Cristopher Einegerin kirjassa ”Maailman kauneimmat rukoukset”
(WSOY, 1996) löytyy myös maailmankuulun tiedemiehen Albert
Einsteinin mietelause: ”Oma uskontoni on erään loputtoman,
luonnoltaan kaikkea muuta korkeamman henkisen olennon nöyrää
palvontaa, olennon, joka antaa vihjeitä itsestään pienissä
yksittäisilmiöissä, joita pystymme havaitsemaan heikoilla ja
riittämättömillä aisteillamme.”
Jeesus opetti, että taivasten valtakunta on sisäisesti teissä eli
ihminen on kaikenaikaa Luojan läsnäolossa, taivaassa. Syntymällä
ihmiseksi on mukana tapahtumaketjussa, missä pitäisi päästä tietoiseen
Luojayhteyteen. Mitä ei tiedosta, niin sitä ei ole kuitenkaan omassa
todellisuudessa. Jeesus lohdutti, että "Hyvä Paimen" löytää lopulta
viimeisenkin eksyneen lampaan. Avataara Amman mukaan Luoja on tajunta,
tietoisuus. Kaikki tapahtuu Luojan Mielessä. Carl G. Jung toi
kollektiivisen piilotajunnan käsitteen, missä kaikki tapahtuu ja
kaikki ovat yhteydessä toisiinsa. Kirjassaan "Symbolit piilotajunnan
kieli" (Otava, 2003) Jung korosti lisäksi, että ihmisessä on kaksi
persoonallisuutta, nimittäin persoonallinen minä ja rakkaudellinen,
tietoinen ohjauskeskus Itse (Luoja). Jungin mukaan tämä asia voidaan
todistaa koska tahansa perustaen näkemyksensä 80000 unen aineistoon.
Amman mukaan jokaisen on mahdollista päästä maallisen elämän aikana
taivastietoisuuteen. Hän suosittelee henkisenä tienä antaumuksen
tietä. Tämä tarkoittaa epäitsekästä rakkaudellista turvaamista Yhteen
Jumalaan. Antaumuksen tiellä voi nauttia autuudesta jo heti alusta
alkaen. Amman mukaan tiedon tiellä pyrkiminen perimmäiseen totuuteen
on hyvin vaikeata ja vain yksi tai kaksi tuhannesta onnistuvat. Jos
ihminen keskittyy Jumaluuteen, jolla on muoto, niin ihminen kohtaa
ensimmäiseksi Jumaluuden muotona, jos keskittyy Jumaluuteen, jolla ei
ole muotoa, niin taivaskokemus on kuin sulautuminen tietoisena
rakkauden, autuuden mereen, Luojan energiakenttään.
Kirjassa "Mestari Eckhart - Sielun syvyys" (Basam Books, 2011)
kuvataan Eckhartia, joka oli 800 vuotta sitten kirkollinen vaikuttaja,
mystikko, sanan varsinaisessa merkityksessä gnostikko toimien aikanaan
mm. Pariisin yliopiston professuuria vastaavassa toimessa. Hänen
saarnojaan on siteerattu vuosisatoja korkean hengellisyyden, läheisen
Luojayhteyden vuoksi. Eräänä esimerkkinä kirjassa käsitellään Jumalan
kohtaamista sivulla 159 seuraavasti: "kuvittelevat kohtaavansa Jumalan
niin, että hän on tuossa ja he ovat tässä. Näin ei asia ole. Jumala ja
minä, me olemme yksi. Tietoisuuden avautuessa otan Jumalan sisääni ja
rakkaudessa menen Jumalan sisään." "Jumala ja minä, me olemme tässä
vaikutuksessa yksi: hän vaikuttaa ja minä tulen." "Tällä tavalla me
muutumme Jumalassa ja tunnemme silloin hänet sellaisena kuin hän on."
Samalla Eckhart viittaa Paavalin sanoihin: "Tunnemme silloin toisemme,
minä hänet ja hän minut, ei enempää eikä vähempää vaan toistemme
kaltaisina".
Luojaan voi suhtautua ulkokohtaisesti, älyllisesti tai pyrkiä
Jeesuksen kehotuksen mukaisesti hengellisyyteen, omaan tietoiseen,
kokemukselliseen Luojayhteyteen. Ihminen on kaikenaikaa Luojan
tajunnassa, aurassa, valossa, energiakentässä eli erillisyys Luojasta
on mahdollista vain omissa ajatuksissa. Ihminen pystyy järkeilemään
minkä tahansa asian omaksi edukseen totuuden kustannuksella jotakin
pientä yksityiskohtaa korostamalla tai vetoamalla jonkun
mielipiteeseen. Esimerkiksi protestanttinen kirkko on suhtautunut
Lutherista asti Kristuksen, Luojan kokemiseen kielteisesti, koska tämä
vaarantaa vanhurskauttamisoppia sekä kirkkoyhteisöä (Otavan iso
tietosanakirja). Kirkkoherra Voitto Viro tuo kirjassaan "Sielu on
suunnaton ihme" esiin syyn protestanttien kielteiseen suhtautumiseen
mystiikassa Luojansa kohtaamisesta: "ihmisen syntisyys ja
vanhurskauttamisopin perusteet vaarantuvat".
Ihminen on kaikenaikaa henkimaailman vuorovaikutuksessa, taivaassa,
rinnakkaistodellisuudessa tai sisäkkäisissä maailmoissa.
Rinnakkaistodellisuudesta tulee jatkuvasti virikkeitä, vihjeitä,
ilmiöitä, maallisesti ihmeitä. Eräänä erikoisuutena on henkiset
valokuvat, joita on lukemattomia. Henkinen valokuva on virike
henkiselle tielle. Ne ovat lähes aina yksittäisiä sattumalöydöksiä.
Neale Walsch on kirjoittanut seitsemän suomennettua kirjaa
kommunikoinnista Luojan kanssa. Kirjoissa tulee toistuvasti esiin,
kuinka ihminen itse on luomassa tulevia tapahtumia, tilanteita
ajatuksillaan ja toiveillaan, usein kiinnittämättä huomiota koko
asiaan. Ihminen voi luoda tapahtumia, joita ei haluaisikaan kohdata.
Walschilla alkoi tietoinen yhteydenpito Luojansa kanssa, kun käsi
alkoi kirjoittaa kysymyksiin itsenäisesti vastauksia. Alkuvaiheen
jälkeen kommunikointi siirtyi telepaattiseksi yhteydeksi. Kirjassaan
"Uusi Ilmestyskirja" (WSOY, 2004) Walsch kanavoi: "Teillä on sisäinen
ohjausjärjestelmä, josta voitte käyttää mitä nimitystä tahansa –
intuitio, aavistus, varmuus tai "tunne luissa ja ytimissä" – ettekä
voi kieltää sen olemassaoloa. Se on suurempi tietoisuus. Se on
varmuuden tunne. Ja mitä enemmän luotatte siihen, sitä paremmin
tiedätte voivanne luottaa siihen." "Jumaluus on kätkössä sydämen,
sielun ja mielen syvimmissä sopukoissa. Se löytyy sieltä ja se voidaan
kokea aitona ja täydellisesti vain siellä, ei jonkun muun ihmisen,
paikan tai olion kautta." Ulkokohtainen ilmentymä voi johtaa kuitenkin
henkiseen kokemukseen keskittymisen kautta.
"Emmanuelin kirjassa" kuvataan kuinka Pat Rodegast näki
meditatiivisessa tilassa edessään rakkautta säteilevän valo-olennon,
jonka kanssa keskusteli. Kirja kirjoitettiin näistä suoranaisista
keskusteluista. Kirjan mukaan tärkein opettajasi on intuitiivinen
tietosi. Henkiseen opastukseen suositellaan: "Teidän on pantava se
koetukselle. Tarkistettava se. Kuultava mitä sanotaan ja annettava
lopulta sydämenne, oman sisäisen viisautenne, intuitionne olla
tuomarina. Älkää hyväksykö mitään mikä ei kuulosta oikealta. Tästä
vastuusta ei pidä koskaan luopua."
Lorna Byrne kuvaa kirjassaan "Portaat taivaaseen" (Otava, 2010)
ihmisten ja enkeleiden läheistä suhdetta. Byrnen mukaan enkeleillä ei
ole vapaata tahtoa. Enkelit ovat auttamassa ihmisiä Jumalan tahdon
(sielusuunnitelman) mukaisesti. Ilmentyessään ihmiselle enkeli ottaa
haluamansa muodon.
Neale Walsch kanavoi kirjassaan "Huomisen Jumala" (WSOY, 2005)
seuraavasti: "Jokaisen sisällä on lähde, kysy ja mene sisimpääsi,
tutkistele asioita sydämessäsi, sieltä löytyy vastaukset, ilo, rauha
ja rakkaus. Suurempi sinä voi eriytyä pienestä itsestäsi ja puhua
sinulle, samalla paljastaen totuutta olemassaolostasi. Jumalallinen
virike palvelee ensin elämää, ennen pientä itseä. Olisi hyvä palvella
elämää kaikessa mitä ajattelee, sanoo ja tekee. Olisi hyvä kysyä
edistääkö ajatus elämää vai tuhoaako se sitä."
Avataara Amman mukaan olisi hyvä nähdä Jumala kaikessa, Hän tietää
kaiken, asuu meissä ja tarkkailee liikkeitämme. Hänen voimansa
ansiosta näemme, kuulemme sekä toimimme. Myös Hänen voimansa ansiota
on, jos tunnemme Hänet. Ilman Häntä olemme vain elottomia kehoja.
Kaikki tekomme heijastuvat universaaliseen Mieleen ja palaavat
takaisin samalla voimalla. Kaikessa mitä ihminen kohtaa, on kuitenkin
taustalla Luojan rakkaudelliset kasvot. Suomen teosofisen seuran
perustaja, näkijä Pekka Ervast painotti, että valkoiset ja mustat
enkelit ovat Jumalan apulaisia johdattamassa ihmisiä takaisin Luojan
luokse. Valitsemalla mustien enkeleiden palveluksia opitaan oman
kielteisen kokemuksen kautta valitsemaan rakkaus.
Luoja on kaikenaikaa läsnä ihmisen elämässä, lähempänä kuin oma
hengitys. Jossakin vaiheessa ihmiselle selviää, että on ollut koko
ajaa Luojan yhteydessä. Omat ajatukset ovat olleet esteenä.
Erillisyyden hyväksyminen on kohtalokas ajatusvirhe. On vaikeata
havaita tai uskoa kokemaansa, jos ne ovat omien ajatuksiensa vastaisia
asioita. Kysymys on tiedostamisesta ja tämä voi tapahtua elämän
lopussakin, eli ikä ei ole tässä esteenä. Walschin mukaan Luoja
kommunikoi ajatuksin, mielikuvin, sanoin, tunteiden ja kokemuksien
avulla kaikenaikaa kaikille, mutta on eri asia kuka kuuntelee.
Luojasta ovat lähtöisin korkeimmat ajatuksesi, selkeimmät sanasi ja
suurimmat tunteesi. Kaikki kommunikointimuodot ovat Luojalle
mahdollisia.
Pitäisi olla tarkka ja huolellinen, mitä ajatuksia mielessään
vaalii, pitäisi pyrkiä hyväntahtoisuuteen, nähdä asiat parhainpäin,
toivoa pahantekijälle Kristuksen johdatusta jne. Minätajunta on
mielessä kuin pallon keskellä ja omat ajatukset heijastuvat takaisin
kuin peilistä. Ihminen on ajatuksiensa kaltainen. Omat ajatukset ovat
kuin "ajatusolioita", mitkä pyrkivät toteutukseen. Aivot on
inhimillinen tietokone, muistikeskus, joka palauttaa mieleen vanhoja
ajatuksien, tunteiden, kokemuksien yhtymäkohtia. Jokainen näkee
maailman omien mielikuviensa, "ajatussuodattimensa" mukaisena ja näin
toinen voi nähdä maailman, esimerkiksi paholaisen mellastuspaikkana ja
toinen Luojan läsnäolona. Luojakokemuksessa ihminen on kuin tietoinen
vesipisara valtameressä, jokainen kuvaa ja havainnoi omalla tavallaan.
UT:n käsitys Sanasta, Kristuksesta: ”hän, jossa me liikumme, elämme
ja olemme”. Henkissielullisesti koko maailmankaikkeus on Luojan
ilmentymää, Luojan tiivistynyttä valoa, Tämän olemusta. Aine ja
energia on yksi ja sama asia, toinen tiivistetyssä muodossa.
Henkissielullisesti sattuma on näennäistä, kaikella on syynsä ja
tarkoituksensa. Kaikki on sidoksissa toisiinsa Jungin kollektiivisessa
piilotajunnassa tai Luojan mielessä. Eräänä esimerkkinä elämän
suuremmasta ykseydestä lokakuussa 1973 kuvernööri, sittemmin
Yhdysvaltain presidentti Jimmy Carter täytti NICAP:n (UFO-havaintoilmoitus)
kaavakkeen, jossa hän ilmoitti omaan havaintoonsa perustuen olevansa
vakuuttunut UFO:jen olemassaolosta. Noin 20 arvovaltaisen henkilön
läsnä ollessa UFO oli lentänyt edestakaisin useita minuutteja noin
300-1000 metrin etäisyydessä. Asiaa on käsitelty runsaasti
kirjallisuudessa. Tässäkin tapahtuma on selviö, vaikka siinä ei ole
mitään tieteellisyyttä.
Henkisessä tapahtumassa, esimerkiksi kirkkaassa valoilmiössä on
tärkeätä kiinnittää huomiota tunteeseen. Tunne kertoo sanansaattajan
olemuksen. Pelko, kauhu ja ahdistus liittyvät pimeyden voimiin ja
rakkaudelliset, rauhan, ilon tunteet päinvastaisiin voimiin.
Apostolien teoissa suositellaan, että rukoiltaisiin jatkuvasti.
Olisi tärkeätä löytää hetkiä omalle henkisyydelle, antaa mielessään
tilaa myös Luojalle. Keskittynyt ajatus on valtavan voimakas. Olisi
tärkeätä olla hetkessä läsnäoleva ja keskittyä hetkeksi elämän pieniin
ihmeisiin, Hengen kosketuksiin. Sekunnin - kahden henkinen kokemuskin
voi olla elämän arvokkain tapahtuma ja koko elämän kantava voima.
Walsch kanavoi kirjoissaan olemaan hiljaisuuden keskellä, itsensä
kanssa muutamia kullanarvoisia hetkiä joka päivä. Tällöin pitäisi
hetkeksi pysäyttää kaikki tekeminen, ajatteleminenkin. Olisi hyvä, jos
voisi meditoida 15 min. aamulla ja illalla. Tämä voisi muuttaa koko
elämän.
Rukous ja meditaatio ovat tapahtumina hyvinkin samanlaisia, tällöin
virittäydytään Luojan läsnäoloon, rauhaan, elämänenergian ja rakkauden
lähteeseen, samalla tapahtuu kehollisesti myönteisiä vaikutuksia,
tietoisuuden sekä intuition lisääntymistä.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com