Raamatussa
käsitellään Mariaa, Jeesuksen äitiä hyvin niukasti. Vuosisatoja
kirkkokunnat ovat pohtineet ja väitelleet Marian kirkollisesta
asemasta.
Eräänä erikoisena esimerkkinä tästä järkeilystä on Semper
virgo -dogmi.
Tässä vahvistetaan Jeesuksen poikkeuksellinen syntymä, Marian
immenkalvo ei
puhkea edes synnytyksessä eikä hänellä ole synnytyskipuja. Näin
Maria
ainoana naisena myös välttää naisille syntiinlankeemuksena
annetun
synnytyskiputuomion. Dogmin Marian ikuisesta neitsyydestä
hyväksyi myös
Luther.
Maria on henkilön nimi, Jeesuksen synnyttänyt äiti, kirkollinen
Jumalan
äiti, mutta sanalla on toinenkin merkitys, nimittäin Jumalan
naiselliset
kasvot, jota kautta maailma uudistuu. Tämä näkökulma on tullut
esiin
erityisesti taiteessa. Maria on kuvattu esimerkiksi siten, että
hänen
jalkojensa alla on puolikuu, lohikäärme tai maapallo.
Jumalattaren palvontaa on ollut lukuisissa uskonnoissa. Kauan
ennen Jeesusta
Lähi-idän uskonnoissa oli ollut keskeistä naiseus
äitijumalattarena. Tähän
liittyi salaperäinen kyky luoda elämää itsestään. Esimerkkinä
jumalattaren
kyvyistä egyptiläinen Isis-jumalatar pystyi herättämään poikansa
Horuksen
henkiin kokoamalla hänet paloista, aivan vastaavaan suoritukseen
pystyi
Kalevalassa Lemminkäisen äiti. Rakkaudellinen Henki voittaa
kuoleman ja
antaa uuden elämän. Elämä on kuin lastaan rakastava Äiti, joka
tuonelassa
kokoaa lapsensa ja synnyttää uudestaan elämään.
Henkissielullisesti on yksi Jumala, jolla on monia
ilmenemistapoja. Jumala
on tahtova, tunteva ja tietävä olento, joka ilmenee
kolminaisuutena,
esimerkiksi Logosta tahtona kuvataan isänä, Logosta rakastavana
tunteena
kuvataan poikana, Logosta toimivana ajatuksena pyhänä henkenä.
Vielä
varhaiskristillisenä aikana vaikutti Egyptissä ja
gnostilaisuudessa
kolminaisuus isä-äiti-poika. Tässä luova, viisas äitijumaluus
vastaa pyhää
henkeä toteuttamalla Luojan henkisiä lakeja. Kolminaisuusoppi on
ikivanha
uskonnollinen oppi, ollen olemassa eri puolilla maapalloa
erilaisissa
muodoissa jo kauan ennen kristinuskoa.
Pekka Ervast korostaa kirjassaan ”Kalevalan avain”, että ihmisen
sielu on
ollut olemassa ennen syntymistään ja on tavallaan kuin vieras
vaeltaja tämän
maan päällä. Samassa kirjassaan Ervast kuvaa, kuinka (tietäjä
iänikuinen)
Väinämöinen on korkea henkiolento, kansallishaltija
toteuttamassa Jumalan,
taivaallisen hierarkian korkeita henkisiä arvoja ilmentyen
väinämöisvoimina,
inspiroiden ja tullen esiin inhimillisen Väinämöisen kautta.
Samantapainen
idea on Kristuksen yhteydessä. Kristus on Jumala, Sana, Logos,
joka on
kaiken luonut. Hän, jossa me elämme, olemme ja liikumme.
Puhutaan korkeasta
henkisestä pyrkimyksestä, kristusprinsiipin ilmenemisestä. Tästä
korkein
maallinen esimerkki on Jeesus. Jeesus oli kuitenkin ihminen.
Marian yhteydessä raja inhimillisen, äidillisen esikuvan ja
pyhän
jumalallisen olennon välillä on monin tavoin hämärä ja epäselvä.
Maria on
omalla tavallaan paikallinen ja universaali. Kirkollisessa
ajattelussa
Jumala on tehty hyvin etäiseksi, saavuttamattomaksi, jopa
vihamieliseksi ja
monelle onkin helpompaa lähestyä Jeesuksen äitiä ja kokea hänet
läheiseksi.
Osa pitää Mariaa yhteyshenkilönä Luojaan. Osalle on helpompi
puhua naiselle
monista inhimillisistä vaikeuksista.
Keskeistä on pystyä luomaan kohottava, tietoisuutta nostava
rakkausvärähtely. Rakkaus yhdistää rakkauden kohteeseen. Luoja
lähestyy
ihmistä muodossa, minkä ihminen voi ymmärtää. Kun ihminen kohtaa
tai kokee
valoa ja rakkautta säteilevän naishahmon, taivaallisen auttajan
ja neuvojan,
niin voi olla vaikeata erottaa, onko kysymys enkelistä vai
Mariasta.
1.) Ikoni
(klikkaa kuva suuremmaksi)
Idän
perinteessä on useita Maria-aiheisia ikoneita. Tässä perinteessä
ikonia
pidetään suoranaisena ikkunana, yhteysmahdollisuutena
tuonpuoleiseen.
Tietenkin on olennaista valita ikoni, joka koskettaa herättämällä
rakkautta.
On tärkeätä keskittyä, virittäytyä tapahtumaan, antaa mielikuvan
ja tunteen
vaikuttaa. Ajattelu estää kokemisen.
Mariaan yhdistetään lukuisat ilmestykset (Googlessa hakusanoilla:
Virgin
Mary Apparitions tulee satoja tuhansia hakuvihjeitä). Marian
ilmestyksissä
yleensä vain yksi henkilö näkee ja kommunikoi. Lourden
ilmestyksessä
14-vuotias tyttö näki luolan suulla kultaisenvärisen pilven, missä
oli nuori
kaunis henkiolento. Hän ilmestyi 18 kertaa puolen vuoden aikana,
viestittäen
parantavasta lähteestä ja ilmoittautui paavin erikoisilla sanoilla
Mariaksi.
Parantavasta lähteestä sittemmin tuhannet ovat saaneet avun.
Fatimassa ensin enkeli ja sittemmin Maria ilmestyi kolmelle
lapselle useita
kertoja antaen heille tulevaisuutta koskevia viestejä. Fatiman
tapahtuma sai
heti suurta huomiota ja lukuisat ihmiset onnistuivatkin näkemään
Marian
ilmestyksen.
Varsinkin latinalaisessa Amerikassa on lukuisia, paikallisia
Marian
ilmestyksiä. Näissä suoranainen yhteys Jeesuksen äitiin, Mariaan
on usein
epäselvä.
Lorna Byrne on saanut suurta kansainvälistä huomiota kirjoillaan,
jotka
käsittelevät omia enkelikokemuksia. Kirjassaan ”Portaat
taivaaseen” (Otava,
2011) Lorna kuvaa mm. hetken kestänyttä kokemustaan, missä enkelit
veivät
hänet toiseen tietoisuustilaan ja antoivat mahdollisuuden
havainnoida
todelliselta vaikuttavaa tapahtumaa. Hän näki pienen luolan,
Jeesuksen
synnyinpaikan. Jeesus vaikutti kolmen kuukauden ikäiseltä.
Paikalla oli
enkeleitä, Maria ja Joosef olivat hoitamassa Jeesus-vauvaansa.
Enkelit eivät
antaneet kuitenkaan Byrnelle lupaa keskustella heidän kanssaan.
Maria
vaikutti teini-ikäiseltä. Joosef vaikutti huomattavasti
vanhemmalta ollen
lähempänä kolmeakymmentä tai yli.
2.) Tämä henkinen valokuva tuli yllätyksenä teologian
professorille.
Copyright
http://www.jesusphotos.altervista.org
(klikkaa
kuva suuremmaksi)
3.) Maisemakuvaan ilmestyi ylimääräisenä Marian hahmo. Tämä kuva
on laajasti
levinnyt uskonnollisilla internetsivustoilla. Copyright
http://rosesfromheaven.com
(klikkaa
kuva suuremmaksi)
4.) Marialla on ollut harvoin julkisia esiintymisiä. Suurta
huomiota on
saanut ilmestyminen hetkeksi nimikkokirkkonsa katolle
Zeitounissa(Kairo).
Copyright
http://www.zeitun-eg.org
(klikkaa kuva suuremmaksi)
Marian evankeliumissa (löydetty 1896, ei ole kerrottu Marian
toista nimeä ja
on epäselvää, kuka Maria sen on kirjoittanut). Marian
evankeliumissa on mm.
seuraava painotus: ”Varokaa, ettei kukaan eksytä teitä
väittäessään: `Hän on
täällä` tai `Hän on tuolla!` Tosi ihminen on teidän sisimmässänne.
Seuratkaa
häntä. Jotka etsivät häntä, ne löytävät hänet.”
Ihminen etsii rakkautta itsensä ulkopuolelta toisesta ihmisestä
tai
paikasta, vaikka asian ydin on ihmiseen kätkeytyvästä Luojan
kaipuusta.
Luoja on rakkauden lähteenä, rakkaudellisena läsnäolona, henkisenä
kokemuksena lähempänä kuin oma hengitys. Olisi tärkeätä
kommunikoida Itsensä
kanssa, olla Itsensä kanssa tasapainossa. Mikä on lähinnä ja
arvokkainta jää
helposti huomaamatta. Toinen ihminen voi olla tapahtumassa kuin
positiivinen
katalysaattori, mutta ei itse päämäärä.
Ortodokseilla apostolit julistivat Kristuksen ylösnousemista koko
maailmalla, mutta Maria Magdalan julisti ylösnousemista
apostoleille
itselleen. Uusien kirjoituslöytöjen perusteella Maria Magdalenalla
oli aivan
erityinen asema alkuseurakunnassa. Hän sai Jeesukselta aseman ja
viisautta,
mitä muut eivät saaneet. Suurin auktoriteetti alkuseurakunnassa ei
ollutkaan
Pietari vaan Maria Magdalena. Kuolemansa jälkeen Jeesus
ilmestyikin
ensimmäiseksi Marialle, siitä nimitys apostolien apostoli.
Maria Magdalena oli gnostilaisuudessa keskeinen henkilö. Tässä
pyrkimyksenä
oli henkinen kokeminen, tietoinen taivas-, Kristuskokemus.
Jokaisella on oma
henkinen tie kuljettavana. Enkelit ja henkinen hierarkia, jota
Maria edustaa
omalla tavallaan, auttavat ihmisiä tässä pyrkimyksessä
lukemattomilla
tavoilla.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com