|
|
Konferenssissa oli mahdollisuus tavata eri alojen
huippututkijoita, kuvassa Deepak Chopra. |
Instituutin juhlaillallinen tarjosi tilaisuuden rentoutumiselle
tiukkaan aikataulutetun konferenssin keskellä. Kuvassa
shiatsuterapeutti Yumi Ogawa hoitaa neurotieteilijä Diane Powellia. |
Parapsykologia
tutkii tieteellisesti, voiko mieli vastaanottaa tietoa
ympäristöstään tai vaikuttaa siihen ilman tunnettuja
fysikaalisia mekanismeja. Modernia parapsykologiaa on
harjoitettu 80 vuoden aikana yli 60 maan yliopistoissa,
Suomessakin, jossa alan suunnannäyttäjänä toimii Jarl Fahlerin
vuonna 1965 perustama Parapsykologian ja Informaatiofysiikan
Instituutti. Vielä ei ole kuitenkaan Apple lanseerannut
ensimmäistä ajatuksenlukijaansa eivätkä henkikirurgit ole
paikkaamassa uhkaavaa lääkäripulaa. Missä siis nykyisin mennään
parapsykologiassa?
Tämä termi ”parapsykologia” jaksaa puhuttaa. Milloin se on
vanhanaikainen, milloin taas harhaanjohtava tai leimaava. Termi on
kuitenkin vakiintunut yleiseen käyttöön, onhan sillä jo ikääkin 126
vuotta. Sen lanseerasi alkuaan saksalainen psykologi Max Dessoir
lausuessaan Sphinx-lehdessä: "jos joku... luonnehtii termin alkuosalla
"para" asioita, jotka ylittävät tavanomaisen tai ovat sen rinnalla,
sitten ehkäpä ilmiöitä, jotka menevät normaalin sielunelämämme
ulkopuolelle, voisi luonnehtia parapsykologisiksi, ja tiedettä joka
käsittelee tällaisia ilmiöitä parapsykologiaksi. Termi ei ole
miellyttävä, siltikin mielestäni siitä on hyötyä kuvatessa tähän
saakka tuntemattomia raja-alueita tavanomaisten ja patologisten
asioiden välissä".
Nykyinen parapsykologia tutkii tietoisuuteen liittyvien väitettyjen
parailmiöiden lisäksi parapsykologisia kokemuksia sekä niitä koskevia
hypoteeseja. Jos termi ei oikein istu omaan suuhun, rakkaalla lapsella
on mitä moninaisimpia salanimiä kuten psykobiofysiikka, psykotroniikka,
psioniikka, psykoenergetiikka, metapsykologia, paranormaalin tutkimus,
eniologia tai energialääketiede. Virallisen tieteen piirissä
parapsykologia kytkeytyy läheisesti anomalistiseen psykologiaan,
tietoisuudentutkimukseen, transpersoonalliseen psykologiaan ja
thanatologiaan, joten niidenkin sateenvarjon alla parapsykologiaa voi
tutkia. Olipa termistö mikä tahansa, parapsykologiasta puhuttaessa
pitää olla kuitenkin tarkkana ajatteleeko keskustelukumppani tiukan
tieteellisesti, vai onko hänen mielessään laajemmin alan
tutkimuksellinen harrastajatoiminta tai ehkä jopa määrittelytapa, joka
sisältää kokemuksellisen lähestymistavan aiheeseen. Tähdennettävä on
lisäksi, etteivät ufot, taikavarvut, kansanparannus tai salaliitot
juurikaan liity parapsykologiaan.
Jos modernista parapsykologiasta pitäisi valita sellainen asia, jonka
pitäisi kuulua kaikkien yleissivistykseen, se olisi biologi Berthold
P. Wiesnerin 1941 ehdottama psi-tekijä. Sosiaalipsykologian
professorin Daryl Bemin ja parapsykologi Charles Honortonin mukaan
”psi viittaa anomaaleihin informaation tai energian siirtymisen
prosesseihin, kuten telepatia ja muut yliaistillisen havaitsemisen
muodot, jotka ovat tällä hetkellä selittämättömiä tunnettujen
fysikaalisten ja biologisten mekanismien kannalta. Termi on puhtaasti
kuvaileva: Se ei viittaa, että tällaiset anomaaliset ilmiöt olisivat
paranormaaleja eikä ota kantaa taustalla oleviin mekanismeihin.”
Amerikkalainen parapsykologian opiskelijoiden ja tutkijoiden
ammattijärjestö Parapsychology Association (PA) toisaalta kuitenkin
katsoo, että tällaiset ilmiöt tai prosessit ovat väistämättä
paranormaaleja. PA edustaa parapsykologiaa maailman suurimmassa
tieteellisessä järjestössä, Yhdysvaltain tieteenedistämisseurassa.
Psi on kuitenkin hieman paranormaalia suppeampi käsite.
Paranormaalilla voidaan tarkoittaa ilmiötä, jota ei suurella
todennäköisyydellä voida täysin selittää tunnettujen luonnonlakien
avulla, jonka enemmistö tiedeyhteisön jäsenistä katsoo olevan
paranormaali tai ns. ydintiedon vastainen ja jonka selittäminen ei
olisi mahdollista vallitsevan paradigman puitteissa, ilman radikaaleja
muutoksia luonnontieteisiin. Keskeisimpiä tällaisista parapsykologian
tutkimista ilmiöistä ovat telepatia, selväaistiminen, ennustaminen ja
psykokinesia.
|
|
Fyysikko Matti Pitkänen ja professori Stefan Schmidt syventyvät
parapsykologian saloihin. |
Nuori suomalaistaustainen parapsykologian tutkija Kaleb Smith,
joka vietti kokonaisen kuukauden Suomessa shamanismin jäljillä. |
Muutoksen aikoja
Puhutaan, että parapsykologian asema tieteenä olisi taantunut tai että
parapsykologia olisi jopa katoamassa. Jokainen alaa seurannut on
nähnytkin, että etenkin tämä vuosituhat on tuonut mukanaan paljon
muutoksia. Yhdysvallat on menettänyt asemiaan alan johtavana valtiona
ja samalla myös alan rahoitus kansainväliselläkin tasolla laskenut
parhaista vuosista. Kuin kohtalon ironiaa on, että Yhdysvalloissa
vuonna 1884 syntynyt Yhdysvaltain parapsykologinen seura (ASPR), jonka
alkuvuosia värittivät taloudelliset ongelmat, on seuran tilat
kiinnitetty toiminnanjohtajan kuluihin samalla kun toiminta on
sulkeutunut ulkopuolisilta. Alkuvuosina se ajautui Society for
Psychical Research (SPR) -järjestön alaosastoksi kunnes vuonna 1906 se
sai noin 200.000 euron testamenttilahjoituksen Suomen silloisessa
suurruhtinaskunnassakin vaikuttaneelta parapsykologian pioneerilta,
valtioneuvos Aleksander Aksakoffilta.
Kuten tunnettua, vuonna 1882 perustettu SPR on maailman toiseksi
vanhin edelleen toimiva parapsykologinen seura, ja yksi alansa
arvostetuimmista tutkimusjärjestöistä. Sitä iäkkäämpi on vain
Cambridgen yliopistossa 1850-luvulla alkunsa saanut perustettu
kummitusklubi, the Ghost Club. Tämän salamyhkäisen keskustelukerhon
taustalla oli epäilemättä aimo annos huumoria, sillä jotkut sen
toimijoista vannoivat valalla vapauttavansa toisensa tarvittaessa
mielisairaalasta kun toiset taas resitoivat seuran kuolleiden jäsenten
nimiä pyhäinpäivän yönä. Kummitusklubin ohella varhaista liikehdintää
alalla edustivat Oxfordissa 1875 perustettu Fantasmologinen seura ja
Lontoossa 1867 perustetun Dialektisen seuran spiritualismin
tutkimuskomitea.
SPR edustikin kiistatta ensimmäistä vakavaa yritystä tehdä
systemaattista tieteellistä tutkimusta parapsykologiasta ja siinä se
on myös menestynyt. Seurassa on sen historian aikana vaikuttanut
lukuisia merkkihenkilöitä, menneistä puheenjohtajista löytyy niin
Iso-Britannian pääministeri Arthur Balfour kuin maineikkaita
tiedemiehiä, kuten Sir Oliver Lodge, sir Alister Hardy, Camille
Flammarion ja Gardner Murphy, sekä nobelistit Charles Richet, Lordi
Rayleigh ja Henri Bergson. Seuraa onkin tiettävästi tukenut vaikuttava
määrä nobelisteja, joista osa on itsekin harjoittanut parapsykologian
tutkimusta – mm.
Alexis Carrel, Brian Josephson, J. J. Thompson, Santiago Ramón y Cajal,
John William Strutt, Wolfgang Pauli sekä Marie ja Pierre Curie.
Käsissä menestyksen eväät
Soittaessani SPR:lle Lontooseen toimistosihteeri Peter Johnson vastaa
rutiinilla tiedusteluihini – huomaa, että vastaavia yhteydenottoja
tulee usein. Saan heiltä vahvistusta käsitykselleni, että
yliopistotason parapsykologia on onnistunut vakiinnuttamaan ja jopa
vahvistamaan asemiaan Euroopassa. SPR on noin 5000 jäsenellä alansa
suurin maailmassa, eikä jäsenmäärässä ole kuulemma tapahtunut
merkittäviä muutoksia 60 vuoteen. Myös Parapsychological Associationin
jäsenmäärä on pysynyt jokseenkin vakiona viimeiset 15 vuotta. SPR ja
PA ovat kuitenkin tiivistäneet vuosien varrella yhteistyötään,
esimerkiksi digitoidessaan parapsykologian julkaisuja internetiin.
Viimeisin esimerkki yhteistyöstä oli heinäkuussa Lontoossa järjestetty
yhteinen parapsykologia-konferenssi, jossa oli toista sataa tutkijaa
ympäri maailman.
Ajatukset menevät väistämättä siihen, että SPR:n syntysijoilla
Iso-Britanniassa on nähty suoranainen väitöskirjabuumi. Maassa on
valmistunut jo yli 40 parapsykologiaan erikoistunutta tohtoria,
arviolta suunnilleen yhtä paljon kuin kaikissa muissa maissa yhteensä.
Valtaosa näistä tohtoreista juontaa juurensa elokuussa 30 vuotta
täyttäneeseen Edinburghin yliopiston parapsykologian yksikköön, josta
valmistuu nykyisin liki joka vuosi uusia parapsykologian tohtoreita.
Jo ennen kuin tämä tutkimuskeskus perustettiin kirjailija Arthur
Koestlerin miljoonalahjoituksella, Edinburghin yliopistosta oli
valmistunut useita parapsykologian tohtoreita professori John Beloffin
tuella, kuten ruotsalainen parapsykologiaan erikoistunut
emeritusprofessori Adrian Parker. Ja väitöstutkimusten lisäksi
Edinburghin yliopisto on tuottanut toista sataa parapsykologiaan
liittyvää gradututkielmaa. Tätä kaikkea ajatellessani koen jälleen
suurta houkutusta mennä ulkomaille opiskelemaan parapsykologiaa, jos
vain olisi riittävästi rahaa.
Olen nähnyt kuinka alan opiskelumahdollisuudet ovat kehittyneet
huimasti omana elinaikanani. Ennen Koestlerin tutkimuskeskuksen
perustamista akateemisia kouluttautumismahdollisuuksia
parapsykologiassa oli nykyistä rajallisemmin. Vuonna 1937 valmistuivat
maailmalla ensimmäiset moderniin parapsykologiaan erikoistuneet
tohtorit, parapsykologian professoreiksi päätyneet Hans Bender ja
Wilhelm H. C. Tenhaeff sekä modernin parapsykologian oppi-isän J.B
Rhinen oppilas John F. Thomas. Tätä ennen puhuttiin psyykillisestä
tutkimuksesta, siitäkin oli vuonna jo 1893 väitellyt tohtoriksi
ranskalainen lääkäri Albert Coste.
Saamani tilaston mukaan vuonna 1983 maailmalta löytyi 66 yliopistoa,
joissa oli kyllä mahdollisuus opiskella parapsykologiaa, mutta
valtaosa niistä tarjosi vain yksittäisiä kursseja, joiden laatu ei
aina heijastellut alan parasta asiantuntemusta. Vuonna 2011
parapsykologiaa opettavien yliopistojen määrä oli parapsykologi Nancy
Zingronen mukaan 43, mutta aiempaa suurempi osuus niistä tarjosi
huippulaatuista koulutusta ja mahdollisuuden erikoistua
parapsykologiaan osana akateemista loppututkintoa. Tänä vuonna löytyi
jo puolisen sataa korkeakoulua, joissa voi opiskella parapsykologiaa.
Lähin mahdollisuus väitellä tohtoriksi parapsykologiasta on Lundin
yliopistossa, parapsykologian professorin Etzel Cardeñan vetämien
kurssien ja ohjauksen ansiosta.
Ja onhan maailmalla toki tarjolla runsaasti epävirallisiakin alan
kursseja, muun muassa alan järjestöjen toimesta. Olen seurannut alaa
pitkään ja pistänyt merkille, että myös kehitysmaissa on alkanut
lisääntyvää kiinnostusta aiheeseen. Parapsykologian
kansainvälistymisestä parhaita esimerkkejä oli alkuvuodesta
järjestetty online-kurssi parapsykologiasta ja anomalistisesta
psykologiasta, jossa kuuden viikon aikana luennoi kymmeniä alan
huippuasiantuntijoita. Yhdysvaltalaisen Parapsykologian Säätiön
sponsoroimalle ilmaiselle kurssille osallistui noin tuhat henkilöä eri
puolilta maailmaa – kolmanneksi aktiivisimpana maana oli Suomi, josta
tuli Parapsykologian ja informaatiofysiikan instituutin kutsumana
lähes 50 opiskelijaa! Suuren kysynnän takia tämä kurssi uusitaan
hieman eri luennoitsijakokoonpanolla 11. tammikuuta 2016 alkaen.
Huomaa nopeasti, että koulutusmahdollisuuksien kasvu selittyy ennen
kaikkea valmistuneiden parapsykologian tohtoreiden mahdollisuudella
vakiinnuttaa asemansa tiedeyhteisössä alan edustajina ja edesauttaa
asemastaan käsin uusien parapsykologian tohtoreiden valmistumista.
Esimerkiksi vielä vuonna 1983 maailmalla toimi kolme parapsykologiaan
erikoistunutta professoria kun nykyisin heitä on kuusi. Eri maissa on
vuosikymmenten varrella työskennellyt ainakin 26 professoria, joiden
erikoisala on parapsykologia tai anomalistinen psykologia. Vahvoja
parapsykologian keskuksia sijaitsee Iso-Britannian ja Ruotsin ohella
Saksassa ja Italiassa. Euroopan ulkopuolella Brasiliassa on nykyisin
ennätysmäärä alan koulutusta, tästä on pitänyt huolen etenkin
spiritualistien ylläpitämä korkeakoulu Curitibassa ja anomalistisen
psykologian laboratoriota ylläpitävä São Paulon yliopisto, jossa on
professori Wellington Zangarin johdolla valmistunut tai valmistumassa
useita alaan erikoistuneita tutkijoita, jotka suunnittelevat
vakiinnuttavansa puolestaan parapsykologian asemaa muissa alueen
yliopistoissa.
|
|
50 vuotta täyttänyt Parapsykologian ja informaatiofysiikan
instituutti järjesti juhlaillallisen 10.6. Puotilan kartanossa. |
|
Kohti tajunnan vallankumousta
Ei voi välttyä ajatukselta, että parapsykologia on saavuttanut pysyvän
aseman tiedeyhteisössä, jota skeptikotkaan eivät näköjään yritä
entiseen malliin horjuttaa. Samalla voi kuitenkin ymmärtää niitä
pelkoja, että institutionalisoituessaan parapsykologia alkaisi
muistuttamaan yhä vähemmän perinteistä psi-tutkimusta ja yhä enemmän
anomalistista psykologiaa. Anomalistinen psykologia käsittää
parapsykologian tutkimuksen skeptisistä lähtökohdista, jolloin
paranormaaleille kokemuksille pyritään etsimään normaaleja selityksiä
ja psykologisia taustasyitä niitä koskeville paranormaaleille
tulkinnoille.
Tämä pelko tuli hyvin esille vetämäni instituutin järjestämässä
kesäseminaarissa, jossa esiintyivät lisäkseni intuitiotutkija Samu
Mielonen, fyysikko Matti Pitkänen, parapsykologi Jan Fjellander
Ruotsista ja parafenomenologian tutkija Ulisses Schlosser Brasiliasta.
Parapsykologien mahdollisuus määrittää oma identiteettinsä on hyvin
tärkeä monille, niin myös minulle. Koska seminaarin aihe oli alan
tulevaisuus, osoitin parapsykologialle kolmannen mahdollisen
etenemistavan. Tässä lähestymistavassa kysymys ei olisi enää vain
siitä, onko paranormaaleja ilmiöitä olemassa vaan kuinka me voisimme
tehdä maailmastamme hieman paranormaalimman. Tarkoitin tällä paitsi
muodissa olevaa parakokemusten simuloimista ja neurohakkerointia, myös
valmiutta lähestyä informaatiofysiikkaa mahdollisena keinona tehostaa
parapsykologian tutkimusta, kiinnittää sitä astetta henkisempään
maailmankuvaan ja jopa tuottaa paranormaaleja ilmiöitä.
Vaikka paranormaalin tutkimukselle onkin muodostumassa lupaavia
mahdollisuuksia vakiintua osaksi tiedeyhteisöä, parapsykologian
opintojen päätyttyä ei silti välttämättä löydä itseään ensimmäiseksi
paikallisen yliopiston kellariin unohtuneesta psi-laboratoriosta tai
Mulderin arkistoista. Ei, sillä parapsykologian työllisyysnäkymissä ei
ole juurikaan kehumista, koska rahoituksen puute. Tai no, kehutaan nyt
kuitenkin vuosikymmeniä alan merkittävänä rahoittajana toimineen
Parapsykologian säätiön sijoitustaitoja – vuoden 2008
talousromahduksen jälkeen säätiöltä katosivat kaikki työntekijät
toiminnanjohtajaa lukuun ottamatta.
Sinänsä tilanteessa ei pitäisi olla valittamista, kun maailmalta
löytyy nykyisin ainakin 32 parapsykologian tutkimusta tukevaa rahastoa
ja säätiötä, jonka lisäksi noin 80 erilaista fasiliteettia tarjoaa
mahdollisuuden tehdä tutkimusta ilmaiseksi, kunhan määrätyt ehdot
täyttyvät. Tutkijat elävät kuitenkin yhtä paljon niukkuudella kuin 30
vuotta sitten, koska aiemmin joukossa oli sellaisia pikkutekijöitä
kuin Yhdysvaltain ja entisen Neuvostoliiton hallitukset, Xeroxin
perustaja Chester Carlson, hotelli- ja avaruusalan yrittäjä Robert
Bigelow, miljonääri Laurance S. Rockefeller sekä lentokoneita ja
avaruusraketteja valmistavan McDonnell Douglas yhtiön perustaja James
S. McDonnell. Tällä merkittävin alan rahoittaja on portugalilainen
BIAL-säätiö, jonka perustaja yritysjohtaja Luís Portela halusi itsekin
nuorena professorina erikoistua parapsykologiaan, mutta päätyikin
isänsä kuoleman jälkeen kansainvälisen perheyrityksensä johtoon.
Niinpä hän perusti säätiön, joka on jakanut jo yli 250 apurahaa
parapsykologian tutkimukseen yliopistoille, yksityisille
instituuteille ja jopa paraseuroille, suuruudeltaan 5000 ja 50.000
euron välillä. Mainitseminen arvoinen on myös Sir John Templetonin
säätiö, jonka rahoittaa mittavilla summilla ns. perimmäisiä kysymyksiä
koskevaa tutkimusta, mukaan lukien parapsykologia – esimerkiksi
professori John Martin Fischerin johtama projekti Kalifornian
yliopistossa sai kolme vuotta sitten viisi miljoonaa dollaria
kuolemanjälkeisen elämän ja kuolemattomuuden tutkimiseen.
Nykyisin vajaalla 60 henkilöllä on mahdollisuus työskennellä
täysipäiväisesti parapsykologian tutkimuksen parissa ja arviolta yli
70 tutkijaa työskentelee alan parissa osa-aikaisesti. Lisäksi
maailmalla arvioidaan olevan noin 140 henkilöä, joiden työ sivuaa tai
tukee parapsykologiaa. Tilanne ei ole muuttunut oleellisesti
viimeisten vuosikymmenien aikana, suurimmillaan vaatimaton yhteisömme
on luultavasti ollut 1970-luvulla ja 1980-luvun alkupuoliskolla.
Melkoinen osa parapsykologian tutkimuksesta tapahtuukin satunnaisilla
lahjoituksilla ja apurahoilla, vapaa-ajalla tai eläkkeellä, onhan tämä
monelle intohimo. Tällä hetkellä alan tutkimusyksiköitä tai
tutkimusryhmiä toimii noin 25 yliopistossa, joiden lisäksi ala on
edustettuna kymmenissä muissa tutkimusyksiköissä. On myös viitteitä
siitä, että joidenkin maiden hallinnot tukevat parapsykologiaa.
Parhaiten alan trendejä voidaan kuvata vuosittain julkaistujen
tutkimusten määrällä, joka on ainakin nelinkertaistunut viimeisen 30
vuoden aikana. Samaan aikaan parapsykologiaa käsittelevien
tieteellisten julkaisujenkin määräkin on lisääntynyt selvästi,
nykyisin niitä on ainakin 45. Viimeisen 200 vuoden aikana
parapsykologiaa koskevia sarjajulkaisuja on ilmestynyt ainakin 140,
joista 15 on perustettu viimeisen 10 vuoden aikana. Lisäksi yhä
suurempi osuus alan tutkimuksesta läpäisee valtavirtaa edustavien
tiedelehtien julkaisukynnyksen.
Nykyisin parapsykologian tiimoilta julkaistaan vuosittain arviolta
jopa toista tuhatta tieteellistä tutkimusta, mikä heijastelee viime
vuosien aikana nähtyä poikkeuksellisen aktiivista aikaa. Vastaava
aktiivinen kausi nähtiin 1970-1983, jolloin julkaistujen
tiedeartikkelien määrä lisääntyi merkittävästi. Tuo kausi kuitenkin
päättyi yli vuosikymmenen kestäneeseen lamaannuksen kauteen, jossa ala
jäi selvästi jälkeen yleisestä kehityksestä. Käännekohta tapahtui
skeptikko James Randin julkistettua projekti Alfan, jossa joukko
taikureita onnistui huiputtamaan lusikantaivutusta tutkinutta fyysikko
Peter Phillipsiä ja joitakin muita parapsykologian tutkijoita. Nyt
koko kuvio vaikuttaa kääntyneen osittain päälaelleen Randin
ilmoitettua eläköitymisestä ja skeptikkoliikkeen kärsiessä
skandaaleista parapsykologian suosion vain lisääntyessä.
Kotimaista parapsykologiaa
Meidän suomalaisten kannalta merkittävin murros on tapahtunut
paikallisten paraseurojen hiipuessa viimeisen 15 vuoden aikana. Syynä
on tietysti internet ja sosiaalinen media, johon paikallisten seurojen
on vaikea vastata muutoin kuin laajentamalla toimintaansa. Tämä
kehitys alkoi jo 1980-luvulla, paikallisseurojen kultakausi oli 60- ja
70-luvulla. Parhaimmillaan Suomessakin on ollut 20 paraseuraa, nyt
vain neljä. Osa on lopettanut, osa vaihtanut nimeä ja konseptia.
Peter Johnson SPR:n pääkallonpaikalta vahvistaa, että ilmiön taustalla
on mukautuminen toimintaympäristön muutoksiin. Paraseurojen tilalle on
tullut tuhansittain internetiä hyödyntäviä ryhmiä, joissa kymmenet
tuhannet ihmiset harrastavat mm. kummittelun kaltaisten ilmiöiden
tutkintaa – Suomessakin niitä on toista kymmentä. Samalla viimeisten
20 vuoden aikana maailmalla on perustettu lukuisia uusia
parapsykologiaa sivuavia järjestöjä, jotka vetäneet tuhansia uusia
ihmisiä mukaan kansainväliseen alan toimintaan. Yhä useammat
suomalaisetkin seuraavat internetin välityksellä kansainvälistä
toimintaa.
Olen kuitenkin joutunut havaitsemaan, että yhteydet Suomesta
maailmalle ovat olleet tähän mennessä yllättävän vähäisiä ja
hajanaisia – ehkä kielimuurista ja tarjonnan monipuolisuudesta
johtuen. Vähäisiä yhteyksiä eurooppalaiseen parapsykologiaan kuvaa se,
että SPR:ssä on tällä hetkellä vain 4 suomalaista jäsentä.
Kansainvälisyyden puute saattaa olla yhtenä syynä myös sille, että
parapsykologian perinne on Suomessa heikompi kuin esimerkiksi
Ruotsissa. Parapsykologian ja Informaatiofysiikan Instituutti
pyrkiikin näyttämään tässä uutta suuntaa kansainvälistymällä ja
samalla hieman erikoistumalla.
Vetämäni instituutti on kuluneen vuoden aikana muun muassa vetänyt
suosittuja kummitustalokierroksia Helsingissä sadoille ihmisille ja
järjestänyt Institute of Noetic Sciencen tutkimuspäällikön Dean
Radinin etäluennon Yhdysvalloista. Tammikuun lopussa toimitimme
Opetus- ja kulttuuriministeriölle parapsykologiaa koskeneen
avustushakemuksen, jossa oli mukana noin 5000 ihmisen allekirjoittama
vetoomus alan tutkimuksen edistämiseksi. Tämä adressi ei ollut
laatuaan ensimmäinen, jo 80-luvulla kerättiin kuulemma nimiä
Rauni-Leena Luukasen parapsykologian professuurin puolesta. Tämä
uudempi vetoomus kuitenkin johti osittain tulokseen, sillä adressin
tavoite – ennen kuin se sai lopullisen muotonsa 2012 jälkeen – oli
alun perin saada Turun yliopistoon tajunnantutkimuksen ja
anomalistisen psykologian professuuri sekä paranormaalia käsittelevä
tutkimusohjelma. Vuonna 2012 Antti Revonsuo nimitettiin
tajunnantutkimuksen professoriksi Turun yliopistoon, ja vaikka
anomalistista psykologiaa ei professuuriin liitettykään, suomalaisen
tajunnantutkimuksen perinteen vahvistuminen on edesauttanut myös
parapsykologiaa. Lisäksi samana vuonna Suomen Akatemia myönsi Turun
yliopiston Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitokselle
900.000 euroa apurahaa tuonpuoleista tutkivaan Mieli ja toinen
hankkeeseen, joka muistuttaa poikkitieteellisyydessään hieman
Templetonin säätiön rahoittamaa kuolemattomuusprojektia Kalifornian
yliopistossa. Vetoomuksen kolmas tavoite oli saada valtiolta
pienimuotoista rahoitusta Parapsykologian ja informaatiofysiikan
instituutille, mihin on 5000 allekirjoittajan tuella avautunutkin
lupaava mahdollisuus, vaikka itse hakemukseen tulikin kielteinen
vastaus.
Instituutti täytti kesäkuussa 50 vuotta ja piti sen tiimoilta
juhlaillallisen Puotilan kartanossa, johon osallistui kymmeniä
vieraita ulkomailta ja kotimaasta (ks. Olavi Kiviniemen artikkeli
lokakuun Ultrasta), joiden lisäksi terveisensä juhlavuotta viettävälle
instituutille lähettivät mm. entinen kansanedustaja Ilkka Taipale ja
kokouksessa esillä olleen ruotsinkielisen paraseuran entinen
puheenjohtaja Stefan Tallqvist, jotka olivat estyneet saapumasta
paikalle. Instituutti on edustettuna syksyn Hengen ja tiedon messuilla
parapsykologialle omistetussa luokkahuoneessa yhteiskoulun kolmannessa
kerroksessa.
Tietoisuuden tiede kiteytyi Suomessa
Eräs tällä hetkellä merkittävä suuntaus parapsykologiassa on läheinen
yhteys tietoisuustutkimukseen. Helsingissä kesäkuun alussa pidetty
kuusipäiväinen konferenssi, Toward a Science of Consciousness (kohti
tietoisuuden tiedettä), osoitti tämän hyvin konkreettisella tavalla
kootessaan Helsingin yliopistolle yli 500 suomalaista ja ulkomaalaista
tutkijaa, joista liki 40 edusti parapsykologiaa, yhtä konferenssin
virallisista osa-alueista. Vuosittaisen konferenssin ovat laittaneet
alulle 1994 Sir Roger Penrose, joka tunnetaan mustia aukkoja
koskevasta työstään yhdessä Stephen Hawkingin kanssa, sekä hänen
kanssaan kvanttitietoisuutta tutkinut lääkäri Stuart Hameroff.
Kumpikin konferenssin pääluennoista sivusi parapsykologiaa. Ensiksi
kehosta irtautumisesta luennoinut parapsykologian tohtori Susan
Blackmore ilmoitti palaavansa jälleen parapsykologian tutkimusten
pariin jättäydyttyään pois alalta vuonna 2001, ja rinnasti
tietoisuuden tutkimuksen parapsykologiaan toteamalla, että tutkimusala
elää nyt samanlaisia ratkaisun hetkiä kuin parapsykologia
vuosikymmeniä sitten. Nykyisenä skeptikkona hän ehdotti, että alan
pitäisi joko integroitua täysin tiedeyhteisöön tai se jää
parapsykologian tavoin kiistanalaisen rajatieteen asemaan. Susan oli
osallistumassa instituutin juhlaillallisellekin, mutta jäi lopulta
pois vieraita kuljettaneesta minibussista väsymykseen vedoten. Toinen
konferenssin pääesiintyjä Deepak Chopra esitteli perustamansa
keskuksen tekemiä uraauurtavia tutkimuksia meditaatiosta ja
tietoisuustaidoista, joita hän sivusi myös esiintyessään
Kulttuuritalolla suurelle yleisölle (ks. Ultra 9/2015).
Konferenssin merkittävimmäksi kohokohdaksi osoittautui Harvardin
yliopiston neurotieteilijän Diane Powellin luento salintäydelle
yleisölle autististen lapsien telepaattisista kyvyistä. Suomessa hänet
tunnetaan vuonna 2011 ilmestyneestä teoksestaan Kuudes aisti. Hän on
ollut jo pitkään kiinnostunut savantismista, kehitysvammaisilla tai
autistisilla neroilla olevaan ilmiömäiseen erityislahjakkuuteen, joka
usein liittyy muistiin. Tällaiset kyvyt ovat itsessään uskomattomia,
mutta vielä uskomattomampaa on, että näiden henkilöiden mukaan tämä
tieto ikään kuin vain tulee heidän tietoisuuteensa – kyse ei ole siis
pelkästään hämmästyttävän hyvästä laskupäästä tai lahjakkaasta
muistivihjeiden hyödyntämisestä. Diane päätteli, että tällaiset lapset
saattavat olla parapsyykkisesti herkkiä.
Hänen tietoonsa kantautui mykkä 9-vuotias Hayley-tyttö, joka kykeni
ratkaisemaan monimutkaisia laskutoimituksia. Toinen Hayleyn kanssa
työskennellyt terapeutti oli tytön näkemättä tarkistanut esittämiään
laskutehtäviä laskimella, kun vahingossa naputtelikin erään
laskutoimituksen laskimeen virheellisesti, jolloin tyttö kirjoittikin
terapeutin saaman virheellisen vastauksen ikään kuin olisi lukenut sen
terapeutin ajatuksista. Toisella terapeutilla oli samankaltaisia
kokemuksia ja hän lopulta sanoi Hayleylle asiasta, kysyen samalla
ajatuksissaan mikä on ”rakastan sinua saksaksi” – jolloin tyttö oli
kirjoittanut välittömästi ”ich liebe dich”.
Diane lähti kolmeksi päiväksi paikalle tekemään testejä Hayleyn ja
hänen terapeuttiensa kanssa. Kokeiden tarkoituksena oli, että tytölle
lähetettäisiin telepaattisesti laskutoimituksia ratkaistavaksi ja
toistettavia numerosarjoja tai kuvia ylös kirjoitettavaksi, numero tai
kirjain kerrallaan. Tytön osumatarkkuus näissä telepatiakokeissa oli
noin 90%. Kokeet videoitiin viiden kameran avulla ja niistä on
julkaistu otteita internetissä. Dianen tietoon on tullut kaksi
muutakin väitetysti telepaattista savant-lasta ja uusia tutkimuksia
aiheesta onkin luvassa.
Konferenssissa oli läsnä myös useita saksalaisia parapsykologian
tutkijoita, jotka edustivat mm. Freiburgin parapsykologian
tutkimusyksikköä. Kyseinen tutkimusyksikkö oli aiemmin osa yliopistoa
ja siirtyi vuonna 1998 yliopiston läheisyyteen. Konferenssin
kutsuttujen luennoitsijoiden joukkoon kuulunut fyysikko Harald
Atmanspacher Freiburgista piti yliopiston pääsalissa luennon
kvanttitietoisuudesta, jossa sivuttiin myös parapsyykkisiä kykyjä. Hän
on kehittänyt viimeisen 10 vuoden aikana kvanttilomittumiseen
perustuvaa teoriaa yhdessä psykologi Harald Walachin kanssa.
Konferenssissa niin ikään esiintynyt Walach on toiminut 2005-2009
parapsykologian professorina Northamptonin yliopistossa ja siirtyi sen
jälkeen Viadrinan Eurooppa-yliopiston transkulttuuriseen
terveystieteiden tutkimusyksikköön täydentävien hoitomuotojen
professoriksi. Hän on ohjannut useita parapsykologiaan liittyviä
lopputöitä, kuten gradun venäläisestä Nikolai Kozyrevin peilistä,
jonka sanotaan vahvistavan yliaistillisia kykyjä, sekä professori
Stefan Schmidtin väitöskirjan yliaistillista havainnointia koskevista
koejärjestelyistä, joka oli myös konferenssissa Walachin
yhteistyökumppanina. Lukuisia palkintoja tutkimuksistaan voittanut
Schmidt on toiminut aiemmin parapsykologian professorina Utrechtin
yliopistossa Hollannissa ja vetää nykyisin Freiburgin yliopistollisen
keskussairaalan yhteydessä toimivaa täydentävien hoitomuotojen
tutkimusyksikköä (Sektion komplementärmedizinische
Evaluationsforschung). Lisäksi saksalaista parapsykologiaa
konferenssissa edustivat Wolfgang Fach, Wolfgang Tschacher, Michael
Bach ja Marc Wittmann. He osallistuivat Mind-Matter Societyn
illalliselle samaan aikaan instituutin juhlaillallisen kanssa ja
poistuivat maasta ennen konferenssin päättymistä, joten en saanut
kunnon tilaisuutta tutustua heihin.
Dianen ja saksalasten ohella konferenssissa oli tilaisuus luoda
lukuisia muitakin ulkomaisia kontakteja. Pääsin osallistumaan 11.6.
Helsingin kaupungintalolla järjestettyyn vastaanottoon, jossa meidät
toivotti tervetulleeksi apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki.
Vaihdettuani kuulumisia useiden läsnä olleiden huippututkijoiden ja
parapsykologien kanssa, minun ja instituuttia niin ikään edustaneen
seuralaiseni Yumi Ogawan pöytään tuli muuan nuori herra Seattlesta.
Kaleb Smithiksi esittäytynyt ikäiseni tutkija osoittautui
suomalaistaustaiseksi, jonka kummatkin vanhemmat ovat kotoisin
Suomesta. Väitöskirjaa transpersoonallisesta psykologiasta
valmisteleva Kaleb on jo ehtinyt tehdä yhteistyötä maineikkaiden
parapsykologian suurmiesten, prof. Stanley Krippnerin ja prof. Charles
Tartin kanssa. Yli 500 tieteellistä artikkelia kirjoittanut Krippner
tunnetaan etenkin unitelepatiatutkimuksistaan, joita hän suoritti
johtamassaan parapsykologia-laboratoriossa Maimonidesin sairaalassa
yhdessä sairaalan psykiatrian osaston johtajan Montague Ullmanin
kanssa. Kehostairtautumista tutkinut Tart on puolestaan maailman
maineikkaimpiin kuuluva transpersoonallinen psykologi. Kaleb on tässä
vaiheessa keskittynyt joidenkin klassisten parapsykologian kokeiden
toistamiseen.
Tapaaminen Kalebin kanssa alkoi tuntumaan enemmän kuin vain
yhteensattumalta kun hän kertoi, kuinka tutkiessaan Perun viidakoissa
psykedeelisiä kasveja hän joutui itsekin kerran koehenkilöksi ja
vaikutusten hellittäessä kuuli yllättäen puhuttavan suomea –
osoittautui, että keskellä viidakkoa pienessä kylässä todellakin oli
suomalainen pariskunta etsimässä alueella ollutta poikaansa.
Synkronisiteettia? Kaleb oli saapunut konferenssiin esittämään
tutkimustaan koskevaa posteria ja tapahtuman päätyttyä hän matkasi
ympäri Suomea perheensä shamanististen juurien perässä. Kiersin
itsekin Yumin kanssa Suomea koko kesäkuun, mutta meillä oli
mahdollisuus tavata vielä heinäkuun alussa ennen hänen paluutaan
kotikaupunkiinsa Seattleen.
Seuraavana konferenssipäivänä tutustuin pääluentojen jälkeen Norjan
parapsykologisen seuran entiseen puheenjohtajaan ja Parapsychological
Associationia edustaneeseen tutkijaan, insinööri Jon Mannsåkeriin.
Minulla oli ennen konferenssia käytössäni konferenssiraportissa
julkaistu osallistujaluettelo, josta olin yksitellen käynyt läpi
kaikki paikalle tulevat parapsykologit kutsuakseni heidät instituutin
juhlaillalliselle. Hänen tervehdyksensä tuli kuitenkin minulle täytenä
yllätyksenä, kävellessään puheilleni Susan Blackmoren ja Deepak
Chopran esitysten yhteydessä pitämäni kommenttipuheenvuoron jälkeen –
vielä suurempi yllätys oli, että hän tervehti minua suomeksi!
Osoittautui että hänellä on suomalainen vaimo, joten saatoimme vaihtaa
kuulumisia osittain suomeksi keskustellessamme pääesitysten jälkeen
konferenssi-illallisella Vanhalla ylioppilastalolla sekä seuraavana
päivänä järjestetyssä päätösjuhlassa Maxine-klubilla, jotka tarjosivat
kiireisen konferenssi-ohjelman ohessa ainoita tilaisuuksia
sosialisoitua – Instituutin juhlaillallisen osallistujien ohella
mahtavia kontakteja olivat tietoisuustutkija Eva Deli (johon yhtenä
lukuisista oudoista yhteensattumista tutustuin lentokentällä
noutaessani Yumia), spiritualismin historiaa tutkiva apulaisprofessori
Cristina Zaccarini, aikamatkustusta tutkiva fyysikko Allan Emren,
ohjaaja Nick Day, konferenssin sponsoroija Christer Perfjell sekä
Yhdysvaltain entinen presidenttiehdokas John Hagelin. Konferenssin
päätyttyä tuli tieto, että vastoin Susan Blackmoren näkemystä
Helsingin henki kypsytti tietoisuustutkimuksesta uuden tieteenalan –
ainakin mitä tulee alan johtavaan konferenssiin, sillä se järjestetään
ensi vuonna Tucsonin Arizonassa nimellä Tietoisuuden tiede.
Uutisia maailmalta
Konferenssin mielenkiintoisin tarjonta olivat maailmalta kantautuneet
uutiset, joista osa oli minullekin täysin uusia. Tutustuin tapahtuman
yhteydessä maineikkaaseen Ruotsissa asuvaan meedioon Terry Evansiin ja
hän kertoi Kiinassa viime vuosina toteutetuista parapsykologisista
tutkimuksista, joihin hän on osallistunut. Kiinassa puhutaan usein
parapsykologiasta erilaisin kiertoilmaisuin, mutta siellä on viime
vuosina noussut merkittävää aiheeseen liittyvää tutkimusta, johon
Kiinan hallituksen kerrotaan investoineen miljoonia, jotka
kohdistuisivat etenkin parapsyykkisesti herkillä lapsilla tehtäviin
kokeisiin. Kiinan hallinnon piiristä on kuulemma arvioitu, että maassa
olisi jopa 100.000 lasta joilla on tällaisia parapsyykkisiä kykyjä.
Vastaanottaessani tällaisia itsellenikin uusia väitteitä, saatoin vain
todeta niiden vaativan hieman tarkempaa tarkastelua.
Sen verran tiedän kuitenkin jo ennestään, että Kiinan lisäksi koko
Kaakkois-Aasian alueella on nousussa mantereelle ominaislaatuinen
parapsykologian perinne, etenkin Japanissa ja Intiassa. Intian johtava
parapsykologi on kansleri K. Ramakrishna Rao, jonka jo 1967 perustama
parapsykologian laitos toimii edelleenkin Andhran yliopistossa, maansa
johtavaksi tilastoidussa valtionyliopistossa, joka on yksi viidestä
parapsykologiaa edistäneestä Intian yliopistosta. Laitoksessa on
opiskelijoita ympäri maailmaa, pääasiassa Aasiasta ja Afrikasta.
Japanissa parapsykologian tutkimusta edustaa Bioemissiolaboratorio
valtion säteilytutkimuksen instituutissa ja Paranormaalin
antropologian tutkimuskeskus Meijin yliopistossa. Kaksi vuotta sitten
vierailin Indonesiassa ja osoittautui että myös siellä on virinnyt
kiinnostusta parapsykologiaan - alan tutkimustoiminta on keskittynyt
lähinnä Balille, jossa sitä ovat harjoittaneet 1947 rauhannobelin
vastaanottaja Douglas Dean, filosofi Hoyt Edge, edesmennyt Edinburghin
yliopiston parapsykologian professori Robert Morris, Stanley Krippner,
historioitsija Christopher Laursen, Yhdysvaltain parapsykologisen
seuran toiminnanjohtaja Patrice Keane sekä indonesialaiset professorit
Luh Ketut Suryani ja Aristide Esser. Balilta tunnetaan lisäksi Yellow
Bamboo –niminen ryhmä, joka tuli tunnetuksi läpäisemällä James Randin
säätiön paikallisen edustajan järjestämän miljoonan dollarin haasteen
esitestin, mutta eivät päässeet kuitenkaan yksimielisyyteen jatkosta.
Myös Thaimaassa hallitus on tukenut parapsykologiaan liittyvää
tutkimusta, joka on tehty yhteistyössä venäläisten kanssa.
Venäläisestä parapsykologiasta sain myös kuulla uutisia tavatessani
tietoisuuskonferenssissa alan asiantuntijoita entisen Itäblokin
alueelta. Kolme vuotta sitten Daily Mail julkaisi presidentti Vladimir
Putinin lausunnon, jossa kerrottiin Venäjän kehittävän
psykotroniikkaan pohjautuvia aseita, joiden merkitystä
maailmanpolitiikassa hän vertasi ydinaseisiin. Psykotroniikka on
Frenchman F. Clergin, prof. František Kahudan ja prof. Zdeněk Rejdákin
1970-luvulla kehittämä käsite, joka viittaa parapsykologian ohella
mielenhallintatutkimukseen. Käsite tuli suuren yleisön tietoisuuteen
kun Yhdysvalloissa asuva entinen KGB:n vastavakoilun johtaja Oleg
Kalugin viittasi 1992 ABC:n tv-haastattelussa Neuvostoliitossa
suoritettuihin laajamittaisiin psykotroniikan tutkimuksiin kertoen,
ettei itse uskonut näihin ilmiöihin ennen kuin oli saanut varoituksen
Kiovasta vuoden 1991 vallankaappausyrityksen aikana, että sen
taustavoimat olivat palkanneet ukrainalaisia psykotroniikan tutkijoita
vaikuttaakseen Boris Jeltsiniin. Samansuuntaisia väitteitä esitti
kuulemma myös maineikas venäläinen kenraali ja poliitikko Aleksander
Lebed, joka kuitenkin osoitti syyttävän sormen länteen.
Myöhemmin läheltä Jeltsinin toimistoa löydettiin väitetysti laite,
jonka epäiltiin vaikuttavan hänen terveyteensä ja hysteria levisi
muihinkin poliitikkoihin, kuten parlamentin puhemieheen Ruslan
Khasbulatoviin, joka muutti asunnostaan tultuaan siellä
huonovointiseksi. Sattumaa tai ei, tämän jälkeen Kreml palkkasi
presidentin varaturvallisuuspäälliköksi kenraalimajuri Georgy
Ragozinin, psykotroniikkaan perehtyneen akateemikon. Viimeisten
vuosien aikana julkaistujen arvioiden ja tiedusteluasiakirjojen mukaan
Neuvostoliitto ja sittemmin Venäjä on käyttänyt olemassaolonsa aikana
miljoonan poikineen psykotroniikkaan, suurimpien arvioiden mukaan jopa
miljardi dollaria.
Esimerkiksi vuonna 2006 Venäjän uutistoimisto kertoi entisen FSB:n
kenraalimajurin Boris Ratnikovin paljastuksesta, jonka mukaan viime
vuosina elvytettyä tutkimusta harjoitettiin ennen Neuvostoliiton
hajoamista peräti 50 tutkimuslaitoksessa, osana Venäjän ja lännen
kilpajuoksua psykotroniikan alueella. Hän oli tuolloin mukana
asevoimien tiedustelupäähallinnon GRU:n hallinnoimassa parapsykologian
tutkimusyksikössä, jonka perusti kenraali Aleksei Savin siirryttyään
Suomen illegaalilinjan johdosta takaisin Neuvostoliittoon. Tutkimuksia
johti professori Natalia Bekhtereva, maineikkaan neurotieteilijän ja
modernin parapsykologian pioneerin Vladimir Bekhterevin pojantytär.
Tämän tutkimuksen on ilmoitettu päättyneen vuonna 1993, nykyisin
Ratnikov ja kumppanit kertovat jatkavansa tutkimuksia eversti Dmitri
Fonarevin perustamassa psykoenergetiikan laboratoriossa. Näistä
tutkimuksista on Venäjällä julkaistu dokumentit Call of the abyss
(2009) ja Storm of consciousness (2013).
Pidättäydyn nyt itäisten keskustelukumppaneideni esittelemisestä,
koska Venäjällä on hankalaa mainetta toisinajattelijoiden suhteen.
Esimerkiksi 13.2.1975 parapsykologi Anita Gregory raportoi New
Scientist –lehdessä, kuinka moskovalaiset parapsykologit Edward K.
Naumov ja Larissa Vilenskaya joutuivat tekaistun syytteen varjolla
vankilaan ja sieltä mielisairaalaan oltuaan avoimesti yhteydessä
läntisten parapsykologien kanssa. Tämän yhteydenpidon tuloksena
lännessä julkaistiin teos Parapsykologiaa Neuvostoliitossa, ja mikä
raskauttavinta, Larissa oli koonnut yhteyshenkilöilleen raportin
Neuvostoliiton parapsykologiasta yhteystietoineen ja
tilastotietoineen, jonka Yhdysvaltain puolustusministeriön
tiedustelupalvelu käänsi englanniksi heidän suunnitellessaan
amerikkalaista parapsykologian tutkimusohjelmaa, joka tunnetaan
nykyisin nimellä projekti Tähtiportti. Larissa pakeni lopulta Israelin
kautta Yhdysvaltoihin ja ryhtyi lopulta avustamaan ystävääni Ed Mayta,
Tähtiportti-projektia vetänyttä fyysikkoa.
Huhutaan, että tuolloisessa parapsykologien vaientamisessa olisi ollut
taustalla Neuvostoliiton pääsihteeri, silloinen KGB:n johtaja Yuri
Andropov, joka oli Oleg Kaluginin mukaan vuonna 1974 kohdistanut
suurta mielenkiintoa psykotroniikan tutkimuksia kohtaan, siirtänyt ne
KGB:n hallintaan ja käskenyt kiihdyttämään niitä. Tuohon aikaan
Itäblokin alueella oli ainakin viisi parapsykologian tutkimuskeskusta
lukuisten yksittäisten tutkimusten ohella, jotka suurelta osin
katosivat kartalta länsiyhteyksien katkeamisen jälkeen. Tutkimuksen
jatkumisesta salaisesti ei ole juuri jäänyt merkkejä, lukuun ottamatta
heinäkuussa 1977 sattunutta välikohtausta. Los Angeles Timesin
toimittajan Robert Tothin oli määrä tavata tuolloin Moskovassa
Neuvostotiedemies Valery Petukhov, joka halusi luovuttaa asiakirjoja
tutkimuksistaan biofotonien ja telepatian välisestä yhteydestä.
Luovutettuaan paperit Tothille, toimittaja joutui kuitenkin KGB:n
pidättämäksi ja hänen saamansa todisteet katosivat – samaan mustaan
aukkoon valtaosa Neuvostoliiton parapsykologisista tutkimuksistakin.
Nykyisin venäläinen parapsykologia on monilta osin sekoittunut
aasialaiseen mystiikkaan ja paikallisiin erikoisuuksiin, kuten
Bronnikov-metodiin, joka pyrkii opettamaan kaikille niin sanotun
silmättömän näkökyvyn, jonka tutkimuksella on Venäjällä pitkät
perinteet. On vaikea sanoa, onko Venäjän hallinnolla omia vakavammin
otettavia parapsykologian tutkimuksia, mutta jos on, niistä ei paljon
hiiskuta virallisella tasolla. Tiedot Venäjän hallinnon
investoinneista psykotroniikkaan vaikuttavat luotettavilta, mutta
avoimeksi jää mikä on parapsykologian tutkimusten rooli tässä
kehityksessä.
Luettavaa:
Parapsykologian ja informaatiofysiikan instituutti: http://sites.google.com/site/parapsykologia/
Society for Psychical Research http://www.spr.ac.uk/
Parapsychological Association http://parapsych.org/
Towad a Science of Consciousness Helsinki http://www.helsinki.fi/tsc2015/
Parapsykologian ja anomalistisen psykologian online-kurssi https://www.wiziq.com/course/86144-parapsychology-and-anomalistic-psychology-research-and-education
Parapsykologian tutkimusyksikköjä, instituutioita, julkaisuja,
koulutusta ym. linkkejä: https://sites.google.com/site/parapsykologia/yhteystiedot/linkkeja