Kuukauden Gullmanni 2/2001 |
Valvova SilmäLuetut kirjat: Eevaleena
Melkas, Kaikkoavat paratiisit. Valvova
silmä sai luettavakseen, vähän jälkikäteen Eeva-Liisa Melkkaan erinomaisen
väitöstutkimuksen Kaikkoavat paratiisit. - Se sitten siitä kehumisesta. Ensitöiksi
Valvova Silmä kohdisti katseensa henkilöhakemistoon ja löysi sieltä tieteellisissä
piireissä Suomen tunnetuimman teosofisen kirjailijan nimeltään Pekka Ervasti,
jonka takia Valvova Silmä kaikessa yksinkertaisuudessaan päätti ehdottaa, ettei
Suomessa enää hyväksyttäisi yhtään väitöskirjaa, jossa korkeinta akateemista
oppiarvoa tavoitteleva ja sen saavuttava tutkija käyttää Pekka Ervastista nimeä
Ervasti, pyytää henkilö, joka ei myöskään ole kulmanni
No,
seuraavaksi tarkistin ko. kohdan väitöstutkimuksesta ja huomasin, että siinä Ervast
esiintyy genetiivissä, joten parhaiten asia on tulkittavissa "painovirheenä" -
eli se siitä oikaisusta, mutta toivomus kuitenkin pysyy. Sitten
tutkimuksen muuhun antiin: Eeva-Liisa Melkkaan tutkimuksen alaotsikkona on
"Suomalaisten siirtokuntien aatteellinen tausta ja perustamisvaiheet Brasiliassa ja
Dominikaanisessa tasavallassa n. 1925-1932". Omalta osaltani olen aiemmin perehtynyt
suomalaisten siirtolaisuuteen Maalin Bergströmin (Hilma Räsänen, Maalin Bergström.
Ihminen ja parantaja. Porvoo 1930) ja Lyyli Jouskarin (L. J., Heräävän jättiläisen
maassa. Porvoo 1958) välityksellä sekä joidenkin Penedon puuhamiehenä esiintyneen
Toivo Uusikallion teosten ja Ruusu-Ristissä olleiden mainintojen kautta. - Tietysti Toivo
Peltoniemen, Kohti parempaa maailmaa unohtamatta. Näihin
verraten Melkkaan väitöstutkimus antaa laajemman kuvan aiheestaan ja lukuisia
mielenkiintoisia viitteitä tulevaa tutkimusta silmälläpitäen. Sellaisena se vastannee
hyvin tavoitettaan selvittää Penedon ja Viljavakan perustamisen historiallinen kehitys. Idealistinen
sosialismi
Tutkimuksen
lähtökohdista kiinnitin huomiota Melkkaan käsitteeseen elämänuudistusliike, jonka
edustajina hän mainitsee Henry Georgen, Pjotr Kropotkinin, John Ruskinin, William
Morrisin ja jonka vastaus teknologian myötä uhkaavaan tuhoutumiseen oli mm. siirtoloiden
perustaminen. - Mielestäni kyse on yksinkertaisesti idealistisesta ja
kaaderisosialismista, joista edellinen pyrki uuden veljellisemmän yhteiskunnan luomiseen
ja jälkimmäinen muodostamaan vastavoiman kapitalistisen talouden aiheuttamaa sortoa
lieventämään. Usein näiden yhteiskunnallisten liikkeiden lähtökohtana oli henkinen
tai uskonnollinen näkemys, jonka osalta Melkas selittää hyvin Penedon syntyä
Uusikallion, Jalaksen ja Pennasen yhteistyön tuloksena. - Henkisen elämänymmärryksen
kannalta yhteiskunnan sosialistisen uudistamisen perusta on uskonnollisiin kokemuksiin
liittyvä ykseystajunta, jonka ilmentyminä kaikki ihmiset ovat toistensa veljiä (ja
sisaria). Ja ehkä tällainen näkemys myös selittää ihanneyhdyskuntien perustamisen
toistuvat yritykset. Yhtenä koko
ihmiskunnan tervehdyttämiseen pyrkivänä yhteisönä Melkas mainitsee Rudolf Steinerin
"vuoden 1900 vaiheilla" perustaman Antroposofische Gesellschaftin, jonka
"jäsenet pyrkivät elämäntapaan, jossa kokonaisvaltaiseen luontokäsitykseen
perustuen ei nähty vastakkaisuutta hengen ja materian välillä". - Ja taas Valvova
Silmä sai kouristuksen, sillä Rudolf Steiner ei perustanut Antroposofische
Gesellschaftia vuoden 1900 vaiheilla, vaan 1912-13. Sen sijaan tri Steiner tuli v. 1902
Saksan Teosofisen Seuran ylisihteeriksi - eli jäseneksi seuraan, joka oli perustettu
muodostamaan ihmiskunnan yleisen veljeyden ydintä, ja jonka tavoitteena oli veljellisen
kanssakäymisen välityksellä estää Eurooppaa vajoamasta sen itselleen valmistaman
tuhon kurimukseen. Siis: Valvova Silmä toteaa, että kun puhutaan
"elämänuudistamisliikkeestä" länsimaiden osalta, niin myös H. P. B.:n
perustama teosofinen liike ja Seura tulisi huomioida sen tärkeänä henkisenä
lähtökohtana, jonka historiasta tietämättömyys vähentää sinänsä ansiokkaiden
akateemisten tutkimusten totuusarvoa. - Siinä suhteessa Melkkaan tutkimus ei ehkä
kuitenkaan ole pahimmasta päästä, mutta kuitenkin Valvova Silmä on armoton, sillä se
ei tavoittele "oikeilla totuuksilla" saavutettavaa akateemista oppiarvoa? Vai
mitä? Kurikan
oppi-isistä
Jokainen
tosin tietää, että Valvova Silmä on puolueellinen, sillä sitä käyttävä henkilö
harrastaa teosofisen liikkeen historiaa ja kummastelee Melkkaan luuloa, että Kurikka
olisi pitänyt Rousseauta oppi-isänään. - Sikäli kun olen ymmärtänyt Kurikan
oppi-isänä oli hänen oma enemmän tai vähemmän valistunut järkensä ja omatuntonsa,
mutta että en menisi syyhyttä saunaan, tarkistin Melkkaan antaman lähdeviitteen. -
Kurikan ja Rousseaun suhteissa Melkas viittaa Arvi Hautamäen artikkeliin Hannu Soikkasen
toimittamassa teoksessa Tiennäyttäjät. Tämä ei kuitenkaan tee oikeutta Hautamäen
näkemyksille, sillä hänen mukaansa: "Kurikka pitääkin utopistisia sosialisteja
oppi-isinään, ennen kaikkea Saint-Simonia ja Owenia, lukeepa hän heidän joukkoonsa
myös Rousseaun, jonka aate luontoon palaamisesta näkyy Kurikankin
ajatusrakennelmissa." - Siis Hautamäen mukaan Kurikan oppi-isinä olivat utopistiset
sosialismit ja luontoon palaamisenosalta Rousseau. Rousseau ei ehkä kuitenkaan ollut
ainoa Kurikan "oppi-isiin" kuuluva luontoon palautuja, sillä Kurikka piti itse
itseään (vaikka ei ollutkaan) ensimmäisenä teosofian esittäjänä suomenkielellä ja
hänen ystävänsä, Suomen teosofisen liikkeen perustaja Pekka Ervast haaveili ja myös
käytännössä toteutti "luontoon palautumista" ja yhteisöelämää jo
nuoruudestaan alkaen. Myös
Kurikan osalta ajatus "luontoon palaamisesta" vaatinee tarkentamista, sillä
Kurikka uskoi kehitykseen ja hänen taloudellisten pyrkimystensä ytimenä oli ehkä
työntekijöiden vapauttaminen palkkaorjuudesta ja heiden henkisen ja taloudellisen
asemansa kohottaminen osuustoiminnallisen yritystoiminnan ja omistuksen kautta. Tämä
arvio perustuu lähinnä Kurikan yhteiskunnalliseen toimintaan. Vapaakirkko
ja teosofia???
Teosofien ja
elämäläisten tavoin myös kristillinen työväki joutui Sos. dem. puolueen
luokkataistelulinjan sortamaksi. Kurikan ensimmäinen pako Suomesta johtui porvarien
häneen kohdistamasta painostuksesta, toinen sen sijaan eduskuntavaalien ja uuden
Sointulan perustamisen epäonnistumisesta. Ervastin Tuonenkylän teosofinen päämaja
toteutti pienessä mitassa yhteisöasumista 1910-15 ja myös vapaan evankelisen
sisälähetyksen piirissä syntyi vastaavanlaista pyrkimystä, jonka keskushenkilönä oli
Akseli Skutnabb. Tämän liikkeen historian kuvauksen osalta Melkkaan tutkimus antaa,
ainakin allekirjoittaneelle, paljon uutta, jäsenneltyä tietoa. Voi kuitenkin olla, että
myös Skutnabbin liikkeellä on yhteyksiä tieteellisen tutkimuksen ulkopuolelle
jääneeseen teosofiaan? Miksi sitten
näin kysyn? Liittymäkohtia, joskin ehkä heikkoja, teosofian ja Penedon perustamiseen
osallistuneen vapaakirkollisen liikkeen välillä ovat yhteisöpyrkimysten lisäksi mm.
vegetarismi ja luonnonmukaisen terveydenhoidon arvostus. Niinpä Oskari Jalkion
terveysparantola (1923-5) Suulanlinna sijaitsi Suulanjärven rannalla, jossa myös
pidettiin Ruusu-Ristin ensimmäiset kesäkurssit 1926 kesäkuussa.
Vegetarismi
Toivo
Uusikallio
Ruusu-Ristissä
Ervast tervehti ilolla Toivo Uusikallion teoksia ja Melkaksen teos sisältää myös
mielenkiintoisen tiedon, että Uusikallio "esitelmöi Ervastin kanssa esim. Suomen
Rauhanliiton Helsingin osaston ulkoilmakokouksissa Helsingin Kaisaniemessä ja oli
ilmeisesti myös hänen henkilökohtainen ystävänsä." - Melkaksen sitaatti perustuu Suomen Rauhanliiton
vuosikertomukseen v:lta 1927 ja Rauhaa Kohti -lehteen (1928;8,65), jotka siten saattavat
antaa uutta tietoa myös vakaumuksellisen pasifistin Pekka Ervastin ja Suomen Rauhanliiton
välisistä suhteista. - Ervast on tosin itsekin maininnut Suomen Rauhanliitossa
pitämistään puheista ja Rauhanliiton vierailuista Ruusu-Ristissä ja on huomattava,
että ervastilaisista teosofeista ainakin Esteri Weissenberg oli mukana Rauhanliiton
toiminnassa. Penedon
puuhamiehiä
Toimen
merkittävä Penedosta kiinnostunut henkilö oli parantaja Maalin Bergström, jolla oli
Räsäsen teoksen mukaan (muistaakseni) suuri osuus Penedon rahoituksesta. Ja
viimeistään kai rahoitus, jossa suuri tila ostettiin Uusikallioiden nimiin toisten
rahoilla oli mielestäni osoitus kristillisten arvojen varaan rakennetun yhteisöhankkeen
huuhaa-luonteesta. Muista,
Suomen henkiseen historiaan liittyvistä henkilöistä Melkkaan teoksen sivuilla vilahtaa
vapaamuurariveli V. M. J. Viljanen, jolla oli ehkä jonkinlaista merkitystä Penedoa
kohtaan tunnettujen myönteisten asenteiden luomisessa Brasilian päässä. Mielenkiintoista
on myös, että okkultismiin nihkeästi suhtautunut professori A. J. Pietilä oli mukana
laatimassa Pennasen kanssa Penedoon pyrkijöille tarkoitettua kysymyslistaa. - No niin,
kaikista listoista huolimatta, Penedo taisi kaatua siihen, että se veti mukaansa liian
paljon turisteja ja - ennen kaikkea, lainavaroin tehtyyn maatilan hankintaan. Penedon
osalta jäin kaipaamaan myös myöhempiä kohtaloita, jotka tosin tulevat osittain esille
lopun yhteenvedossa. Tällaisenakin Melkkaan tutkimus on mielenkiintoinen ja luotettavan
tuntuinen esitys yhdestä suuresta seikkailusta tropiikin tähtien alla. Viljavakka
Toinen
mielenkiintoinen havainto, joka koskee sekä Penedoa että etenkin Viljavakkaa, on
karjalaisten lähtijöiden suuri osuus. Kun Penedon osalta Melkas toi esille
Nostradamuksen ennustukset Eurooppaa kohtaavasta tuhosta, niin yhtä lailla
mielenkiintoinen kysymys, josta en tosin tiedä kiinnostaako se ns. akateemista tiedettä,
on se, oliko näiden hankkeiden puuhamiehillä tai lähtijöillä joitakin vastaavia
omakohtaisia visioita. - Ainakin Uusikallion yritys perustui, mun luullakseni, henkilön
omiin näkyihin ja ilmestyksiin? Sitten
vielä yksi mielenkiintoinen ja mahdollisesti yhdistävä tekijä, sekä Penedon että
Viljavakan lähtijöiden osalta on v. 1910 perustettu, vegetarismia propagoinut Terveys
lehti. Samoihin aikoihin keskusteltiin myös Tietäjän palstoilla "karjattomasta
maataloudesta", joka - aatteellisen vegetarismin ohella voi yhdistää myös
teosofian harrastajia Terveys -lehden lukijapiiriin. Omaan
erityisaiheeseensa jumiutunut Valvova Silmä ei suoranaisesti havainnut Viljavakan
lähtijöiden joukossa teosofeja, mutta Melkkaan antamien lähdeviitteiden välityksellä
siihenkin kysymykseen on mahdollista löytää lisävalaistusta. Kiitoksen
paikka
Kaiken
kaikkiaan Melkkaan teos antaa mielenkiintoisen kuvan "luonnonparannusliikkeen"
yrityksistä luoda maanpäällistä paratiisia kaukomaille. Samaa yritystä tosin
toteuttivat myös Ervastin perustama Tuonenkylän teosofinen päämaja ja Kurikan
Sointulat. Penedossa oli ehkä enemmänkin yritystä yrityksen vaatiman valiojoukon
tavoittamiseen, kun taas Viljavakalla ei ollut yhtä selkeätä ihanteellista
lähtökohtaa. Kummankin niiden historiallisen kehityksen suhteen Melkkaan tutkimus
vaikuttaa onnistuneelta, sen sijaan siirtola- ja ihanneyhteiskuntien aatteellinen tausta
tarvitsee ehkä tuekseen tarkempaa tutustumista hankkeiden puuhamiesten elämänvaiheisiin
ja kirjalliseen tuotantoon, joiden kummankin osalta Kaikkoavat paratiisit antaa
erinomaisia lähtökohtia tulevia tutkimuksia silmälläpitäen. Erik Gullman |