Bey
Heng piti kesän 2007 Ultrapäivillä avausesityksen aiheenaan Mieli – renki
vai isäntä?
Julkaisemme hänen esityksensä syyskuun nettikolumnina.
MIELI – RENKI VAI ISÄNTÄ?
Bey Heng
Mieli on monipuolinen mutta huonosti tunnettu osasemme, palvelijamme, mutta
usein myös herramme. Se on lähes aina mukanamme, mutta kuka tietää millainen
se on ja missä se luurailee? Usein se hyppii asiasta toiseen kuin hullu
apina markkinamiehen harteilla. Hetkittäin se on hallinnassamme ja voi
parhaimmillaan pelastaa henkemme! Onko tarpeellista pyrkiä mieltämme
kesyttämään ja kuinka se tapahtuu?
Tällaiseen asiaan yritän nyt kanssanne paneutua.
Otsikko on mielekäs vasta
kun ajattelemme, että minä en ole sama kuin mieleni. Meidän tulee erottaa
toisistaan mieli ja minuus. Vaikeuksia saattaa esiintyä sillä mielemme
toiminta meissä on niin kokonaisvaltaista, että niitä on usein vaikea
erottaa toisistaan.
On kuitenkin syytä ajatella, että minuus on jotain mielen toimintaa
syvempää. Minuus on se jota mielen tulee palvella ja joka käyttää mieltä
enemmän tai vähemmän tahdonvaltaisesti.
Toinen mahdollisuus on, että mielemme juoksuttaa meitä kaikenlaisten
mielenkiintojen perässä. Syyt voivat syntyä meissä itsessämme tai tulla
aivan ulkopuoleltamme etevien myyntimiesten mielien tuotteena.
Vaarallista on se, ettemme oikein voi erottaa komentosuhteita ja että
kenties olemme unen kaltaisessa tilassa tapojen ja tottumusten orjuudessa.
I. MIKÄ - MITÄ MIELI
ON ?
Yksi keskeinen osa mielen
toiminnasta ovat aistit, niiden tuottama informaatio ja kokemukset. Mieli on
kaksijakoinen, tiedostettu ja tiedostamaton mieli!
Aistimme välittävät tietoja sisältä kehostamme ja sen ulkopuolelta. Näkö,
kuulo, maku ja hajuaistit ovat yhteys naapuriin, tuntoaistimme laaja
kokonaisuus, yhteys omaan itseemme. Tunnemme kun johonkin sattuu, on nälkä
tai käy väsyttämään. Joskus palelee tai vatsamme haluaa toimia, ikävä ja
yksinäisyys on myös yksi tuntoaistiin liittyvä tila. Mielemme välittää
viestit – tuntemukset tietoisuuteemme ja voimme ryhtyä tarpeellisiin
toimenpiteisiin.
Aivan yhtä tärkeitä viestejä saamme ulkopuolisesta maailmasta. Bussi tulee
ja siihen on noustava. Kello on paljon ja on kiirehdittävä. Kahvi kiehuu yli
ja pöytä on katettava. Jotkut viestit ovat toisarvoisia, toiset elintärkeän
hälyttäviä.
Jos aistikokemus on vähäinen, se tuskin nousee edes tietoisuuteemme.
Voimallinen kasvaa kokemukseksi jopa elämykseksi, syntyy tunteita.
Tunnemaailma on keskeinen toiminnan yllyke ja voiman lähde. Pelot ja
ihastukset ovat elämämme keskeisiä tunteita ja vuosien mittaa niiden
ympärille kasvavat elintapamme ja mielipiteemme. Elämä ilman tunteita olisi
varsin kuollutta.
Voimakkaat elämykset
piirtyvät muistiin. Monet asiat unohtuvat pian, mutta toiset, voimakkaammat
elämykset jäävät pitkään muistiin vuosiksi, vuosikymmeniksi. Muistivarasto
muodostaa perustan monille elämäntavoille.
Muistivaraston toinen osa taltioi tietoja joita saamme opiskelemalla.
Tietojen ja kokemusten määrä sekoittuvat hyvin toisiinsa emmekä vuosien
päästä pystyne niitä erottamaan toisistaan. Tarve ja käyttö muuttuvat koko
ajan. Yleinen lukutaito on Suomessakin vai noin sadan vuoden ikäinen – nyt
käytämme nettiä!
Mielemme muistivarastoja
voimme käyttää ajattelemiseen. Ajatus käyttää työvälineinään sanoja.
Ajattelemme sanoilla. Ajattelu on usein yksinpuhelua, sitähän tapahtuu
joskus selventävästi ihan ääneenkin. Toisinaan ajattelu on keskustelua
ulkopuolisen kanssa. Tällaisessa keskustelussa on se etu, että voimme itse
asettaa myös vastapuolen sanat. Osho kehottaa usein pysähtymään
sanaväleihin.
Jooga kysyy pystymmekö myös vaimentamaan ajatuksiamme, hiljentymään?
Usein aistihavainto ryhtyy vuoropuheluun muistikuvan tai toiveen kanssa.
Kutsumme esille muistikuvia ja vertaamme niitä vallitsevaan uuteen
tilanteeseen. Ajattelu voi olla hyvinkin tunnevaltaista mutta myös
analyyttistä vertailevaa, järkeilyä. Omaksumiemme asiatietojen perusteella
etsimme ongelmaan oikeaa ratkaisua.
Oleellista on kuinka hyvin olemme koonneet asioita ymmärrettäviksi
kokonaisuuksiksi. Ymmärrys on järjestystä ja luo tietojen ja kokemusten
käyttötaitoa.
Viisaus on ymmärryksen käyttämistä elämän hyväksi.
Arvokas mielen ominaisuus
on myös unohtaminen. Matkan varrella sattuu paljon asioita, joita ei tule
kantaa loputtomasti mukana. Huonot asiat kehotetaan hautaamaan niin syvälle,
etteivät ne koskaan enää haudastaan kurkistele.
Kun muisti kerää asioita menneisyydestä on mielellä mahdollisuus myös
kurottautua tulevaisuuteen. Syntyy runsaasti myös toiveita ja unelmia.
Mielikuvitus on suuri
lahja luovuudelle ja luovuus on kai yksi ihmisen arvokkaimmista – lähes
jumalallisista – ominaisuuksista.
Ihmisen mieli askartelee myös arvomaailman kanssa. Varsin usein tunteemme ja
järkemme käyvät kärhämöimään siitä mikä on oikein. Pienet ja vähäpätöiset
asiat on kuurnitsoitava eroon isoista ja tärkeistä periaatteista.
Meitä kiinnostavat sellaiset käsitteen kuin hyvyys, kauneus ja totuus.
Mielemme joutuu ottamaan kantaa perimmäisiin kysymyksiin. Monille ihmisille
ovat usko ja uskontoihin liittyvät asiat kasvaneet elintärkeiksi. Mitä on
usko, olla uskovainen tai valaistunut? Monille voi käsite rauha –
mielenrauha muodostua elämän kysymykseksi. Rauhaa pidetään ilon – mielihyvän
korkeimpana tasona.
Samaan ryhmään kuuluvat
kyselyt siitä mitä olemme, miksi elämme ja onko elämällä tarkoituksia?
Mieli on se työväline jolla yhdistämme toisiinsa aineellisen – ajallisen –
maailman henkiseen, aineettomaan, ajattomaan elämiseen. Harvinainen väline.
Mielellä on aika laaja skaala vaihtoehtoja käytettävissään, kun se
juoksuttaa meitä ostamaan jäätelötötterön tai uusimman aikakauslehden, mutta
myös tekemään elämällemme tärkeitä ajattomuuteen tähtääviä ratkaisuja
MIKÄ ON MINUUS?
Minuus ei ole kehoni, ei
tunteeni eivätkä ajatukseni. On myös harhauttavaa ajatella, että mielemme
olisi sama kuin minuus.
Tulee kysyä kuka käyttää mieltä, ketä sen tulisi palvella? Miten erottaa,
valaista minuus – ego irti mielemme toimista?
Jari Sarasvuo kutsuu kirjassaan ”Vapaus” minuutta ”Tosiminäksi”. Teosofit ja
Antroposofit puhuvat ”Ikuisesta itsestä”. Gurdijeff ja Bennet löytävät
meistä tietoisuuden, joka pystyy käsittelemään asioita. Varsin lähellä on
myös sellainen käsite kuin tahto. Tahtoa ei tuolloin ole syytä liittää
sellaiseen ”pieneen tahtoon” joka syntyy kun kehomme toivoo jotain
palvelusta tai mielemme on keksinyt kiintoisan halun. Tahdosta kannattaa
tehdä huolellinen analyysi, erotella toisistaan halut ja TAHTO – isolla
T:llä
Minuus on hämmästyttävä elävä ilmiö. Sillä on käytettävissään keho ja mieli,
mutta tarkkaan ottaen se on myös varsin abstrakti ja henkinen
tapahtumasarja, prosessi, olio.
Minuuden määrittelyä vaikeuttaa myös ihmisten erilaisuus. Suuri joukko
ihmisiä elävät niin aineellisessa ja ajallisessa maailmassa, että
mielikuvitus ja arvot ovat heille lähes toisarvoiset, toisaalta taiteiden ja
uskonnon parissa on henkilöitä jotka lähes täysin laiminlyövät ja unohtavat
kehonsa ja joille henkinen maailma on kaiken keskus, lähes ainoa
todellisuus.
Minuuden yhteydessä
puhutaan persoonallisuudesta ja kuolemattomasta sielusta. Persoonallisuus on
kokonaiskuva yksilöstä jossa pääpaino ja tunnistettavuus ovat sen henkisellä
osalla. Sielu on määritelty puhtaasti henkiseksi osuudeksemme, meissä olevan
tajuisuuden ja rakkauden kokonaiskuvaksi.
Kristinusko määrittelee sielun ajattoman elämän esiasteeksi. Mieli saattaa
sisältää meille – minuudelle – merkittävän pääsylipun ajattomaan!
Mielenkiintoinen sovellus lippupalvelusta!
Koska mieli solmii meissä yhteen fyysisen ja henkisen osamme, tekee meistä
tunnistettavia molemmissa maailmoissa. Se kokoaa meihin itsetunnon, jonka
varassa seisomme isoissakin vaikeuksissa ollessamme. Heikko itsetunto on
puolestaan mielelle kova koettelemus.
Mieltä arvioidaan monella eri tavalla. Puhutaan mielettömästä menosta tai
että jokin asia on mielekäs. Hyvän keskittymiskyvyn omaavista ihmisistä
ajatellaan niiden hallitsevan hyvin mielensä. Toisaalta hullun (mielettömän)
ja hyvin viisaan sanotaan olevan lähellä toisiaan.
Jos joku ei käyttäydy
yleisten normien mukaan sanotaan häntä helposti mielipuoleksi.
On hämmästyttävää, että mielestä ja sen toiminnasta on vain vähän
ymmärrettäviä tutkimuksia ja hyviä käsikirjoja, onhan se meille keskeinen
työväline.
Todellisuudessa mieltä ja sen toimintaa on tietenkin tutkittu paljon ja
kauan. Me lännessä olemme vain olleet liian touhukkaita, pitäneet tekemistä
ja tuotantoa tärkeämpänä kuin mietiskelemistä ja tietämistä. Idässä on asia
toisin.
II. MIELEN KEHITYS
EVOLUUTIOSSA
Mielen toimintaa
ymmärrämme ehkä parhaiten jos palaamme elollisen elämän alkuvaiheisiin ja
ajattelemme mielen kehitystä evoluution mukana.
Alkeellisen elämän keskeinen tavoite on ollut elävänä säilyminen. Kun taju
vaaran lähestymisestä oli syntynyt, syntyi pian myös ajatus suojautumisesta,
pakenemisesta tai puolustautumisesta. Aluksi keinot olivat yksinkertaisen
elämän piirissä vähäiset ja toiminta sai automaation luonteen.
Ehkä pakeneminen vaaran uhatessa oli elämän ensimmäisiä selkeitä
”ajatuksia”.
Pitemmälle kehittynyt elämä oli jo viisastunut, ja vaaran uhatessa löytyi,
olosuhteista johtuen, useampia keinoja suojautua. Tarjolla olevien
mahdollisuuksien välillä tuli salaman nopeasti suorittaa harkintaa. Oli
syntynyt älyä – kritiikkiä ajatusten ja toiminnan välille.
Itsesuojeluvaiston synnyttämät ajatusrakennelmat laajentuivat ennen pitkää
käsittelemään myös elämän muita merkittäviä tehtäviä.
Primäärisiä tarpeita olivat ainakin ravinnon hankinta ja elämän lisääminen –
suvun jatkaminen. Kun tarpeet kehittyivät monimutkaisemmiksi, syntyi myös
monimutkaisempia toimintoja ja toimintaa edelsi aina jonkinlainen ajatus.
Itsesuojelun vaistomaisesta toiminnasta on kehittynyt mitä moninaisin
toimintaa ohjaava ajatusverkosto, joka kirjautuu muistin tapaiseksi
järjestelmäksi - ohjauskeskukseksi elämiselle.
Yksilön kehitys – evoluutio – on vuosimiljoonien ajan rikastuttanut myös
mielen toimintaa. Evoluutio on synnyttänyt mielen toiminnalle monta
erilaista toteutusta.
Emme tarkalleen tunne
koiran, hevosen tai muiden ihmisen kanssa elävien eläimien mielen
yksityiskohtia. Monet kotieläimet ovat kuitenkin hyvin viisaita, omassa
lajissaan –ainakin aisteiltaan - ihmistä etevämpiä, mutta samalla niiltä
kuitenkin puuttuu jotain, joka on olennaista ihmiselle.
Ihminen on biologisesti kehityksen huipentuma täällä ajassa ja mielemme on
kehittynyt meidät itsensä tiedostavaksi minuudeksi.
Tiedostava minuus kehitti puhetaidon, joka on ollut jatkokehityksen
keskeinen väline. Kun puhetaitoa täydennettiin ilmaisuvälineillä,
solmunarulla ja myöhemmin kirjaimilla, syntyi lukutaito, joka on puolestaan
koko kulttuurimme äiti. Nyt käytämme bittejä.
Kehitys on viimeisten vuosisatojen aikana kulkenut huimaavaa vauhtia ja
sille on omassa ajassamme lankeamassa jo aivan uusia tehtäviä.
MIELEN MYÖHEMPI
KEHITTYMINEN
Vaikka mieli palvelee
elämää edelleen alkuperäisellä tavallaan, on sen tehtäväkenttä laajentunut
kokonaan toiselle tasolle. Aineellisen elämän rinnalle ja edelle on tullut
taso jota kutsumme henkiseksi tasoksi.
Ihmisen mielelle on kehittynyt kaipaus johonkin suureen, hyvään, kauniiseen
ja totuuteen, syvään ja pysyvään, muuhunkin kuin pelkästään ajalliseen
aineen maailmaan, kenties lähtökohtaansa.
Tässä on tultu vaikeaan paikkaan. Onko kosmos on luotu -
päämäärätietoisesti, onko luomistyöllä on ollut tarkoitus luoda aineesta
jotain enempiarvoista – henkeä – kuin mitä se muuten on. Halusiko
alkupamauksen ladannut laturi luoda jatkoa itselleen, omalle työlleen,
luomiskykyistä elämää jotka miljoonina ja taas miljoonina hiukkasina ympäri
kosmosta kykenevät tuottamaan luovuutta ja rakkautta.
Tämän työn onnistumiseksi alkupamauksen ladannut Kosminen Intteligenssi –
Isä, Absoluutti lahjoitti kenties osia itsestään tullen näin mukaan
jatkuvasti uutta luovaan elämään ?
Cristopher Hansard väittää mielen olevan kosmista energiaa, jonka
vastaanottaminen ja käyttökyky edellyttää ”korkeaa” kehitysastetta ja
henkistä valmiutta, kypsyyttä sitä käyttämään.
Eläimen ja ihmisen mielen
välinen eroavaisuus voidaan kenties määritellä juuri sen perusteella kuinka
suuria valmiuksia sillä on vastaanottaa – käyttää – tuota kosmoksesta
tarjolla olevaa mielienergiaa. Raja-alueena saattaa olla arvomaailman
tajuaminen.
Kun aineellinen evoluutio
on kehittynyt riittävän pitkälle ja sen tuloksena syntyneelle ihmiselle on
annettu uudenlaista energiaa, jatkokehitys tapahtuu uudella tavalla. Kehitys
ei ole enää automaattista, vaan valinnaista. Pitkälle kehittyneelle elävälle
organismille on annettu tietoisuus itsestä ja ” vapaa tahto” – kyky jatkaa
entiseen malliin tai kurottautua johonkin uuteen tuntemattomaan korkeampi
arvoiseen.
Ihminen on syönyt ”hyvän – ja pahan tiedon puusta” ja joutunut itse
vastuuseen tulevasta. Urantia-kirja puhuu ihmisen sisällä asuvasta sirusta
jumaluutta – ”ajatuksensuuntaajasta.”
Mitä kaikki tämä tarkoittaa mielen tasolla ja mielen toiminnalle?
Lainaan tähän vielä Urantia-kirjaa: ”Aluksi elämä oli olemassaolon
taistelua, nykyisin se on taistelua elintasosta. Tulevaisuudessa elämä on
ponnistelua ajattelumme laadusta.”
Olemmeko harjoittelemassa toimintaa uudelle alueelle.
Millaista on laadukas ajattelu? Kannanotto viittaa siihen, että olemme
edelleen opettelemassa uuden laista mielen käyttöä elämämme hyväksi. Mielen
kehityksessä voimme todeta monta herkkää asiaa. Yksi herkimmistä on
luottamus.
Ihminen voi kokea syvää
luottamusta toiseen ihmiseen vasta kun hän itse on luotettava. Ajatelkaapa
mitä tällainen kuva todellisuudessa vaikuttaa maailmaan! Kaikki lait, normit
ja direktiivit tähtäävät tähän ja niiden merkitys haihtuu, jos todella
olemme luotettavia. Luotettavuuden tulisi mielessä kasvaa teoista puheisiin
ja ajatuksiin saakka.
III YRITETÄÄN TUNKEUTUA MIELEN RAKENTEESEEN!
Oppaanamme Matti Hyrck,
on teologian tri. ja psykoanalyytikko joka kuvaa kirjassaan ”Ihmismieli ja
Jumala” mielen sisäisiä ominaispiirteitä sattuvin ilmaisuin.
Sellaiset seitsemän käsitettä kuin ”Houkuttaja, Riippuvainen,
Itseriittoinen, Hallitsija, Vaatija, Parantaja ja Vetäytyjä ” ovat
osatekijöinä sekä terveessä että häiriytyneessä mielessä.
Näiden osatekijöiden kasvu on voimakasta etenkin varhaislapsuudessa, mutta
kehitys jatkuu ilmeisesti hautaan saakka. Sisäisten osatekijöiden
keskinäiset suhteet ja painoarvot vaikuttavat toiveisiimme ja pelkoihimme.
Olemme monien meille tuntemattomien ja ristiriitaisten voimien
temmellyskenttänä, riippuvaisia sekä ulkopuolisista tekijöistä että
sisäisistä voimavaroistamme. Tutustumalla mielemme osatekijöihin voimme
ymmärtää niiden toiminta sisällämme.
Houkuttajan synty mieleen
on helppo ymmärtää kun ajattelemme pienen vauvan pääsyä äidin rinnoille.
Siinä on kaikki, lämpö, rakkaus, turvallisuus ja ruoka. Siihen on
houkuttelevaa toistuvasti päästä. Äiti on vauvalle maailman ainoa ja ehdoton
houkuttaja.
Meille aikuisille houkuttajia on jo viljalti. Moni pitää bemaria polkupyörää
parempana. Hyvä työpaikka on arvokas houkutin ja hauska seurailta
ravintolassa on monille aikuisille suosittu ajanviete. Alkoholi ja tupakka
ovat kaikkien tuntemia houkuttajia.
Houkuttaja on elämän keskeinen ilon ja toivon lähde, sen puuttuminen tuottaa
pettymyksiä ja suunnattomasti ahdistuksia.
Riippuvainen mieli on
puolestaan edellisessä tilanteessa vauva. Ilman tuon houkuttajan läsnäoloa
puuttuu kaikki.
Meillä täysikasvuisilla on toki paljonkin riippuvaisuutta, asiallisesti ei
ehkä yhtä ehdotonta, mutta hyvä työnantaja on arvokas. Riippuvaisuus jatkuu
kotona aviopuolisoon, jääkaappiin ja TV-ruutuun. Jos houkuttajan palveluksia
ei saa, riippuvainen kokee pettymyksiä, hyljätyksi tulemista tai muuta
hirvittävää. Riippuvaisuus on kuitenkin tärkeä peruspiirre, se rakentaa
ryhmiä, yhteiskuntia ja yhteiselämää. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa kaikki
ovat riippuvaisia toisistaan. Uskonnoissa usein esiintyvä käsite
”ykseydestä” on kruunu, täyttymys riippuvaiselle.
Itseriittoinen mieli on
erään kasvun tulosta. Sen kehitys on helpointa havaita uhma- ja murrosiässä.
Opitaan sanomaan ei ja taistelemaan riippuvaisuutta ja houkuttajaa vastaan.
Itseriittoisuus voi aikuisuudessa saada kohtuuttomia piirteitä. Kun
hallitsee ja tietää kaikki asiat on ympäristölleen usein kiusallinen.
Ehdottoman oikeat mielipiteet ovat myös kyseenalaisia. Toisaalta
itseriittoisuus antaa vapauksia. Saa tulla, mennä ja päättää
osallistumisistaan ties mihin. Ylikehittynyt itseriittoisuus voi muodostua
raskaaksi kuormaksi läheisille. Itseriittoinen tekee läheisistä riippuvaisia
vaikka he eivät sitä tahtoisikaan. Syntyy konflikteja. Itseriittoisuus on
sukua itseluottamukselle. Sen arvoa mielen ominaisuutena ei sovi
aliarvioida.
Hallitsija kasvaa meidän
mielessämme, kun valta alkaa tuntua makealta tai haluamme paljon omaisuutta
tai hallita asioita. Hallitsija ja itseriittoisuus voivat sopia hyvin
yhteen. Moni yhteisö tarvitsee vahvan hallitsijan. Suuri kansa vahvan
hallitsijan ohjaamana saattaa olla naapureilleen vaarallinen.
Maailmanhistoria tuntee joukon itseriittoisia vallan haluisia hallitsijoita.
Ristiriitoja syntyy helposti suhteessa houkuttajaan tai riippuvaiseen. Hyvä
hallitsija on kuitenkin riippuvaiselle tärkeä. Liian vahvat houkuttajat –
esim. demokratia – voivat olla vaarallinen hallitsijalle. Vapaa tahto ja sen
ilmaiseminen eivät aina sovi hallitsijalle.
Vaatija vaatii vain
itseltään, syntyy vastuuntuntoa ehkä pelkoja, arkuutta. Jollen vaadi
itseltäni ja vastaa tarpeistani voin menettää ihanan houkuttajan tai hyvän
työpaikan. Jos hallitsija vaatii tasapuolisuutta ja oikeutta voi syntyä
arvostettua diktatuuria. Vaatiminen voi mennä myös liiallisuuksiin. Syntyy
ahdasta asketismia joka supistaa elämän minimiinsä. Hallitsija vaatii
toisilta, vaatija itseltään. Vastuuntunto on kuitenkin vaatijan ansiota.
Vaatijan suurimmat laitumet ovat uskonnoissa. Suuret uskonnon instituutiot
ovat naamioituneita hallitsijoita, vankka henkilökohtainen usko on ehkä
suuri houkuttaja, mutta myös erinomainen vaatija.
Parantaja on vaatijaa
kehittyneempi. Se pystyy sisäistymään asioihin ja pyrkimään kokonaisuuden
kannalta oikeisiin ja kohtuullisiin kuvioihin. Parantaja on se mielen
osatekijä, joka itsensä ohella ottaa huomioon toisetkin – läheiset ja
kaukaisemmatkin. Parantaja on se sisäinen vanhempi joka pystyisi tekemään
maailmasta sellaisen – mikä sen kuuluisi olla. Parantaja on
todellisuustajuinen ja joustava, mutta saanee voimansa muilta tai
arvomaailmasta.
Vetäytyjä, on taas uudenlainen asennoituminen. Vetäytyjä pyrkii ottamaan
etäisyyttä kaikkeen. Se ei ehkä korjaa mitään, mutta lievittää, tekee
mahdollisuudeksi kestää. Vetäytyjän ominaisuus voidaan yhdistää
houkuttajaan, riippuvaiseen, hallitsijaan ja vaatijaan. Yhteistyö saattaa
olla hedelmällistäkin, mutta ennen pitkää kovin kylmää ainakin viileää.
Vetäytyjiäkin tarvitaan, muutoin maailma saattaa tuntua ahtaalta, mutta
vetäytyjältä edellytetään hyvää suhteellisuuden tajua.
Edellisiä mielen osatekijöitä on meissä kaikissa. Niiden suhteet vaihtelevat
eri ajankohtina ja eri tilanteissa. Arkipäivämme ovat yleensä noiden
osatekijöiden keskinäistä teatteria. Pääsylipun hinta on itsetarkkailu.
MITÄ TAPAHTUU KUN
RAKASTUN?
Rakastuminen on kiintoisa
ja miltei kaikille tuttu ilmiö. Mitä mielelle tapahtuu, kun todella
rakastumme?
Matti Hyrck kuvaa
kirjassaan rakastuneisuuden tilaa sanoilla ”yhteensulautumisen intiimi
hurmio”. Silmittömässä rakastumisessa sulautuu yhteen kaksi mielen
tyyppiominaisuutta ”Houkuttaja” ja ”Riippuvainen” ja heijastaa kaikki oman
mielensä idealisoidut kuvat rakastumiskohteeseensa. Haluamme samanaikaisesti
olla sekä riippuvaisia että houkuttajia. Mieli tuntee ettei voi elää ilman
tuota toista, minuus on vain vajaa puolikas ilman häntä. Elämä saa
vastapuolesta sen todellisen merkityksen ja arvon.
Mieli menettää suhteellisuudentajunsa arki todellisuuteen nähden ja nostaa
yhden kuvitellun arvon ylitse kaikkien muiden arvojen. Tilanne on monin
tavoin vaarallinen, mutta myös onnellinen. Poikkeuksellisen rikkauden
tunteen ohella tarmokkuus ja aikaansaaminen nousevat erinomaiseksi, jos
ponnistelulla kuvitellaan edistettävän tunnetilan molemmin puolista
pysyvyyttä.
Huomionarvoista on, että todellinen rakastuneisuuden tila ei oleellisesti
painota sukupuolisuutta ja siihen liittyvää intohimoa. Ajaudutaan kyllä
luonnollista tietä symbioottiseen yhteensulautumiseen orgasmissa, mutta tämä
tapahtuma seuraa jo myös toisia paljon monimutkaisempia lakeja.
Rakastuneisuus on mielen tunnetila, myös hallinnan halua, mutta se sisältää
aineksia laajempaan käsitteeseen jota kutsumme rakkaudeksi.
MITÄ ON RAKKAUS?
Rakkauden määritteleminen
henkiseksi – kosmiseksi energiaksi on perusteltua. Se on jotain johon
parhaimmillaan pystymme kurottautumaan, mutta sen kasvaminen mielemme
vakinaiseksi asenteeksi edellyttää meiltä paljon. Kun koettu ”äidin rakkaus”
laajenee kaikkeen, ollaan lähellä kristinuskon määrittelemää Nasaretin
miestä - Jeesusta.
Rakkaus läpitunkeneena
voimana tuo mukaansa mielen tilan joka on avoimuutta ja lämpimän
osallistuvaa suhdetta kaikkeen. Se on ymmärtävää ja anteeksi antavaa, vihaa
syntiä, mutta ei syntistä. Kun rakkauteen ei pystytä käy nolottamaan ehkä
ihan hävettää? Tommy Helsten määrittelee rakkauden vastakohdaksi häpeän.
Se on oivallus. Häpeä kiukuttaa, kovettaa ja rakennuttaa muureja
ympärillemme – ihmissuhteisiin. Häpeä rajoittaa mielen liikkumavaraa –
vapautta.
IV. KOSMINEN MIELI
Cristoffer Hansard puhui
jo edellä ”Kosmisesta mielestä”!
Neale Donald Walsch, joka kirjoitti aikanaan kirjat: ”Keskusteluja Jumalan
kanssa” on jatkanut ahkerasti kirjoittamistaan. Uusin käsiini saamani,
suomeksi ilmestynyt teos ”Huomispäivän Jumala” jatkaa keskusteluja
mielenkiintoisella tavalla. Walschin mukaan jumalan ilmentyy meissä,
ilmeisesti juuri mielessä, siis kosminen väline minuuden palveluksessa.
Walsch ajattelee, että aine ei sinänsä elä, vaan kaikki elämä on henkistä ja
Jumalaa. Meillä ihmisillä on korkea organisoitumisen taso ja sen huippu on
itsestään tietoiseksi tullut mieli. Mieli on henkisen elämän huipentumaa ja
vapaata aineellisesta kulumisesta.
– Huikea näköala!
Minkälaista on
todellisuudessa mielien henkinen ”YHTEYS”?
Monet parailmiöt ja syvä uskonnollisuus vakuuttavat, että henkisessä
maailmassa kaikki mieli on yhteydessä toisiinsa. Rikkoessamme tietoisesti
toista ihmistä vastaan rikomme aina myös itseämme. Mielen ylimmät
ominaisuudet saavat tässä ”yliluonnolliset ” yhteydet.
Kehittyneimmät uskonnot kokoavat edelleen mielet keskusteluun – rukouksiin -
ja palvontaan ja parhaimmillaan niissä syntyy rakastava isä-poika suhde.
Mieli oli kehittänyt yhteyksiä, joita ei aineellisella ja ajallisella
tasolla voida todentaa, mutta joiden vaikutus on voimakas.
Nykyaikainen tekniikka
suo mahdollisuuden monenlaiseen spekulointiin. Mielemme on erinomaisen
herkkä sähkökemiallinen järjestelmä ja muistia voidaan hyvin rinnastaa
tietotekniikan käyttöön ottamiin muistipuikkoihin ja kovalevyihin. Kun
tällaiset muistivarastot voivat olla langattomasti yhteydessä toisiinsa,
aletaan lähestyä ajatusta henkisestä yhteydestä. Kun voimme vaivattomasti
puhua keskenämme tuhansien kilometrien päästä internetin välityksellä, niin
yhteys on todella varsin ”kevyttä”.
Samanlaisia ajatuksia
syntyy mielen säilyvyydestä elinaikamme päättyessä.
Fyysinen mieli katkeaa ajalliseen kuolemaan, mutta onko muistista olemassa
jonkinlainen ajaton matriisi joka voi siirtyä henkiseen maailmaan?
Tiedon välitys ja jatkuminen mielen henkisillä tasoilla on tietopiirimme
ulkopuolella – hullu ajatus – mutta tekniikan kehitys antaa kyllä vihjeitä
sellaiseenkin suuntaan.
Varmaa on, että mielemme
itse luo tai saa sen kuvan joka meillä itse kullakin on puhtaasti henkisen
elämän mahdollisuuksista. Tuon käsityksemme todistaminen luonnontieteen
vaatimalla tavalla on osoittautunut mahdottomaksi. Uskontojen piirtämät
pyhät kirjat ja dogmit ovat myös osoittautuneet ihmisten – uskonnollisten
johtajien – laatimiksi, mutta se ei tee niitä mielenkiinnottomiksi.
TOTUUS JA TODELLISUUS
MIELEN TASOLLA
Vastauksia on haettu ja
selityksiä keksitty. D.W.Winnicott on tuonut esille ns. Transitionaalisen
tilan tai alueen, jossa ihmismieli kytkee aineelliseen esineeseen
tunnelatauksia.
Tehtävä on luova prosessi
josta tavallisin esimerkki ovat taiteet. Tekijä sijoittaa paperille
nuotteja, värejä tai sanoja tai hakkaa muotoa kiveen ja tuottaa symboleja.
Näin käy myös lapsen joka keinokarvaisen kappaleen kokee nalleksi –
lemmikkieläimekseen ja käy sen kanssa vuoropuheluun ja leikkimään.
Ehtoollista viettävä seurakunta toimii samoin nauttiessaan leipää ja viiniä.
Eräs rippikoululainen kysyi tässä tilanteessa ”onko tämä totta vai
keksittyä?” Ollaan siirrytty henkiselle alueelle, jota puhtaasti tiedettä
tutkivan ja hyväksyvän on vaikeaa ymmärtää.
Symboli alkaa vaikuttamaan vasta kun siihen liittyy tunteita – aitoja
tunteita. Uskossa – jumalasuhteessa on sama tilanne. Onko se totta vai
keksittyä? Onko olemassa henkistä joka muuttaa aineellisen luonteen ilman
että se näkyy muutoksena luonnontieteelliselle tutkimukselle?
Luonnontieteellisen tutkimuksen perus kysymys on, onko kosmos luotu vai
olemmeko me luoneet Luojan? Tässä ajatellaan luonnollisesti havaittavaa ja
tutkittavaa fyysistä luojaa. Sen löytäminen taitaa todella olla vaikeaa!
Kysymys onkin asetettava
toisin. Kuinka henkinen voima vaikuttaa aineeseen ja saada jonkin prosessin
käyntiin? Parapsykologiassa tunnetaan näitä ilmiöitä, joskin ne ovat
luonteeltaan hyvin vaatimattomia – ihmisten aikaansaannoksia – kosmoksen
luomiseen verrattuna. Ihminen pystyy ilmeisesti transsitionaaliseen tilaan
jossain määrin.
Ehkä jossain on ihmistä suurempi henkinen voima, jolla on paremmat
edellytykset?
Gurdijeffin ajatus siitä, että ihminen on kosminen laite, jonka tehtävä on
tuottaa aineesta henkistä energiaa, saa aivan uutta valaistusta Winncottin
ajatuksista.
Mieli on se kosminen
laite joka ihmisellä on niin kehittynyt, että se pystyy muuttamaan ainetta
henkiseksi energiaksi ja jopa vaikuttamaan symbolikielen ja mielen kautta
aineeseen. Se on luovan toiminnan väline ja siis kosmisessa mielessä
tarkoituksenmukainen - ainakin sellaiseksi kehittymässä.
Ehkä on niin, että puhtaasti henkimaailmassa toimivalla kosmoksesta
erillisellä Luojalla on meitä paljonkin paremmat mahdollisuudet ”Kosmisen
Mielensä” avulla kajota aineelliseen kiertokulkuun, mutta että tämä kyky ei
ole rajaton.
Ajan prosessit etenevät
kuin etenevät. Niihin voidaan vaikuttaa vain osittain.
Mielemme ei tunne – ymmärrä - Jumalaa kuin aavistellen, mutta turha meidän
on vaatia että hänet tai osia hänestä voitaisiin tuoda tiedemiesten
mikroskooppien alle.
Kun joskus opimme tuntemaan henkisen maailman lait, voi tällaisiinkin
uskonnon perus kysymyksiin saada vastauksia.
Kuinka henkistä maailmaa voitaisiin tutkia mikroskoopilla?
MIELELLÄ ON
TUNTEMATTOMIA MAHDOLLISUUKSIA
Mielen toiminnan kehitys
on menneen vuosisadan aikana ollut hämmentävä. Käytössämme on satoja
välineitä, joista ei sata vuotta sitten kyetty edes aavistelemaan. Kykymme
hahmottaa kosmosta on sitten Einsteinin aikojen ratkaisevasti muuttunut.
Puhutaan kännyköillä ja käytetään nettiä.
Mitä merkitsee ennalta
näkeminen, kaukoparantaminen ja telepatia? Ovatko ne vielä kätkössä olevia
mielen luovia mahdollisuuksia?
Joukossamme on usein omalaatuisia ihmisiä, joka ajattelevat ja näkevät
asioita toisin, kuin me tavalliset ihmiset. Kuinka paljon noitavainot ja muu
henkinen terrori on tuhonnut joukostamme orastavaa luovuutta? Uusin IT-
kehitys vapauttaa mielemme varastoimasta staattisia asioita, voisiko se
merkitä aivan uusien mielen alueiden aktivointia?
Voisiko myönteisesti
kehittyvä itseriittoisuus ja parannuskyky luoda aivan uusia alueita
ihmissuhteiden tunnealueelle? Mitä tapahtuisi jos kykenisimme vetäytymään
irti kielteisistä ja tuhoavista tunteista? Olisiko löydettävissä uusia
keinoja uinuvan nerouden vapauttamiseksi ihmisen mielistä? Tulisiko
”hulluutta” tutkia rakentavasti ja suosia sen joitakin muotoja? Lainaan
piispa John Wickströmin mielilausumaa: Hullut kehittävät – edistävät –
maailmaa, viisaat pitävät sitä pystyssä.
Eikö luovuudesta tulisi tehdä opiskelu ja tutkimusalue?
Ihminen tuntee paremmin maapallonsa ja lähiavaruuden kuin mielensä.
MIELI TULEE VALJASTAA
Suuri edistysaskel mielen
suitsemiseksi on ollut lukutaidon yleistyminen meillä Suomessa vain runsaat
sata vuotta sitten. Leikkiessään lapsi oppii pitämään mielensä koossa, taito
joka kehittyneenä on työelämän onnistumisen edellytys. Tietotason nostaminen
lukutaidon avulla ja keskittymiskyky ovat nykyisen kehityksen avainkohtia.
Ylilyöntien estämiseksi hiljennytään, mietiskellään tai meditoidaan.
Jooga - hiljentyminen –
meditaatio – mielen hallinta on mielen toiminnan kannalta varsin
mielenkiintoinen alue. Mielen ollessa vilkkaasti toiminnassa, pyrkii terve
keskittyminen torjumaan sinne tunkeutumassa olevia uusia asioita. Toisinpäin
ajatellen, vain hiljentynyt mieli on vastaanottavainen uusille havainnoille,
oivalluksille. Kyse ei ole vain uusien asioiden aloittaminen, vaan entisten
oivallusten objektiivinen arviointi – arvostelu, parhaimmillaan elämän
laadun katseleminen. Käytännön sovelluksena on monille tuttu Raja-jooga.
Alkuun päästään kun
kyetään tyhjentämään mieli ajatuksista ja ympäristön vaikutuksista.
Hiljentynyt mieli kohtaa usein karkulaisia. Joku ajatus syntyy vaikka emme
sitä tahtoisikaan. Hyvä keino sen piirittämiseksi ja vangitsemiseksi on
katsella sitä ikään kuin ulkopuolisena – ”mistäs synnyit ja miksi?” ja
palata hiljaisuuteen.
Seuraavassa vaiheessa
tulee katsella omia ajatuksia ja arvioida niiden laatua ja tasoa.
Kielteisistä ajatuksista ei ole kenellekään hyötyä ja niitä tulee sammuttaa.
Myönteisiä ajatuksia tulee tukea ja kehittää. Omien ajatusmallien koulutus
on kuukausien, ehkä vuosien työ, mutta sen tuloksena syntyy harmoniaa,
valaistumista. Retretit ovat kirkon työtä hiljaisuuden ja positiivisen
ajattelun hyväksi.
V. VAPAA TAHTO JA
MIELEN VAPAUS
Minkälainen mieli on
vapaa? Tutkijat väittivät, että evoluutio maapallolla on aina suosinut
monipuolisinta ja vapainta kehityssuuntaa. Ihminen on evoluution
monipuolisin ja vapain laji. Mitä vapaus todella on?
Vapauden yksinkertaisin ajatus ihmisellä on, että saa ja voi tehdä mitä
”tahtoo” – mitä mieleen tulee. Vapautta käytetään tällöin piittaamatta sen
seurauksista, jotka voivat olla kaikkea muuta kuin vapautta edistäviä.
Todellisuudessa vapaus on jotain aivan muuta. Vapauden syntyminen ja
säilyttäminen edellyttää vastuuta – ymmärrystä - vapauden käytöstä.
Laajasti ajatellen vapaus on seurausta kiinnittymättömyydestä myös oman
mielen aiheuttamiin yllykkeisiin. Vapaus on sitä, ettei tee mitään, joka
aiheuttaa sitoutumista – siteitä mihinkään.
Gurdijieff puhuu ”ensimmäisestä vapaudesta”. Se on vapautta mielen
orjuudesta – mieltymyksistä ja vastenmielisyyksistä. Vapaus ei tarkoita,
ettei ole mieltymyksiä ja vastenmielisyyksiä, vaan niiden hallintaa -
vapautta niiden vallasta.
Vapaus ensisijaisesti
luopumista itsestämme – egon, oman minän ja sen tarpeiden korostamisesta.
Vapautuminen olisi vapautumista itsemme – itsekkyytemme rakentamista
kahleista. Itsekkyydestä vapautuminen olisi siis oman elämämme edellytysten
rikastuttamista, onnellisuuden ja aktiivisuuden lisäämistä, eikä suinkaan
sen rajoittamista.
Itsekkyys – oman edun virheellinen tavoittelu olisi tämän mukaan
tietämättömyyttä, ymmärtämättömyyttä ja tyhmyyttä!
Jos mielen ydinaines on
peräisin kosmoksesta, tulisi sen varaan rakentua ykseys – vahva tunne elämän
kokonaisuudesta, josta itse kukin olemme vähäinen hiukkanen. Mieli, vaikka
onkin osanen minuutta, on myös osanen läheistäni. Tässä tilassa alamme
lähestyä edellytyksiä tavoittaa autuutta – valaistuneisuutta, joka on
todellista vapautta.
V. MITEN ON, JOS MIELI
HALLITSEE MEITÄ?
Mieli on minuuden yhteys
ulkomaailmaan ja omiin sisuksiini ajasta ja paikasta riippumattomasti! Kun
jään mieleni hallintaan, olen ulkopuolisten ja oman kehoni juoksupoika -
renki. Se on alkuperäisesti ollut mielen tehtävä ja edelleenkin tarpeellista
– joskus. Turvallinen ja vauras nykyaika ja sen etevät mainosmiehet
käyttävät meitä kuitenkin aivan kohtuuttomaksi hyväkseen.
Vuosituhansien mittaan
mieli – ihminen – aika on kuitenkin kehittynyt ja mielen arvokkaimmat
tehtävät ovat nyt muualla kuin elämän suojaamisessa.
Sen sijaan, että mieleni koko ajan kiinnittää huomiotani siihen mitä
mielenkiintoista ulkopuolellani tapahtuu tai miltä joku asia kehostani
tuntuu, mielen tulee kertoa minuudelle läheisistä ihmisistä, arvomaailman
asioista tai auttaa keskittymään työhön tai johonkin tärkeään leikkiin –
harrastukseen.
Jos tällainen työnjako ei synny kohtuudella, alkaa ponnistelu tuntua
stressiltä ja uhkaavalta. Hallitsematon mieli on vaarallinen pomo.
Jos elämältä vaaditaan laadukkuutta – onnellisuutta – rauhaa ja iloa, ei
meillä ole varaa päästää voimia tietoisuutemme ulkopuolelta mieltämme
hallitsemaan ja johdattelemaan. Nykyisen käsityksen mukaan viha, häpeä ja
kielteiset ajatukset tulisi kyetä ohjaamaan taustalle. Avoin luottavainen
yksinkertaisuus on epäilyä terveempää.
Rakentava, positiivinen, myönteinen ajattelu on elämää tervehdyttävää.
Mielen ollessa
isäntänämme vaarantuvat monet elämän keskeisimmistä arvoista.
Mielenjohteista tulemme ilmaisseeksi mielipiteitä, jotka ovat kapea-alaisia
näkemyksiä ja jotka vaarantavat ihmissuhteitamme ja työtämme. Mielen
johteista ryhdymme tehtäviin, jotka kiinnostavat, ehkä kiihottavat mieltämme
mutta jotka itsemme kannalta ovat lyhytnäköisiä ja huonoja. Huonosti
harkitut mielikuvat johtavat meitä sitoviin tekoihin ja vaarantavat
itsetuntoamme. Oma mielemme on vaarallinen isäntä, mutta samalla lailla
voimme joutua myös toisten, naapureiden tai mainosmiesten mielien rengeiksi.
Fyysinen ja henkinen terveytemme joutuu ailahtelevan mielemme takia
riskeihin, kielteinen mieli somatisoituu sairauksiksi.
Hyppivä mieli on kyllä
johdonmukainen seuraus sen alkuperäisestä tehtävästä – alkukantaisesta
elämän suojaamisesta. Nyt ei vaaroja ole samassa määrin kuin aikoinaan,
mutta herkkyys on tallella. Mieli seuraa hetkellistä tilannetta – myös
kielteisiä, eikä halua mukautua tahtomme ohjaukseen. Kiukku – viha –
primitiivireaktio saavat tarpeettomasti valtaa.
Kouluissa meille, ainakin viime vuosisadalla opetettiin pääasiassa tietoja
ja niiden käyttötaitoja. Mielen koulutus jäi kodin ja kanssaihmisten
tehtäväksi. Kodin ilmapiiri, aviopuoliso, lapset, esimiehet, alaiset
työsuhteessa ja harrastustoverit ovat olleet arvokkaita kouluttajia.
Nyt netti ja tietokoneet omaavat käsittämättömän tietovaraston, jonka
tunkeminen mielemme kuormaksi ei enää ole tarpeellista. Tarpeellista on sen
sijaan omaksua käytettävissä olevien tietokantojen riittävä käyttötaito ja
tietojen ryhmittely ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi.
MITÄ TAPAHTUU, JOS
SAAMME MIELEMME HALLINTAAMME?
Millainen olisi maailma,
jos ihmiset hallitsisivat mielensä – olisivat isäntiä talossaan? Mitä
tapahtuu jos 5 miljardia ihmistä saisi mielensä hallintaan? Olisiko se
toivottavaa vai tulisiko maailmasta yksitoikkoinen ja ikävä tai
mahdollisesti tavattoman mielenkiintoinen?
Kuinka kävisi suggestioiden, mainonnan ja aktiivisen myyntityön, jos ihminen
itse todella tietäisi mitä hän todella tarvitsee ja tahtoo eikä olisi herkkä
ulkopuolisille vaikutteille – trendeille, ahneudelle, vallan halulle?
Mitä tapahtuisi kulutusyhteiskunnalle? Kuinka paljon tarpeet ovat
häiriintynen mielen tuotetta – sen luomia. Mitkä tarpeet ovat todellisia?
Millainen olisi ihmisen elämä, jos kerskakulutus poistuisi ja kaikille
riittäisi hyödykkeitä. Suuri osa tarpeetonta teollisuutta menisi nurin,
työhön ja tekemiseen -. palveluun joudutaan luomaan aivan uusi suhde. Mielen
kehittämisessä tulee olla varovainen – muuten voi tapahtua aivan yllättäviä
ja hirveitä asioita. Nykyinen hullu yhteiskunta menee vielä hullummaksi.
Mitä mielelle tapahtuu, kun se saa toimivat yhteydet henkiseen ja
hengelliseen maailmaan? Millainen olisi maailma, jos arvomaailma toteutuisi
ihmisten keskuudessa?
Urantia – kirja kertoo
”Valon ja elämän ajasta”, suunnasta, johon elämä Kosmoksessa –
maapallollakin - on kehittymässä. Tuohon hämmentävään todellisuuteen
päästään, kun vapaudumme eläimellisestä taustastamme, epäluuloisuudesta,
peloista, kateudesta, kaunasta ja vihasta. Kielteiset emootiot, evoluution
aikanaan synnyttämät, korvautuvat ykseyden tunteella, luovuudella ja
rakkaudellisella asenteella. Ihmiset oppivat toimimaan yhteistyössä toisiaan
tukien ja auttaen. Opimme puhumaan yhteistä kieltä, kuuntelemaan toisiamme –
toisiamme ymmärtäen – ja opimme myös näkemään miten asiat ovat toisten
kannalta.
Ihmiset kokevat todellista veljeyttä ja pelot poistuvat myös ajallisesta
elämästä. Ihmiset elävät terveinä ja kun ajallisen elämisen aineellinen
väline alkaa rappeutua, nähdään kuolema iloisena siirtymänä seuraavaan
henkisempään vaiheeseen. Syntyminen ja kuolema koetaan yhteisinä suurina
juhlina, joita koko lähimmäisten joukko kokoontuu juhlistamaan. Näin joskus.
Bey Heng
|