|
Kristiina Lehmus
”Ju” on su-kansojen prana
Suomessa viritellään nykyään ns. suomiuskoa vanhan suomalaiskalevalaisen kansanuskon pohjalta. Hyvänä puolena tässä näkisin, että näin opetetaan nykyihmisille esivanhempien luontokäsitystä, jossa luonto kaikkine moninaisuuksineen tiedostettiin sielulliseksi ja samanvertaiseksi ihmisen kanssa. Tällainen panteistinen oppi lisäisi luonnon ja luonnonvoimien kunnioittamista ja poistaisi liian pitkälle päässyttä antropologista ja antropomorfista maailmankäsitystä, joka on kääntynyt itseään vastaan ja uhkaa jo tuhota muun luonnon keralla itsensä ihmisen. Tässä mielessä paluu muinaisiin uskomuksiin on hyvinkin puolusteltavaa. Mutta toisaalta meidän tulisi kyetä näkemään hyvin kauas menneisyyteen, jotta tajuaisimme oman kansallisen perinteemme perusolemuksen osana yleisinhimillistä aarretta, joka kuuluu kaikille kansoille ja etnisille ryhmille maan päällä. Aika on kuluttanut muinaistiedon perustuksia ja meillä on tänään hyvin vähän mahdollisuuksia tunkeutua sen tiedonpuun juurille. Jo Elias Lönnrot aikoinaan totesi havaintonaan, että muinaisrunojemme varhaisin kerros kertoi jostakin suuresta, viisaasta yleisinhimillisestä maailmankäsityksestä, mutta muuttui sitten typeräksi taikauskoksi. Kansallisella eristäytymisellä on juuri tuo taipumus. Tässäkö lienee syy, miksi kansatieteilijöillä tuntuu olevan käsitys etäisistä esivanhemmistamme kuin eräänlaisista kehittymättömistä luontolapsista, joiden elintavoista saadaan koottua intresanttia tietoa pölyttymään kansallisiin museoarkistoihin. On valitettavaa,
että tieteen piirissä on yleisesti vallalla tällainen lineaarinen
aikakäsitys, vaikka kehityshyppäykset ja -taantumat ovat kaikkien tiedossa.
Arkeologeilla on varastoissaan paljon ”outoa ja ihmeellistä”, joka ei istu
mihinkään tieteen kategorioista, mutta nämä jäävät diletanttien
tutkittavaksi. Ja selväähän se, että siitä koituu vain ”paljon melua
tyhjästä”. Jos tiede ei omalla arvovallallaan ryhdy selvittämään kiperiä
kysymyksiä ja antamaan lausuntoja, niin paljon mahdollisesti hyvinkin
oleellista jää roikkumaan ilmaan, ja ajan mittaan tämä voi koitua hyvinkin
kalliiksi. En nyt puhu Atlantiksesta, Hyperboreasta ja ufoista, vaikka
voisin sen hyvin tehdäkin, sillä niin paljon ovat monet vakavat
asianharrastajat saaneet kerättyä konkreettista tietoa. ”Suomiuskoisten”
kannattaisi sisäistää ensinnäkin muiden vielä olemassa olevien su-kansojen
muinaisuskontojen anti ja verrata sitä omaan perinnäistietoonsa. Mehän
olemme joskus eronneet entisistä heimoveljistämme jossakin Volgan mutkassa.
Siellä vielä viimeisillä voimillaan sinnittelee perinteistään vahvasti
kiinnipitävä tseremissien eli marilaisten etninen ryhmä. Heillä olisi
varmaan meille paljon annettavaa. Marilaisilla on
meidän aikoihimme asti säilynyt käsitys siitä, että ihmisille on ominaista
henkilökohtaisen ju-mahdin hallinta. Sen voimasta syntyy kansan johtajia,
pappeja, noitia ja juzo-vlak-parantajia. Korkein tässä linjassa on JUMO,
johon yhdistyy absoluutti, taivas, maailmankaikkeus. Mareilla usko jumalaan
tarkoitti uskoa siihen, että ympäröivä luonto, maailmankaikkeus ja ihminen
mukaan luettuna oli yhtenäinen elävä organismi. Näitä neofolkreligioita syntyy nykyään tuhkatiheään monien nykyisten kansojen nuorison innoittamina. Esimerkiksi Venäjällä tämä toiminta on saanut suorastaan fasistisia piirteitä, kun mm. kirjan ”Udar russkih bogov” (Venäläisten jumalien isku) riehaannuttamat nuoret hakkaavat omia muita etnisiä ryhmiä edustavia kansalaisiaan. Heidän tietonsa ns. rusien jumalista on sangen heikolla pohjalla. Itse ”rusit” eivät olleet omien varsinaisten esivanhempiensa silmäkulmassakaan, kun nuo jumalat olivat jo palvonnan kohteena. Nykyvenäläisethän ovat kooste monista etnisistä ryhmistä. Heissä on kimeerien, skyyttien, sarmaattien, antien, alaanien, slaavien, su-kansojen, tataareiden sekä muiden turkkilaisten ja monien muiden jo sukupuuttoon kuolleiden ja nykyisten vähemmistökansojen etnistä ja kielellistä substraattia. Esimerkiksi eräs uuspakanallisen liikkeen nykyään esille nostama ja palvoma muinaisjumala Veles, jolle on pyhitetty uuden uutukaisia uhrilehtoja lähes joka metsään, ennätti jo ennen kristinuskoa käydä läpi melkoisen transformaation. Veles oli luultavimmin aluksi tavallinen karhujumala eli peitenimi karhulle (Veles sanasta Volos – karva, kuten meillä karhu), sitten paimentolaiskansojen levittäytyessä Venäjän aroille Velesistä tuli ”skotski bog” eli karjankasvattien jumala ja lopulta Mustanmeren pohjoispuolisten kreikkalaisten siirtokuntien vaikutuksesta Veles muuttui kauppiaitten ja jopa kulttuurisuhteiden jumaluudeksi. Monikansallisuus on valtava rikkaus, jos sen oikein oivaltaa. Mutta uskonnolliset perinteet eivät kunnioita mitään rajoja. Ne kiemurtelevat missä tahtoivat eri väreissä, solmiutuvat välillä yhteen ja taas eroavat kuin aito räsymatto. Eiliset veljet ovat tämän päivän vihamiehiä ja päinvastoin. Usein myös naapurikansojen jumaluuksista kehittyi pahoja vastabooleja. Esimerkkinä tästä Lemboi venäläisillä ja Perkele meillä suomalaisilla (ukkosenjumala Perkunas liettulaisilla, Perkonos latvialaisilla sekä Perun slaaveilla). Ja Uuden Testamentin riivaajien valtias Beelsebul tai Beelsebub sai esikuvakseen akkadialaisen Belin, valtias (Balu) Mardukin mukaan, kreikkalaiselta nimeltään Beles, slaaveilla Belbog - länsiseemiläisillä hedelmällisyyden jumala Baal.
|
|