Ultran Nettikolumni 4/2001 |
|
Maarit Laurento
ASTROLOGIA TIETEEN VANAVEDESSÄAstrologia
ei ole tiedettä. Astrologialla ei ole ollut akateemista kaanonia muutamaan sataan vuoteen
Kopernikuksen keksittyä Aristharkuksen heliosentrisyys-idean uudelleen vuonna 1543 (De
Revolutionibus Orbium Coelestium). Tästä alkanut tieteellisen maailmankuvan muutos
sysäsi astrologian ulos sekä tieteestä että kirkosta, jossa sillä oli ollut tieteen
lisäksi varsin vankka asema huolimatta lukuisista bullista, joita se oli saanut kirkon
alkuajoista lähtien (ks. esim. Brau, Weaver & Edmands 1977). Astrologia kuului
tieteeseen yleisesti eri puolilla Eurooppaa vielä renessanssin aikaan, myös
Pohjoismaissa. Niin Upsalan (Pursiainen 1997) kuin Turunkin yliopistoissa opetettiin ja
harjoitettiin astrologiaa 1600-luvulla (astrologian asemasta suomalaisen yliopiston
historiassa Kajanto 1989). Viimeisimmät oppituolit astrologiasta ovat olleet vuonna 1770
Salamancan yliopistossa (Espanja) ja joitakin yksittäisiä oppituoleja Saksassa vielä
1800-luvulla (Knappich 1988, Campion 1989; ks. myös Campion 1994, Tarnas 1991, Curry
1989, Nikula 1993, Kajanto 1989). Mutta vaikka astrologialla ja astronomialla on yhteinen
historia, se ei tee siitä tiedettä tänä päivänä. Astrologiaa ei tee tieteeksi
sekään, että siitä voi nykyisin suorittaa akateemisen loppututkinnon (MA ja BA in
Astrology, Kepler College) tai että siitä on tehty opinnäytteitä (esim. Harris 1996)
tai että siitä on valmisteilla väitöskirjoja (Zimmel 2001). Sitä ei tee tieteeksi
myöskään se, että yhteistyötä akateemisen yhteisön ja astrologian välillä on
useissa maissa (esim. Englanti: Sophia-project).
|
Astrologia esitetään mediassa kritiikittömästi | 8 | 20% |
Asiantuntemattomuus eläinradan suhteen | 6 | 15% |
Astrologiset väitteet ovat ympäripyöreitä | 4 | 10% |
Hämmästys astrologin akateemisen koulutuksen suhteen | 3 | 7.5% |
Astrologiassa
on kyse fyysisistä vaikutuksista, |
3 | 7.5% |
Astrologiaa vastaan esitetyt kritiikit ontuvat | 3 | 7.5% |
Astrologia on irrationalismia | 3 | 7.5% |
Tutkimustulokset eivät tue astrologiaa | 2 | 5% |
Astrologia on rahastamista | 2 | 5% |
Astrologia on keinotekoinen oppi kuten sporalogia | 2
|
5% |
Astrologia on pseudotiedettä | 2
|
5% |
Astrologia perustuu maakeskiseen ajatteluun | 1 | 2.5% |
Pluto esimerkkinä keksityn tulkinnan rakentamisesta | 1 | 2.5% |
Yhteensä | 40 | 100% |
Keskustelua
käytiin seuraavissa lehdissä (tieteeseen viittaavat väittämät):
Helsingin
Sanomat |
Opettaja |
Pohjalainen |
Pohjolan
Sanomat |
Ristin
Voitto |
Suomen
Kuvalehti |
Tekniikka&Talous |
Uusi
Tie |
Taulukko
2. Lehdet, joissa tieteeseen viittaavia tai sitä sivuavia väittämiä esiintyi.
Väite 1: Asiantuntemattomuus eläinradan suhteen
Väitteissä
tuotiin esiin, että prekessiosta johtuen kevätpäiväntasauspiste on siirtynyt suhteessa
tähdistöihin noin merkin verran (noin 25 astetta) ja täten koko systeemi on ikään
kuin väärin asetettu. Samoin tuotiin esiin, että eläinradassa on 13 tähdistöä ja
viitattiin siihen, että astrologia johtaa harhaan puhumalla 12:sta tähtimerkistä.
Mukana pitäisi olla myös Käärmeenkantaja eli Ophiuchus. Astrologit eivät ota huomioon
tätä siirtymää eivätkä myöskään Käärmeenkantajaa.
Kommentti:
Kyseessä on kaksi eri ajatusta, jotka ovat väitteissä sekoittuneet keskenään.
Astronomiassa käytetään tähdistöihin sidottua eläinrataa ja puhutaan sideerisestä
eläinradasta, kun taas astrologiassa käytetään vuodenaikoihin sidottua eläinrataa ja
puhutaan trooppisesta eläinradasta. Astrologia laskee eläinradan alkamispisteeksi sen
hetken, kun päivä ja yö ovat yhtä pitkiä eli kevätpäiväntasauksen, joka on joka
vuosi noin 23.3. Tästä alkaa Oinaan merkki, joka on eri kuin Oinaan tähdistö.
Tähdistöt ovat kukin eri suuruisia ja varsin hankalasti määriteltäviä alueita
avaruudessa, kun taas merkit ovat kukin 30:n asteen kokoisia viipaleita ympyrässä.
Sekaannusta aiheuttaa se, että merkkejä nimitetään samoiksi kuin tähdistöjä.
Astrologia
perustuu auringon ja maan väliseen suhteeseen, eikä tähdistöillä ole siinä sijaa
kuin niminä. Tärkeitä etappeja ovat kevätpäiväntasaus, kesäpäivän seisaus,
syyspäivän tasaus ja talvipäivän seisaus, jotka jakavat taivaankannen/vuoden aluksi
neljään yhtä suureen, 90:n asteen osaan. Nämä sektorit jaetaan vielä kukin kolmeen
30:n asteen viipaleeseen, joita kutsutaan merkeiksi: Oinas, Härkä, Kaksonen jne. Tähän
ei myöskään mahdu mukaan Skorpionin ja Jousimiehen välissä oleva Käärmeenkantaja,
joka on otettu vuonna 1928 kansainvälisellä sopimuksella osaksi tähdistöjä.
Väite 2: Tutkimustulokset eivät tue astrologiaa
Aineistossa
esitettiin, että kaikki tieteelliset tutkimukset osoittavat yhtäpitävästi, että
astrologia on roskaa (Suomen Kuvalehti 8/00).
Astrologinen
analyysi on laadittu väitteen mukaan niin yleiseksi, että kuka tahansa löytää siitä
itsensä. Tätä kutsutaan Barnum-efektiksi. Barnum-efekti tarkoittaa myös sitä, että
kun asiakas tulee astrologiseen analyysiin, hän on valmiina auliisti kuuntelemaan
positiivisia asioita itsestään ja on taipuvainen pitämään tällaisia kommentteja
totena. (SkepDic.com)
Väite 4: Pluto esimerkkinä keksityn tulkinnan
rakentamisesta
Väitteessä
esitettiin, että astrologit keksivät esimerkiksi Plutolle oman symboliikan tuulesta
temmattuna.
Väite 5: Astrologiassa kyse on fyysisistä vaikutuksista,
joita ei ole
Tämä
väite tulee esiin usein myös muissa keskusteluissa. Väitteessä tuodaan esiin, että
astrologien ajattelumallissa aurinko, kuu ja planeetat vaikuttavat jollain aineellisella
tavalla ihmiseen, joka sitten resonoi kartan näyttämällä tavalla.
Väite 6: Astrologia on yhtä keinotekoinen oppi kuin
sporalogia
Sporalogia
on skeptikko Nils Mustelinin kehittämä termi ja keinotekoinen oppi kuvaamaan astrologiaa
ja sen toimimattomuutta. Sporalogiassa ajatellaan, että raitiovaunujen (spårvagn,
"spora") - etenkin kolmosen ratikan - reitit vaikuttavat ihmisten luonteisiin.
(Mustelin 1991.)
-
hometaloa
-
pelkojen
häivyttymistä
-
turvallisuustarpeiden
muuttumista
-
kaaosta
-
rajojen
hämärtymistä
-
lempeyttä
-
lamaa
-
unelmien
toteuttamista
-
unelmien
romahdusta
-
jne.
Astrologia
on tällaisten merkitysten jäljittämistä ja rakentamista olemassa olevista vihjeistä
siten, että tulkintaketjusta muodostuu merkityksellinen kokonaisuus, synteesi. Tätä
tulkintakokonaisuutta voidaan käyttää hyväksi erilaisissa konteksteissa:
asiakastyössä, ajan hengen analysoimisessa, pörssin heilahtelujen tulkinnassa,
poliittisissa arvioinneissa, yritysmaailmassa, jne. Avantouinti ja turvallisuustarpeiden
muuttuminen ovat tulkintoja samasta astrologisesta symboliketjusta, mutta ne toimivat
merkityksinä erilaisissa konteksteissa.
Perusehtona
tälle semiotiikka-analogialle on
kuitenkin se, että hyväksytään annettuna se kieli, jota tutkitaan - eli astrologinen
järjestelmä. Samalla tavoin kuin merkityksiä voidaan tulkita vaikkapa Katri Valan
runoista, astrologinen kartta symboleineen kertomuksena tilanteesta - tarjoaa
merkityksenannon lähtökohdan.
Toinen
alue, joka on lähellä astrologiaa on psykologia. Niin psykologiassa kuin
astrologiassakin tarkastelun kohteina ovat mm. minä, persoonallisuus, vuorovaikutus ja
itsetuntemus (ks. esim. Vilkko-Riihelä 1999). Erityisen mielenkiintoiseksi psykologian
tekee astrologian kannalta tällä hetkellä se, että psykologiassa on muutaman viime
vuoden aikana sikäli palattu aikaisempiin käsitteisiin, että siellä on lanseerattu
uudestaan uudessa valossa käsite synnynnäinen temperamentti, joka vastaa moniin
psykologiassa aiemmin avoimiksi jääneisiin kysymyksiin. Synnynnäinen temperamentti
kertoo ihmisen yksilöllisestä tavasta reagoida asioihin. Se on persoonallisuuden
biologinen osa. (Keltikangas-Järvinen 2000, Keltikangas-Järvinen, Räikkönen ja
Puttonen 2001, ks. myös Vilkko-Riihelä 1999.)
Astrologinen
kartta antaa samantyyppisiä viitteitä ihmisestä kuin synnynnäinen temperamentti.
Kartan avulla voidaan jäljittää esimerkiksi, onko kyseessä aktiivinen, sosiaalinen vai
innovatiivinen ihminen.
Synnynnäistä
temperamenttia selvitetään mm. kyselylomakkeen avulla. Kyse on siis itsearvioinnista tai
toisten arvioinnista. Esimerkiksi koululaisten aggressiivisuutta on selvitetty
seuraavanlaisilla kysymyksillä:
Reaktiivinen
aggressio
1. Kuka suuttuu
helposti ja rupeaa heti ilkeäksi?
2. Kuka on
äkkipikainen ja "räjähtää" helposti?
3. Kuka on
nyrkit pystyssä pienimmästäkin asiasta?
Luokittelematon
1. Kuka
sanoo helposti äkkipikaistuksissaan jotain inhottavaa?
Proaktiivinen
aggressio
1. Kuka on
tahallaan inhottava toisille?
2. Kuka
uhkailee toisia?
3. Kuka
määräilee toisia ja pakottaa toiset tekemään niin kuin itse haluaa?
4. Kuka
haluaa nolata toisia vaikkei siihen olisi mitään syytä? (Nieminen 2000).
Astrologiassa
aineistonkeruumenetelmänä ei kuitenkaan käytetä kyselylomaketta vaan astrologista
karttaa, jota tulkitaan semiotiikan yhteydessä mainitun merkityskudelmaidean
avulla. Esimerkiksi aggressioita tutkittaessa karttaa analysoidaan mm. Marsin (mm.
toiminta, energia) ja Uranuksen (mm. äkillisyydet, räjähdykset) välisen suhteen
(aspekti) avulla. Mutta tutkimusta ei voida sitoa pelkästään Marsiin ja Uranukseen,
mikä jättää mm. tilastolliset tutkimukset marginaaliin. Kartta on aina kokonaisuus,
eikä siitä voida irrottaa yhtä tai kahta tekijää, mutta kokonaiskuvan myötä voidaan
luoda näkemys, jonka tuloksena on monimuotoinen tulkinta persoonasta, mikä ei kuitenkaan
ole staattinen tai deterministinen. Synnynnäistä temperamenttiakaan ei ajatella
staattiseksi vaikkakin pysyväksi: esimerkiksi kolmevuotiaan ärtyneisyys ilmenee
eri tavalla kuin kolmekymmentävuotiaan, mutta taipumus ärtyneisyyteen sinänsä on
pysyvä piirre (Keltikangas-Järvinen, Räikkönen & Puttonen 2001). Ajatus on saman tyyppinen kuin astrologiassa.
Esimerkiksi kolmevuotiaalla aurinko/Mars yhdistelmä voi ilmetä vaikkapa
rämäpäisyytenä, kolmekymppisellä sama yhdistelmä voi näkyä muun muassa
sporttisuutena tai oma-aloitteisuutena. Kartta tarjoaa tiettyjä vinkkejä ihmisen
minuuteen.
monitieteellistä
tutkimustoimintaa, joka kuvaa, selittää ja ymmärtää laaja-alaisia yhteiskunnallisia
ilmiöitä ja niihin liittyviä eri elämänalueiden muutos- ja kehitysprosesseja.
Soveltavana toimintana tulevaisuudentutkimus keskittyy käytännön ongelmien ratkaisuun.
Tulevaisuudentutkimus tarkastelee yhteiskuntaan vaikuttavia kehitystrendejä erityisestä
tulevaisuuden tietämisen intressistä käsin. Sen tehtävänä on yhdistää eri
tieteenaloilla saatuja tutkimustuloksia kokonaisuuksiksi, jotka auttavat
päätöksentekijöitä tekemään parempia valintoja yhteisen tulevaisuuden hyväksi.
Tulevaisuudentutkimus etsii vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, jotka voivat olla mahdollisia,
todennäköisiä tai toivottavia (Tulevaisuuden tutkimuskeskus).
Astrologia
hahmottaa tällaisia trendejä nk. hitaiden planeettasyklien avulla, joita ovat Jupiter
(12 v), Saturnus (29 v), Uranus (84 v), Neptunus (165 v) ja Pluto (248 v). Näitä
syklejä jäljittämällä ja yhdistämällä tehdään arvioita menneistä ajoista sekä
luodaan skenaarioita tulevista. Esimerkiksi kerran 20:ssa vuodessa oleva Jupiterin ja
Saturnuksen yhtymä liitetään muun muassa uuteen taloussykliin (kevät 2000), Pluton
merkkiylitys kertoo mm. niistä asioista, joita ko. merkin teemoissa on käytävä juurta
jaksain läpi, paljastettava tabuja ja uudistettava alue perinpohjin (esim. vuosia 1984-95
pidetään mm. seksuaalisuuskysymysten uudelleenarviointiaikana, parhaillaan olevana
ajanjaksona puolestaan mm. koulutus-, opetus- ja
kasvatuskysymyksissä käydään eräänlaista nahanluontiprosessia) ja Uranuksen
merkkiylitys innovoi tai vallankumoustaa aluetta, jolla se kulloinkin on
(parhaillaan olevana ajanjaksona mm. verkot, sähköinen teknologia, globaali yhteistyö).
Astrologia
puhuttaa, nostaa esiin tunteita laidasta laitaan sekä haastaa ajatusmalleja. Astrologian
ja tieteen välinen kuilu on lähes aina perustunut siihen, ettei tieteen mukaan
astrologiselle käsitejärjestelmälle ole onnistuttu määrällisten tutkimusten avulla
löytämään selitysmallia, joka selittäisi etenkin lähinnä fyysisen vaikuttamisen
perusteet. Astrologisia määrällisiä tutkimuksia (Michel Gauquelinin tilastolliset
tutkimukset) on jopa vääristelty (Ertel & Irwing 1996), jotta rajapinta astrologian
ja tieteen välillä on voitu säilyttää. Samoin uskomukset astrologiasta elävät
sinnikkäästi keskusteluissa ja mediassa siitä huolimatta, vaikka väitteiden
lähtökohtaoletukset olisivatkin virheellisiä tai niiden lähempi tarkastelu osoittaisi
ne riittämättömiksi.
Uuden tyyppisiä
keskustelukanavia astrologian ja tieteen välimaastoon voi avautua semiotiikan,
psykologian ja tulevaisuudentutkimuksen alueilla. Samoin painopisteen siirtyminen
määrällisistä tutkimuksista laadullisiin tutkimuksiin - jotka keskittyvät erityiseen
ja joissa kontekstilla on olennainen merkitys - tarjoaa myös mielenkiintoisia uusia
kommunikointikanavia tieteen suuntaan.
Astrologisesti
tarkasteltuna aika on mitä oivallisin uudentyyppiseen keskusteluun.
Lähteet
Brau, J-L., Weaver H. & Ed,amds, Al. 1977. Larousse Encyclopedia
of Astrology. Plume. Campion, N. 1989. An Introduction to the History of Astrology. Faculty
of Astrological Studies. -----1994. The Great Year. Astrology, Millenarianism and History in
the Western Tradition. Arkana Penguin Books. Curry, P. 1989. Prophecy and Power. Astrology in Early Modern England.
Polity Press. Ertel, S. & Irwing, K. 1996. The Tenacious Mars Effect. Urania. Heureka-keskustelu.
1994. Horoskooppi humpuukia vai tietoa tähtien takaa? 29.5.1994 Suomalainen
Tiedekeskus Heureka. Keskustelijoina astrologi Markku Manninen, astrologi Raimo A. Nikula,
psykologi Marjaana Lindeman sekä prof. Nils Mustelin. Keskustelun vetäjänä prof. Göte
Nyman. Kajanto, I. 1987. Humanism in a Christian Society I. The Attitude to
classical Mythology and Religion in Finland 1640-1713. Suomalaisen tiede-akatemian
toimituksia. Sarja B, 248. Keltikangas-Järvinen,
L. 2000. Tunne itsesi, suomalainen. WSOY. Keltikangas-Järvinen,
L. 2001 http://psykonet.jyu.fi/kurssimateriaalit/persoonallisuus/liisakel.html Keltikangas-Järvinen,
L., Räikkönen, K. & Puttonen, S. 2001. Onko luonto oikeudenmukainen?
Synnynnäinen temperamentti ja stressinsietokyky. Tieteiden päivät 2001. Kepler College http://www.keplercollege.org/index.html Knappich, W. 1988. Gescichte der Astrologie. Vittorio Klosterman. Lillqvist, O. 1996. Astrologiausko psyykkisenä hallintakeinona.
Astrologisen tiedon vaikutus yksilön minäkuvan ja maailmankuvan varmuuteen sekä
traumaattisten kokemusten
ja kriisien yhteys astrologiauskoon. HY. Psykologian laitos. Mustelin,
N. 1991. Astrologia ja sporalogia. Flimmer (12.3.1991). FST. Nieminen, E. 2000. Proaktiivisen ja reaktiivisen
aggression yhteys koulukiusaamiseen ja kiusatuksi joutumiseen. Turun yliopisto.
Psykologian laitos. Nikula,
R. A. 1993. Astrologian historia. RAN. Pursiainen,
T. 1997. Sigfridus Aronus Forsius. Pohjoismaisen renessanssin astronomi ja
luonnonfilosofi. Tutkielma Forsiuksen luonnonfilosofisista katsomuksista, lähteistä ja
vaikutteista. SKS. Rich Harris, J. 2000. Kasvatuksen myytti. Art House. Sachs, G. 1997. The Astrology File. Orion. ScepDic.com http://www.skepdic.com/forer.html Seymour, P. 1988. Astrology. The Evidence of Science. Arkana. Sophia Project http://www.uraniatrust.org/sophia/sophia.htm Tarnas, R. 1991. The Passion of the Western Mind. Understanding the
Ideas That Have Shaped Our World View. Ballantine Books. Tulevaisuuden
tutkimuslaitos. http://www.tukkk.fi/tutu/index_fi.htm Vilkko-Riihelä,
A. 1999. PSYYKE. Psykologian käsikirja. WSOY. Zimmel.
M. 2001 (Väitöskirjatutkimus yritysastrologiasta, tekeillä 2001) Vienna
University of Economics and Business Administration. |