinkin Vuorisaarnassa Jeesus kuvasi elämäntavan,
kuinka jokainen pääsee tietoiseen Luoja-, taivaskokemukseen.
Näkijällä, Suomen Teosofisen seuran perustajalla Pekka Ervastilla
oli suuret henkiset kyvyt. Hän pystyi tahdonvoimallaan irtoamaan
henkiseen rinnakkaistodellisuuteen ja kuvannut näin henkisiä
rakenteita, vainajien kohtaloita ja on kommunikoinut samalla henkisten
mestareidenkin kanssa.
Ervast korostaa, että kaikki mitä on saanut nähdä ja kokea on
erityinen armonosoitus korkeampien valtojen puolelta.
Neale Walsch välittää kanavoituna tietona uudenlaisen näkökulman
kuolemaan. Kuoleman hetkellä ihminen jatkaa elämistä ja tämän vuoksi
monen on vaikeata uskoa kuoleman tapahtuneen. Tällöin omilla
ajatuksilla luodaan välittömästi oma kokemus eli kaikki tapahtuminen
syntyy aina ajatuksesta, näin ilmentymä on aikomuksen tulos sekä
maallisessa että henkisessä rinnakkaistodellisuudessa.
Maallisessa elämässä on aikaviive ajatuksen ja luomisen välillä.
Kirjassaan "Keskusteluja Jumalan kanssa 2" sivulla 80 Walsch jopa
kanavoi, että tämä aikaviive voi erehdyttää ihmistä, sillä hän on
ajatuksiensa, aikomuksiensa kautta kaiken alkusyy. Meillä on valta
luoda millainen todellisuus tahansa
omilla ajatuksilla, kuten oma alatodellisuus, mikä ei ole kuitenkaan
perimmäinen todellisuus.
Neale Walsch kanavoi kirjoissaan, ettei ole sellaista paikkaa kuin
helvetti kuoleman jälkeen, mutta ihminen voi ajatuksillaan luoda
kokemuksen, mikä voi vaikuttaa hyvin todelliselta. Kirjassa
"Tiibetiläinen kuolleiden kirja" korostetaan, kuinka kuoleman jälkeen
ihminen on kuin ansassa keskellä todelta vaikuttavia mielikuviansa.
Henkisissä kirjoissa tuodaan esille, että vainaja ei ota vastaan
välttämättä toisenlaista informaatiota henkisten auttajien toimesta,
koska omat mielikuvat voivat olla hyvin voimakkaita ja todellisilta
vaikuttavia.
Henkissielullisesti nukahtaessa minätajunta irtoaa kehostaan ja
siirtyy henkiseen rinnakkaistodellisuuteen. Puhutaan uni- tai
astraalimaailmasta. Mieli toimii sekä maallisessa että henkisessä
todellisuudessa, mutta mielen pitää painaa informaatio aivoihin, jotta
se olisi käytössä maallisessa elämässä. Tietoisuuden
yhtäjaksoisuudessa nukahtaminen on tietoinen siirtyminen henkiseen
rinnakkaistodellisuuteen.
Kehosta irtautumiskokemuksessa tapahtuu yllättäen. Tällöin
minätajunta irtoaa höyhenenkevyesti kehostaan ja tarkkailee
ympäristöään henkisin silmin. Tällöin pystyy liikkumaan ajatuksen
voimin ja huomaa, ettei keho ajattele vaan itse henkisielullisena
olentona. Jos on tarkkaavainen, niin huomaa, kuinka katsoo itseään
kuin sivulta. Silloin kirkastuu henkisissä kirjoissa oleva
arvoituksellinen lause, että katselen itseäni katselemassa itseäni.
Kokemus muistetaan tarkasti koko loppuelämä ja siihen liittyy
yleisesti kuolemanpelon menettäminen. Kehosta irtautumiskokemus on
hyvin tavallinen, ehkä kymmenet jopa sadat miljoonat ovat sen
kokeneet.
Henkissielullisesti kuolema tarkoittaa "nukahtamista", missä
minätajunta ei enää palaa kehoon. Neale Walsch kanavoi kirjassaan
"Keskusteluja Jumalan kanssa 3", etteivät rakkaat ihmiset ole koskaan
kaukana. Kanavoi sivulla 146 seuraavasti: "Pieninkin ajatus, joka
liittyy "tuonpuoleiseen" oleskelevaan olentoon, tuo tämän olennon
tietoisuuden saman tien luoksesi." Jatkaen, ettei yhteyden
saavuttamiseen tarvita meediota, vaan rakkaus on paras
"tiedonvälittäjä". Toisessa yhteydessä välittää tiedon, että jos
ajattelee jotakuta maallisestikin, tämä henkilö voi kokea
telepaattisen yhteyden, jos on riittävän herkkä.
Henkisissä kirjoissa tulee esiin, että kuoleman jälkeen ajatusta
seuraa välittömästi kokemus. Kirjassa "Keskusteluja Jumalan kanssa 2"
Walsch kanavoi seuraavasti sivulla 117 kuoleman jälkeisistä
tapahtumista. Tällöin voi valita yhden kolmesta vaihtoehdosta aivan
niin kuin voitte tehdä nykyisessäkin elämässänne. "Voitte alistua
hallitsemattomien ajatustenne luomuksille, voitte luoda kokemuksenne
tietoisesti ja harkitusti tai voitte kokea kollektiivisen
tietoisuuden. Tätä viimeistä vaihtoehtoa sanotaan uudelleen
yhdistymiseksi tai ykseyden palaamiseksi."
Ihminen kokee hallitsemattomat ajatukset todellisuudekseen siinä
määrin kuin ne ovat kollektiivista tietoisuutta voimakkaampia.
Kollektiivinen tietoisuus pitäisi olla "hyväksytty, omaksuttu ja
sisäistetty". Silloin ihmisestä tulee yhtä ykseyden kanssa eli
rakkauden, sanoinkuvaamattoman autuuden. Tähän voi päästä
hetkellisesti henkisessä kokemuksessakin, esimerkiksi meditaatiossa.
Ihminen on voinut ajatella, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Tällöin
nämä ajatukset tulevat todellisuudeksi eli voimakkaimmat ajatukset,
mistä pidetään kiinni tulevat todellisuudeksi aivan niin kuin
maallisessakin elämässä.
Kirjassaan "Kalevalan Avain" Pekka Ervast kuvaa Kalevalaan
liittyvää, symbolisesti esitettyä syvällistä ikivanhaa viisautta
henkimaailman rakenteista ja toiminnasta samalla painottaen, että
muinainen suomalainen tietäjä, kehittynyt joogi, kristitty mystikko
kohtaavat samanhenkisen todellisuuden, saman Jumaluuden elävänä
todellisuutena. Kirjassaan Ervast tuo esiin, että käsitys ihmishengen
kuolemattomuudesta on ikivanha käsitys pakanauskontojenkin elämässä.
Näissä on yleinen käsitys vainajien henkien liikkumisesta maan päällä.
Ervast kirjoittaa kirjassaan "Tieni totuuden lähteille", että
kaikissa uskonnoissa teroitetaan, että ihmisen tulisi olla kunnon
ihminen tekemättä pahaa, pitäisi olla niin hyvä ja siveellinen kuin
mahdollista. Tällöin valmistaa onnellisen olotilan kuoleman jälkeen.
Teologiset saivartelut kammoavat kuitenkin ihmisten pyrkimyksiä.
Luterilaisuudessakin korostetaan kirkon armo-oppia. Tulee uskoa
Jumalan armoon Vapahtajassa, lunastukseen ristiinnaulitsemisessa. Jos
uskoo tähän oppiin, niin pelastuu. Jos ei pysty uskomaan, niin joutuu
iankaikkiseen kadotukseen. Luther korostaa, että armo-oppi riittää
ihmiselle ja tämän teoilla sekä ajatuksilla ei ole merkitystä. Tässä
pelastuminen nähdään ulkokohtaisena tapahtumana kuin "näytelmässä".
Iankaikkisella kadotuksella pelottelu ja haudassa viimeisen
tuomiopäivän odottelu voi noitua ihmisen pimeisiin ajatuksiin, joista
voi olla vaikeata päästä irti kuoleman jälkeen.
Ervast kirjoittaa, että on lukemattomien tutkijoiden yliaistillisia
kokemuksia haudantakaisesta elämästä. Ervast kuvaa tapahtumia
omakohtaisina kokemuksina, korostaen ettei kysymys ole ulkokohtaisesta
havainnoimisesta, vaan koetaan tapahtumat vainajan kokemuksina.
Ensimmäinen on sieluntuskien periodi, jossa ihminen oppii tuntemaan
oman pahuutensa, jos sellaista on ollut. Hän kohtaa tai on
kohtaavinaan niitä ihmisiä, joille on aiheuttanut kärsimystä. Toinen
vaihe on edellisestä päästyä paratiisi, taivaallinen periodi. Unelmat,
kaikki rakastamansa ihmiset ja elävät olennot kohdataan. Kolmannessa
periodissa heittäydytään oman henkensä helmaan ja mahdollisesti
suunnitellaan uutta ruumiillistusta.
Joskus vainaja on takertunut maallisuuteen ja jatkaa maallista
elämää, vaikka ei ole aineellista kehoa. Jos paikalle tulee henkilö,
joka välittää henkistä energiaa, niin voi tapahtua kummittelua, jopa
fyysisiä ilmiöitä, henkisiä valokuvia jne. Joskus meedio voi olla
yhteydessä tällaiseen vainajaan.
Puhutaan noidista, poppamiehistä, shamaaneista, tietäjistä,
profeetoista jne. Noitakin voi olla valkoinen tai musta riippuen,
käyttääkö taitojaan toisten auttamiseksi vai kielteisessä
merkityksessä. Joillakin ihmisellä on kyky tahtonsa avulla erota
aineellisesta kehosta ja tämän jälkeen liikkua ajatuksen voimalla
astraalimaailmassa havainnoiden haluamassaan paikassa. Eräänä
esimerkkinä Raamatussakin löytyy kohta, jossa Aramin kuningas
ihmettelee, kuinka israelilaiset tietävät aina hänen sotajoukkonsa
paikan. Eräs hänen palvelijoistaan sanoi, että Jumalan mies, Elia,
joka on Israelissa, ilmaisee Israelin kuninkaalle nekin sanat, jotka
sinä puhut makuuhuoneessasi.
Pekka Ervast korostaa kirjoissaan, että kuoleman jälkeen on
helpohkoa havaita jonkin aikaa kuollut eetterikehossa. Bill ja Judy
Guggenheimin kirjassa "Koskettava kokemus" (Tammi, 2011) on käsitelty
laajan aineiston pohjalta läheisten kontakteja kuoleman jälkeen.
Kirjassa käsitellään vain edesmenneiden spontaaneja yhteydenottoja.
Kirjan mukaan raportoidut kuvaukset ovat hyvinkin samanlaisia
riippumatta, onko ne koettu täysin hereillä, valvetilan rajamailla tai
täydessä unessa. Kirjan mukaan 42% Amerikan aikuisväestöstä uskoo
olleensa yhteydessä kuolleen henkilön kanssa, leskistä jopa 67%.
Ilmiöt eli vainajan jonkin erityispiirteen havaitseminen on
kokijalle erityisen koskettavaa, esimerkiksi vainajan rakkaan esineen
liikkuminen paikasta toiseen, tyypillisen hajuveden haistaminen tai
kosketuksen kokeminen jne. Joskus voi kuulla puhelimen soivan, ja
siellä puhuukin edesmennyt. Tapahtuma on telepaattinen. Ihmisen ajatus
on valtavan voimakas. On kuitenkin vaikeata havaita tai kokea omien
ajatuksiensa vastaisia asioita.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com