Kuva: Riitta Wahlström
Henkissielullisesti kaikki tapahtuu Luojan Mielessä. Carl G.
Jung toi
käsitteen kollektiivinen piilotajunta, missä kaikki ovat
yhteydessä
toisiinsa. Jungin mukaan ihmisessä on kaksi persoonallisuutta,
mikä voidaan
koska tahansa todistaa, persoonallinen minä ja Itse(Luoja,
Kristus). Tämä
korkeampi persoonallisuus toimii sisäisenä rakkaudellisena
ohjauskeskuksena.
Mitä enemmän siihen kiinnittää huomiota, niin sitä
todellisemmaksi tapahtuma
tulee. Tietoista yhteyttä sanotaan Kristus- tai
taivaskokemukseksi.
Jung on kuvannut kirjassaan "Symbolit piilotajunnan kieli" 80000
unen
aineiston pohjalta Itsen viestintätapoja. Neale Walsch on tuonut
esille
useassa kirjassaan kanavoituna tietona Luojan
kommunikointitapoja. Ihmisen
tulisi elää kahdessa tasossa ja seurata niitä vihjeitä, joita
saa henkisestä
todellisuudesta aavistuksina, rakkaudellisina tunteina,
mielikuvina,
oivalluksina jne. Henkissielullisesti aineellinen
maailmankaikkeus sai
alkunsa Luojan energian, valon muuttuessa aineeksi. Einstein
oivalsi
yhtälön, mikä yhdistää aineen ja energian eli ne ovat yksi ja
sama, vain
erilaisessa muodossa.
Kaikki olemassaoleva on energiaa, värähtelyä, myös ihminen.
Ajatus,
mielikuva, tunne, toive ovat liikkeelle panevia voimia. Olemalla
osa
kokonaisuutta, kollektiivisen piilotajunnan kautta ihminen voi
tiedostaa
melkein mitä tahansa. Ihmisellä on avaimet kiirastulen pimeyteen
ja valoon,
iloon, rakkauteen, Luojan läsnäoloon, taivastietoisuuteen.
Ihmisen oma
aktiivisuus, toiveet on keskeistä.
Ihminen on Luojan ilmentymä, ollen Tämän energiavirtauksessa.
Luoja on
lähempänä kuin oma hengitys. Hengitystä on käytetty ikivanhana
meditaatiomuotona. Hengitetään elämää, pranaa, Luojan
rakkaudellista
läsnäoloa. Uskonnollisesti meditaatio tarkoittaa ihmisen
olemista hetki
Luojan kanssa ilman omaa ajattelua, omia pyrkimyksiä. Koko
elämän voi
muuttaa enemmän ja enemmän meditaatiotapahtumaksi, Luojan
läsnäoloksi.
Oma ajattelu, mielikuvat, tunteet vaikuttavat läheisesti
tsakrojen ja
meridiaanien toimintaan hyvässä ja pahassa. Meditaatiossa
avaudutaan myös
praanan, elämänenergian virtaukselle. Tämän seurauksena
havaitaan monia
myönteisiä kehollisiakin vaikutuksia. Meditaatiotapoja on
lukuisia.
Rakkaudella on kohottava, tietoisuutta lisäävä vaikutus, rakkaus
yhdistää
rakkauden kohteeseen. Abstraktista on vaikeata rakastaa.
Hindulaisuudessa
jumaluuden eri ominaisuuksille on annettu nimi ja muoto. On
helpompi löytää
rakkauden kohde ja näin saada avukseen kohottava rakkauden
voima.
Samantapaista on länsimaissa rakkaus Jeesukseen, Mariaan,
pyhimyksiin.
Mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole kuitenkaan omassa
todellisuudessa. Ihminen on taivaassakin, sitä tiedostamatta.
Ilman Luojan
läsnäoloa ei olisi kuitenkaan elämää, tajuntaa, ajattelua.
Henkisesti
nukahtaminen tarkoittaa Tämän huomionkohteena olemisen
poissiirtymistä
hetkeksi. Kuolemassa tämä tapahtuu pysyvästi.
Ihmisen mieli pystyy virittäytymään melkein mihinkä tahansa.
Ihminen voi
virittäytyä pienen pieneen maalliseen yksityiskohtaan tai
henkiseen
todellisuuteen, Luojan rakkaudelliseen läsnäoloon. Kirkollisessa
ajattelussa
henkinen todellisuus on usein tehty ulkokohtaiseksi,
opinkappaleiksi,
muodoiksi. Tulee vaikutelma, että seurakuntalaiselle riittäisi
passiivinen
osa. Kun uskoo tai luulee joitakin kirkollisia oppeja enemmän
tai vähemmän,
niin se olisi riittävää. Jeesus ja Paavali painottivat kuitenkin
elämäntapaa, elävää tietoista yhteyttä Kristuksen
henkimaailmaan,
kokemuksellista Luoja-, taivasyhteyttä.
On keskeistä, mitä ajattelee. Minätajunnan pitäisin kaiken aikaa
ohjata
mieltään, ajattelua. Henkisesti olisi keskeistä olla
päämäärätietoinen.
Ajatuksia, mielikuvia tulee ja menee, ajatuksia syntyy
spontaanisti. Ihmisen
tajunta seuraa kaiken aikaa, mitä ajatuksia mielessä virtaa.
Ajatus, mihin
kiinnitetään huomiota, muuttuu ihmisen todellisuudeksi.
Meditaatiossa
mieleen tulevia ajatuksia ei saisi ajatella. Ajatteleminen
muuttaa
tapahtuman maallisen mielen pohtimiseksi. Pitäisi vain
tarkkailla.
Neale Walschin kirjoissa tulee toistuvasti esiin, että olisi
keskeistä pitää
korkeinta ajatusta aina mielessään. Luojayhteys on ihmiselle
arvokkain asia,
ilman sitä ei ole elämää. Jeesuskin kehotti rakentamaan talonsa
kalliolle ja
ensimmäiseksi hakeutumaan Luoja-, taivasyhteyteen. Walsch
viestittää
kanavoituna tietona kirjassaan "Huomisen Jumala" (sivulla 55)
seuraavasti:
"että sinulla on tietoisuus - osa, sinua, joka on sinua suurempi
ja joka voi
erityä pienestä itsestäsi ja puhua sinulle - olet hyvän matkaa
keksimässä
totuutta olemassaolostasi ja ottamassa askelta valaistumiseen."
Tässä
yhteydessä suosittelee, että pitäisi varata päivittäin hetki
astua sisäiseen
maailmaan jättäen kaikki ajatukset ja mielikuvat ulkoisesta
maailmasta.
Pitäisi hengittää syvään ja keskittyä vain hengityksen ääneen.
Hengityksen
äänestä voi tehdä mantran, joka vie sisimpään. Pitäisi katsella
kolmanteen
silmään, joka on silmien yläpuolella keskellä otsaa. Ei saisi
keksiä mitään,
vaan odottaa, että siinä oleva avautuu omalle tietoisuudelle.
Neale Walsch painottaa kirjoissaan meditaation tärkeyttä, 20
min. aamulla ja
illalla saa ihmeitä aikaiseksi. Jos ei ole aikaa, niin lyhyetkin
meditaatiot
ovat tärkeitä. Raamatusta löytyy suositus, että rukoile ja ole
hiljaa.
Mieli pyrkii aivojen kautta stressaamaan elimistöä ajatuksilla
ja
mielikuvilla. Puhutaan vasemmasta ja oikeasta aivopuoliskosta,
maskuliinisesta ja feminiinisestä puolesta. Tähän feminiiniseen
puoleen
liittyy elimistön rauhoittava, tasapainottava kyky, yhteys
alitajuntaan sekä
intuitioon. Sympaattinen ja parasympaattinen hermosto toimii
tässä elimistön
konkreettisena työkaluina. Näiden tasapaino on hyvinvoinnin
kannalta tärkeä.
Esimerkiksi ajattelemalla illalla kiusallista asiaa saa vasemman
aivopuoliskon ja tätä kautta sympaattisen hermoston
aktivoitumaan, jonka
seurauksena sydän sykkii tiuhempaan, tulee hikoilua,
verenpaineen nousua,
unettomuutta jne.
Keskittyminen johonkin myönteiseen tekemiseen vapauttaa ihmisen
hetkeksi
vasemman aivopuoliskon jatkuvasta ajatusvirrasta, esimerkiksi
kuuntelemalla
musiikkia, virittäytyminen taideteokseen, kävellessä huomion
kiinnittäminen,
keskittyminen johonkin, rauhoittava lukuhetki, hetken
meditaatio, rukous,
mantran toistaminen jne. Nämä vapauttavat mielen
meditatiivisesti vanhoista
ajatuksista kohottaen ihmisen ymmärrystä, henkistä tietoisuutta
ja antaen
samalla elimistölle hetken myönteiseen, tarvittavaan
itsesäätelyyn. Olisi
keskeistä olla hetkessä tietoisena, mieleen mahtuu kerrallaan
vain yksi
ajatus tai havainto.
Meditatiivisessa tilassa ihminen on hetken ilman ajattelua,
maallista
järkisuojelua. Tällöin on toisaalta herkkä myös ympäristön
suggestiovaikutuksille. Esimerkiksi uskonnollisessa,
poliittisessa
tilanteessa tai suoranaisessa mainoksessa voidaan luoda
keskittynyt, mielen
vangitseva suggestiivinen tilanne, jonka yhteydessä syötetään
mieleen,
ihmisen alitajuntaan, "sisäiselle lapselle" ideoita, jotka eivät
sinne
kuulu. Mieli pystyy vangitsemaan jopa niin nopeita mainoksia,
joita ihminen
ei tietoisesti havaitse.
Hengitystäkin voi tarkastella pelkästään ulkokohtaisena
tapahtumana, missä
hengitetään ilmaa keuhkoihin, jotta elimistö saisi happea ja
vapautuisi
hiilidioksidista. Mutta hengitystapahtumaa voi ajatella myös
laajemmin.
Hengitystä voi ajatella tapahtumana, jossa virtaa praanaa,
Luojan rakkautta
tai puhdistavaa voimaa jne. Hengitystä voi käyttää
samantapaisesti kuin
vettä auttaviin, parantaviin ja siunaaviin tarkoituksiin.
Olisi tärkeätä olla myönteinen, hyväntahtoinen. Ihmisen omat
ajatukset
heijastuvat takaisin kuin peilistä tai ihminen on kuin pallon
keskellä omien
ajatuksiensa ympäröimänä. Henkisessä kehitystapahtumassa ihmisen
värähtelytaajuus, herkkyys lisääntyy ja samalla tullaan
automaattisesti
tietoiseksi kehitystä haittaavista esteistä. Puhutaan varjosta,
varjon
kielteisistä energioista ja symbolisesta kynnyksenvartijasta.
Kielteiset
mielikuvat, tunnekokemukset ovat häiriöitä, jotka
sananmukaisesti pitäisi
pestä tai irrottaa pois. Ihminen pyrkii kaikenaikaa
tasapainotilaan.
Meditaatiossa mieleen palautuu kiusallisia vanhoja asioita,
jotka pitäisi
käsitellä.
Kielteiset tunteet pitäisi sanamukaisesti "huutaa" ulos, yleensä
riittää
sanominen, kirjoittaminen, joskus käden liikuttaminen kielteisen
tunteen
johdattamana. Jokapäiväiset tilanteet ovat erinomaisia keinoja
vapautua
tunnehaavoista, peloista, ärtymyksiltä. Esimerkiksi suihkussa,
siivotessa,
tiskatessa voi sananmukaisesti pestä tai varistaa harmitukset
itsestään
pois. Eli ajattelemalla harmitustaan ja samalla tekemällä
jotakin, pelkkä
ajatteleminen pyrkii päinvastoin energisoimaan ajatusta.
Ennen meditaatiota olisi hyvä rauhoittua ja rentoutua. Neale
Walsch
kirjassaan "Huomisen Jumala" (WSOY, 2005) kirjoittaa (sivulla
60)
seuraavasti: aivot on osa kehoasi, mutta mieli ei ole sama kuin
aivot.Mielen
voi avata käyttämällä aivoja. Tätä on käytetty hyväksi
hengellisessä
opetuksessa tavalla tai toisella kautta aikojen.
Professori Igor Reznikoffin kirjoittaa seuraavasti. On olemassa
ikonin ja
meidän kehomme suhde sekä äänen ja kehon suhde. Ikonilla on
vaikutus meidän
sieluumme meidän kehomme kautta. Laululla on sama vaikutus.
Reznikoffin
mukaan pyhä laulu on rakennettu ihmisen kehon resonanssin kautta
Eli
henkinen taideteos ja musiikki voi olla suoranainen avain tai
ikkuna Sielun
maailmaan.
Taiteeseen ja musiikkiin pitäisi suhtautua meditatiivisesti,
keskittymällä
siihen ja seurata mitä mahdollisia vastakaikuja itsessään
havaitsee.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com