Kuukauden Gullmanni 5-6/2001 |
Älä usko kaikkea, mitä näet! Suomessa päin on vallalla sanonta,
että "suomalainen ei usko, mitä hän ei itse näe". Loogisesti ajatellen, hän
tämän perusteella "uskoo" siihen, mitä näkee. Aina ei kuitenkaan tämä logiikka ole
mistään kotoisin. Näin tulin ajatelleeksi, kun katselin Matti Virtasen toimittamaa
MOT:ia, jonka otsikkona oli "Steinerkoulun
salaisuus". Olen aina ollut kiinnostunut Rudolf
Steinerin ajattelusta ja elämäntyöstä, ja siksi seurasin ko. ohjelmaa
mielenkiinnolla saadakseni uutta tietoa. - Ja sitä sainkin, - eli nyt sitten tiedän,
että Steinerin ihmiskäsityksessä on keskeinen sija sielunvaelluksella. - Tai tietäisin
väärin, jos luottaisin ko. ohjelman toimittajien tietoon, sillä on pahanlaista
höpötystä tehdä hengen uudelleenruumistumisesta (Rudolf Steiner, Johdatus
ihmisen ja maailman henkiseen tiedostamiseen. 1972,54-9) sielunvaellusta, joka on Jussi
Tenkun mukaan uskoa, että sielu on kuolematon ja siirtyy ruumiin kuoltua johonkin
toiseen olentoon (ihminen, eläin, kasvi). (Otavan iso tietosanakirja. Osa 7.
1966,1356). - Tosin arvon toimittajat voivat halutessaan kiittää erehdyksestään
Tenkkua ja Otavan isoa tietosanakirjaa, sillä sekin samaistaa sielunvaelluksen
reinkarnaatioon. - Tämä saivartelu vei kuitenkin syrjään toimittajan varsinaisesta
väitteestä, että ko. vaelluksella olisi keskeinen sija Steinerin ihmiskäsityksessä,
jolloin "Kaikkien tekojen pitäisi edistää karmaa, jotta ihminen parantaisi osaansa
seuraavassa elämässä". Näin hyvin lukemalla ja
ymmärtämällä Steiner "alkaa paljastua diletantiksi, jolla ei ollut lainkaan
itsekritiikkiä" ja joka veisti Goetheanumiin suuren puupatsaan, jossa "Kristus
raivaa tiensä paholaisen, kristinuskon Lusiferin ja zarathustralaisen Ahrimanin
välistä". Ja totta ihmeessä sellainen taiteilija joutaisi polttaa teoksineen ja
kannattajineen? ellei se nyt sitten olisi sitä kuuluisaksi tekevää
ristiinnaulitsemista. MOT tarjosi vielä senkin uuden tiedon,
että Santeri Alkio oli kiinnostunut teosofiasta, ja että jotkut johtavat
Keskustapuolueen poliitikot ovat suhtautuneet myönteisesti Reijo Wileniuksen
filosofiaan. Hyvästä huiskinnasta huolimatta ohjelma ei paljastanut lupaamaansa
"Steinerkoulun salaisuutta". Sen sijaan jo näinkin pintapuolinen tarkastelu
"paljastaa" ohjelman tekijöiden vähäiset tiedot Steinerin teosofiasta sekä
tekijöiden omien ennakkoluulojen merkityksen lopputuloksen kannalta. Lopuksi sitten vielä jotakin
hyvääkin: Sekä ohjelman käsikirjoitus, että taustatiedot löytyvät Ylen sivulta os.
http://www.yle.fi/mot/ ja siellä on myös hyviä linkkejä Steinerin ja häneen
liittyvän keskustelun osalta. Kritiikki ja kriittinen asenne ovat sinänsä paikallaan
myös ns. henkisiin liikkeisiin nähden, mutta kritiikin tulisi silloin perustua itse
liikkeessä oleviin epäkohtiin eikä siihen, että toimittaja tai hänen lähipiirinsä
suhtautuu jo ennakolta kielteisesti ko. ilmiöön. Steinerin osalta on mielestäni
selvää, että hänen hengentieteensä, perustuessaan tietoon ihmisen
kuolemattomasta olemuspuolesta, on tieteellisesti ja käytännöllisesti todennettavissa.
Silloin myös Steinerin hengentieteen tutkimustulokset ovat yhtä lailla
kehittyviä ja - ehkä myös osittain uudelleenarvioitavissa, niin kuin muutkin
tieteellisen tutkimuksen tulokset? Itsekin olen ajatellut, että Steinerin
näkemykset teosofian ja antroposofian välisestä yhteydestä eivät tee täyttä
oikeutta historian kululle (R. S., Antroposofisen liikkeen kehitys), joka tosin sekin
osoittaa, että Steiner oli (Blavatskyyn verrattava) itsenäinen okkultisti. Lapset ja me
herkkäuskoiset olemme kyllä manipuloitavissa, mutta sikäli kuin Steinerin opit toimivat
esim. maanviljelyssä, niin niihin sisältyy myös käytännössä hyödyllistä tietoa.
Eri asia sitten, että sekään ei tee hänestä "erehtymätöntä", - jota
arvon tohtori tuskin tavoittelikaan? © Erik Gullman 2001 |